بودجه تشکل‌های دانشجویی افزایش می‌یابد/ برگزاری سلسله جلسات کارگاهی با موضوع « عفاف و حجاب»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: حضور و فعالیت‌های مستمر تشکل‌های دانشجویی در عرصه ملی و سیاسی نیازمند دادن اختیار و نیز امکانات و بودجه بیشتر به آنها است.

ابوالفضل یداللهی اصلان معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در رابطه با برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در این واحد دانشگاهی، اظهار کرد: کرسی‌های آزاد اندیشی تا دو سال قبل طبق روال حداقل دو بار در سال برگزار می‌شد اما به دلیل تغییر سیاست‌ها و شرایط اقتصادی حاکم و چالش‌های بزرگ بر سر راه دانشجویان بیشتر مشغول به کار و اشتغال هستند و به خاطر شرایط کلیه جامعه و دانشگاه انگیزه فعالیت به خصوص مشارکت در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی را ندارد.

وی تأکید کرد: همچنین تشکل‌ها، کانون‌ها و بسیج نیز رغبت کمتری به برگزاری این کرسی‌ها نشان دادند پس در این خصوص نیاز به فراهم شدن شرایطی مساعدتر و اختیارات بیشتر و همچنین تشویق دانشجویان است. به زودی دو کرسی در سطح دانشجویان برگزار خواهد شد.

یداللهی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برنامه شما برای توسعه کرسی‌های آزاد اندیشی با توجه به ابلاغیه جدید چیست، گفت: قطعاً راهکارهای فرزاد جهان‌بین به خصوص در ابلاغیه جدید می‌تواند گره گشای کار باشد چرا که کرسی‌های آزاد اندیشی زمینه و تمهیدات خاص خود را لازم دارد.

وی افزود: در صورتی که دانشجو امنیت آزادی بیان را درک کند و این احساس به وجود آید که فرصت برابری به همه دانشجویان از هر طیف و جناحی داده می‌شود و شرایط گفتگو برایشان فراهم می‌شود به طور یقین رغبت بیشتری به مشارکت در کرسی‌های آزاد اندیشی نشان خواهند داد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ادامه داد: در این زمینه مقدمات و رایزنی برای برگزاری حداقل دو کرسی آزاد اندیشی انجام شده که یکی از آنها باموضوع انتخابات آمریکا و پیامدهای آن است.

وی تصریح کرد: توسعه و گسترش فعالیت‌های تشکل‌ها منوط به نگاه ویژه به سلیقه‌ها، علاقه‌ها و نیازهای روز دانشجویان و دانشگاهیان و نیز داشتن اختیارات بیشتر در این حوزه است.

یداللهی اضافه کرد: حضور و فعالیت‌های مستمر آنها به خصوص در عرصه ملی و سیاسی نیازمند دادن اختیار و همچنین امکانات و بودجه بیشتر به آنهاست.

وی تصریح کرد: در گذشته از طریق سازمان مرکزی برای هر تشکل بودجه‌ای در نظر گرفته شده بود و تنها خواهان آن در طول سال چندین بار شارژ می‌شد. از طرف دیگر در شرایط فعلی و وضعیت حاصل شده بابت ویروس کرونا بیشتر فعالیت‌ها باید به صورت مجازی باشد.

یداللهی ادامه داد: در این خصوص دانشگاه آزاد اسلامی همدان با فراهم آوردن زیرساخت‌های فعالیت در فضای مجازی امکان حضور هرچه بیشتر کانون‌ها و تشکل‌ها و نشریات را فراهم کرده است وهمدان اولین واحدی بوده که با تولید نشریات صوتی سمت و سوی ویژه و جدیدی به این فعالیت‌ها داده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: این واحد دانشگاهی آیین‌نامه تخفیفات دانشجویی را مدنظر قرارداده و اعتبار تخصیصی به تخفیفات به صورت کامل محقق می‌شود. همچنین برای دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی طبق تفاهم‌نامه فیمابین صورت می‌پذیرد.  

یداللهی افزود: نقطه قوت دستورالعمل آراستگی و شئون رفتاری انسجام و اتحاد رویه برای کلیه دانشگاه‌های آزاد سطح کشور بود و اما نقطه ضعف عدم پیگیری از سوی سازمان و عدم گزارش‌گیری از سوی سازمان منجر به‌ کم اهمیت شدن این دستورالعمل شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه مشغله کاری فراوان مسئولان باعث به فراموشی سپردن دستورالعمل شده و همچنین سیاست جذب بیشتر دانشجو یکی دیگر از عواملی است که سبب کم‌رنگ شدن این دستورالعمل شده است. متاسفانه وضعیت فعلی جامعه از لحاظ پوششی آنقدر بد شده که آثارش به دانشگاه نیز سرایت کرده و نبود نیروی کافی باعث عملیاتی نشدن دستورالعمل شده است.

یداللهی اظهار کرد: به هر حال دستورالعمل‌ها، اجرای برنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها می‌توانند چراغ راه روشن برای انجام فعالیت‌های موثر و کارساز باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشگاه بخشی از جامعه بوده و منفک از آن نیست، نگاه چندگانه به دانشگاه‌ها می‌تواند تاثیرات منفی و مخربی داشته باشد. مثلاً در صورتیکه در دانشگاه آزاد سخت‌گیری و کنترل بیشتری صورت گیرد و در سایر دانشگاه‌ها شرایط به گونه دیگری باشد این دوگانگی می‌تواند باعث تاثیر منفی بر نگرش دانشجویان نسبت به دانشگاه آزاد و موضوع عفاف و حجاب شود. لذا اهتمام بر استفاده از راهکارهای تبیینی و اقناعی از جمله برگزاری سلسله جلسات کارگاهی در سطح دانشجویی و کارکنان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078779

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =