ترسیم نقشه راه تحقیقات آینده کشور در اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: موضوع مورد بحث اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور در مورد توسعه نوآوری و فناوری در دانشگاه ها است و نقشه راه تحقیقات آینده کشور را ترسیم خواهیم کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، هوشنگ طالبی امروز (پنج شنبه-۱۵ آبان ماه) در بیست و نهمین اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور که به میزبانی دانشگاه اصفهان و با حضور روسای ۱۳ دانشگاه بزرگ کشور به صورت مجازی و حضوری برگزار شد، با بیان اینکه اجلاس امروز یک جلسه مشورتی برای سیاست گذاری های آموزشی در برنامه هفتم توسعه است، اظهار کرد: هر دو ماه یکبار جلساتی از این دست با حضور روسای ۱۳ دانشگاه بزرگ کشور برگزار می شود که جلسه امروز بیشتر به بحث و تبادل نظر و مشورت موضوعات کلان دانشگاه ها می پردازد.

وی افزود: مهمترین دستور جلسه اجلاس امروز، در خصوص موضوع علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه است و علاوه بر آن موضوع اختیارات و استقلال دانشگاه ها مطرح و مورد بحث قرار می گیرد. همچنین از فرصت استفاده کرده و با توجه به بخشنامه جدید در خصوص معیارها و ملاک های ظرفیت های دانشگاه ها در حوزه پژوهش صحبت کرده و باید مشخص کنیم که چقدر دانشگاه های بزرگ با آن فرمول همخوانی دارند.

رییس دانشگاه اصفهان با تاکید براینکه به عقیده بنده در این خصوص همخوانی وجود دارد، تصریح کرد: اما بحث مکمل این ظرفیت بحث رشته های تحصیلی است که از سوی وزارت خانه تفویض اختیار برای دانشگاه های بزرگ انجام شده که البته کنترل نیز می شود.

طالبی اضافه کرد: موضوع دیگر مورد بحث این جلسه در مورد توسعه نوآوری و فناوری در دانشگاه ها است و تحقیقات و فناوری و نقشه راه تحقیقات آینده کشور را ترسیم خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان یکی از قدیمی ترین دانشگاه های کشور است که اکنون با سن جوان اعضای هیات علمی این دانشگاه، آینده روشنی پیش رو دارد، خاطر نشان کرد: متوسط علمی اعضای هیات علمی ۴۸ سال است با متوسط سنوات ۱۵ سال و ورودی ۳۲ونیم سال می توان گفت که دانشگاه اصفهان، دانشگاه جوانی است و به آینده آن امیدواریم.

رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۲، تعداد ۶۵۰ عضو هیات علمی داشتیم و اکنون ۶۶۰ عضو هیات علمی داریم، تاکید کرد: ورودی و خروجی اساتید این دانشگاه یکسان است و مشکلی نداریم.

طالبی به روند رو به رشد دانشگاه اشاره کرد و گفت: آمارهای سال ۹۵ تا ۹۸ نشان می دهد شاخص ها خصوصا در بروندادهای پژوهشی رو به افزایش است.

وی ابراز امیدواری کرد که این اجلاس همچون سال های گذشته پر ثمر باشد.

رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اولویت دادن به علم و فناوری و حضور موثر در برنامه های ملی و بین المللی از برنامه های مصوب این دانشگاه است، افزود: ارتقا مراکز دانشگاه را در دستور کار داریم و اکنون آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان در حال حاضر دارای دستگاه هایی با فناوری بالا است که جز ۱۰ آزمایشگاه برتر در کشور است که در حوزه های مختلف خدمات ارائه می دهد.

طالبی با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه بزرگ مرکز کشور مشغول تربیت دانشجویان است، گفت: سعی داریم با تبدیل به دانشگاه های نسل سوم و چهارم رسالت خود در این راه را بیشتر به منصه ظهور برسانیم.

به گفته وی افتتاح مرکز نواوری و فناوری اولین گام در این راه است و دومین گام بازسازی ساختمان زمین شناسی در دوران کرونا و در اختیار ناحیه نواوری قرار دادن است.

رییس دانشگاه اصفهان افزود: هم راستا با فعالیت های آموزشی دانشگاه، در تبدیل دانش فعالیت های مختلف در دانشگاه اصفهان انجام شده که می توان به برگزاری دوره های مشترک با دانشگاه های همکار همچون کره، دانشگاه دولتی لبنان، سئول و استراسبورگ فرانسه اشاره کرد.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰ قرارداد پژوهشی با دانشگاه های متعدد در حوزه اتحادیه اروپا انجام شد که شاهد تبادل اساتید هستیم و همچنین در حوزه جذب دانشجوی خارجی شاهد رشد ۳۰۰ درصدی بوده ایم.

بیست و نهمین اجلاس ۱۳ دانشگاه بزرگ کشور با حضور عباس رضایی- استاندار اصفهان، غلامحسین رحیمی- معاون پژوهش و فناوری  وزارت علوم تحقیقات و فناوری، محمود نیلی- رییس دانشگاه تهران، سید مهدی ابطحی رییس دانشگاه صنعتی اصفهان و هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان به صورت حضوری و دیگر روسای ۱۳ دانشگاه بزرگ به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

منبع: ایسنا 
انتهای پیام/

کد خبر: 1079874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =