بایدن توانایی اجماع سازی بین المللی علیه ایران را دارد/ استفاده از برجام به عنوان یک اهرم فشار

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: بایدن بر خلاف ترامپ، این توانایی را دارد که بخشی از کشورهای اروپایی را هم با خود همراه کند و به وسیله همین موضوع، اجماعی را علیه ایران با هدف افزایش فشار بین المللی تشکیل دهد.

اکبر اشرفی استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره سیاست‌های دولت جوبایدن در قبال ایران اظهارکرد: به عقیده بنده، سیاست‌های آمریکا در قبال ایران با تغییرا دولت‌ها تغییر چندانی نخواهد داشت؛ اظهارات اخیر بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره برجام نشان می‌دهد که وی به دنبال توافقی فراتر از برجام با ایران است که مسائل منطقه‌ای و موشکی ایران را هم در بر بگیرد.

وی افزود: ایران هیچ گاه زیر بار توافق درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای نمی‌رود؛ به همین دلیل آمدن بایدن تغییر چندانی را در سیاست‌های آمریکا علیه ایران ایجاد نخواهد کرد. البته حضور بایدن می‌تواند به صورت موقتی، تغییراتی را در قیمت ارز ایجاد کند که صرفا به دلیل بار روانی است. موضوعی که در هفته‌های گذشته نیز شاهد آن بودیم.

اشرفی ادامه داد: انتخاب بایدن حتی می‌تواند از جهاتی به ضرر ایران هم باشد؛ چرا که او بر خلاف ترامپ، این توانایی را دارد که بخشی از کشورهای اروپایی را هم با خود همراه کند و به وسیله همین موضوع، اجماعی را علیه ایران با هدف افزایش فشار بین المللی تشکیل دهد. دونالد ترامپ نوعی یکجانبه گرایی را سیاست خارجی دنبال می‌کرد و به همین دلیل توانایی کسب رضایت کشورهای اروپایی را نداشت.

این استاد علوم سیاسی با بیان این که در زمان دونالد ترامپ افکار بین المللی به نفع ایران بود تصریح کرد: یکجانبه گرایی ترامپ در زمینه خروج از توافقات بین المللی از جمله برجام، موجب شده بود تا افکار عمومی بین المللی به سمت ایران گرایش پیدا کند. به طور کلی باید بگوییم با آمدن جوبایدن نه تنها سیاست‌های آمریکا تغییر نخواهد کرد بلکه این امکان وجود دارد که شرایط علیه ایران در حوزه بین الملل بدتر از گذشته شود.

وی گفت: بایدن در سخنانی تاکید کرده بود که برای صهیونیست بودن، نیازی نیست که کسی یهودی باشد! یعنی می‌شود شخصی مسیحی باشد و در عین حال به صهیونیست نیز باشد. این اظهارات نشان می‌دهد که بایدن به مراتب بیشتر از ترامپ گرایشات صهیونیستی دارد. درواقع مهم‌ترین عامل تعیین کننده سیاست‌های جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در برابر ایران، منافع و نظرات رژیم صهیونیستی در منطقه است؛ به همین دلیل تا زمانی که ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته، اتفاق خاصی در سیاست خارجی آمریکا علیه ایران رخ نخواهد داد.

اشرفی با اشاره به احتمال تاثیرگذاری آمریکا بر انتخابات سال 1400 ایران بیان کرد: سرمداران آمریکا همواره به دنبال تاثیرگذاری بر انتخابات و حمایت از جریانی خاصی در داخل ایران هستند. آن‌ها از طرفی به دنبال حمایت از تیم حامی برجام در انتخابات هستند تا آن‌ها به قدرت برسند اما از طرف دیگر، برای بازگشت به برجام، شرط و شروط می‌گذارند. البته مردم ایران نیز باهوش تر آن هستند که در زمین آمریکا بازی کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای فعلی را بعید دانست و خاطرنشان کرد: این که آمریکا بدون هیچ پیش شرطی به برجام باز گردد، امری بعید است. همچنین باتوجه این که برخی دولتمردان کشور نسبت به این موضوع هول شده‌اند و نسبت به بازگشت بایدن به برجام اظهار امیدواری کرده‌اند، آمریکا از توافق هسته‌ای به عنوان یک اهرم فشار علیه جمهوری اسلامی برای اخذ امتیازات بیشتر استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =