بومی سازی نظریه‌های حکمرانی با تاکید بر آموزه‌های دینی

بومی سازی نظریه حکمرانی خوب با تاکید بر آموزه های دینی در کرسی علمی – ترویجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از کرج، ششمین کرسی علمی - ترویجی استادان واحد کرج با عنوان بومی سازی نظریه حکمرانی خوب ( حکمرانی عمومی) با تاکید بر آموزه های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به همت معاونت پژوهش و فناوری واحد کرج و هیات اندیشه ورز استان البرز با حضور جمع کثیری از استادان و دانشجویان ، بصورت مجازی برگزار شد.

   محمد حسن برهانی فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و ارائه دهنده این کرسی  ترویجی ضمن تعریف مفاهیم کلی مبحث به بیان پیشینه نظریه حکمرانی و تبیین موضوع حکمرانی خوب با هدف دستیابی به توسعه انسانی پایدار، کاهش فقر، ایجاد شغل و رفاه پایدار، حفاظت و تجدید حیات محیط زیست، رشد و توسعه حضور اجتماعی زنان پرداخت.

    وی همچنین برپایه آموزه‌های دو کتاب مهم شیعیان- نهج البلاغه و صحیفه سجادیه- به تشریح مهمترین شاخص های حکمرانی خوب از دیدگاه حضرت  علی(ع) و حضرت سجاد(ع) پرداخت.

   رئیس واحد کرج شاخص های عدالت حاکم، مشارکت حاکم با مردم، قانون محوری، پاسخگویی، شفاف سازی، ثبات سیاسی و عدم خشونت را از مهمترین ویژگی های حکمرانی خوب از دید این دو امام همام برشمرد.

   برهانی فر با تعریف بومی سازی گفت: بومی سازی در هر موضوعی تعریف و سازکارمخصوص به خود را دارد و صرفا معانی مکانی نیست بلکه با توجه به موضوع می تواند عناصری چون دین و اعتقاد، فرهنگ، قومیت، منطقه جغرافیایی و زمان در موضوع بومی سازی دخالت داشته باشند.

وی افزود: حکمرانی اسلامی علاوه بر داشتن ظرفیت نظریه «حکمرانی خوب» متناسب با جوامع اسلامی همه شرایط لازم را برای یک حکمرانی خوب دارد و با داشتن پشتوانه وحیانی، اصول ثابت و مفید و تاثیرگذاری را در بنیان خود دارا است.

   در ادامه سوالاتی پیرامون مباحث ارائه شده، از سوی داوران کرسی و اساتید شرکت کننده مطرح و پاسخ آن به صورت مشروح بیان شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1078547

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =