واکسن ایرانی کرونا تا بهار ۱۴۰۰ در دسترس مردم قرار می‌گیرد

معاون کل وزارت بهداشت گفت: وعده ما این است که تا بهار سال آینده واکسن ایرانی کووید ۱۹ برای مردم قابل دسترس خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ ایرج حریرچی در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران، با اشاره به تلاش گسترده و وسیع دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن کرونا گفت: خبر خوش ما این است که یکی از واکسن‌ها مجوزهای لازم را از کمیته اخلاق و پژوهش برای کارآزمایی بالینی روی انسان دریافت کرده است و تا اواخر دی ماه ۲ الی ۳ مورد دیگر از واکسن‌ها نیز این مجوزها را دریافت می‌کند و با آزمایش روی نمونه انسانی، اثربخشی آن مورد تایید قرار خواهد گرفت.

وی در همین خصوص ادامه داد: همزمان با روند طی شدن این واکسن‌ها، خط تولید واکسن کرونا نیز راه اندازی می‌شود و بر اساس معیارهای بالینی تاثیر آن به اثبات خواهد رسید تا روند تولید آن نیز در اقدامات بعدی قرار بگیرد. وعده ما این است که تا بهار سال آینده واکسن کووید ۱۹ برای مردم قابل دسترس خواهد شد.

  انتقال ارز، مانع خرید دارو و واکسن

حریرچی در خصوص واردات و خرید ۲۰ میلیون دز واکسن تا نیمه اسفندماه ۹۹ از کشورهای خارجی گفت: ما از ماه‌ها پیش تهیه واکسن کرونا را از طریق COVAX که کنسرسیومی مشترک با ایده سازمان بهداشت جهانی است، آغاز کرده‌ایم و در عین حال از رابطه مستقیم با کشورهای خارجی تولیدکننده برای خرید مستقیم و تولید مشترک ایران و کشور دوم را در دستور کار خود قرار داریم.

معاون کل وزارت بهداشت با اظهار تاسف از وجود تحریم‌های ظالمانه نیز عنوان کرد: در حال حاضر با یک مشکل بزرگ و بی‌رحمانه برای دارو و واکسن مواجه هستیم. با وجود اینکه دارو در لیست تحریم‌ها نیست، اما ما برای انتقال ارز و خرید دارو با مشکل روبرو می‌شویم، اما تلاش ما این است که طبق وعده وزیر بهداشت واکسن به زودی برای مردم قابل دسترسی خواهد شد.

وی ضمن تشریح «کد اخلاق» برای دریافت مجوز واکسن کرونا بیان کرد: برای هر تحقیق که روی انسان انجام خواهد شد، باید کد اخلاق داروی مورد نظر برای حفاظت علمی و اخلاقی از افرادی که به صورت داوطلب اجازه انجام آزمایش انسانی را می‌دهند، دریافت شود. این کد شامل مواردی از جمله چگونگی طرح، ماده و طریق انجام و تفسیر آزمایش خواهد بود که به خودی خود از بسیاری از سوگیری‌ها جلوگیری کرده و تمام اقدامات بر اساس کد اخلاقی انجام خواهد گرفت.

معاون وزارت بهداشت در خصوص رقابت واکسن کرونای ایرانی با نمونه‌های مشابه خارجی نیز توضیح داد: ما تکنولوژی‌های مختلفی را برای کشف واکسن کووید ۱۹ پیش رو داریم اعم از MRNA، استفاده از ویروس ضعیف شده و ویروس منتقل شده ژنتیکی از یک ویروس دیگر. هر کدام از این واکسن‌ها اثربخشی بسیاری خواهند داشت.

وی در خصوص تاثیر اعمال محدودیت‌ها و سپس عادی انگاری مردم پس از کاهش نسبی آمارها گفت: متاسفانه تعطیلات اثر هم افزایی روی رفتار مردم دارد. از سویی علاوه بر اثر مستقیم، اثر دیگر این تعطیلات این بود که مردم موضوع شیوع و انتقال زنجیره کووید ۱۹ را جدی گرفتند و دو هفته ابتدایی آذرماه همکاری خوبی را برای کاهش موارد ابتلا داشتند، اما باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که ۴۵ درصد از مشاغل را مشاغل گروه دوم تشکیل می‌دهند و مردم هم نشان داند که با آغاز بازگشایی‌ها رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هم کمتر می‌شود که این مورد ما را کمی نگران می‌کند. درخواست عاجزانه ما از مردم این است که برای حفظ سلامت خود و مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

معاون کل وزارت بهداشت در پایان با اشاره به موفقیت کشورهای نیمکره جنوبی برای عبور از بحران آنفلوانزا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا اظهار داشت: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعم از شستشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی نگرانی چندانی برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزا نداریم. واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر و دارای اولویت در مهرماه تزریق شد و مردم می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها واکسن برای ۳ ماه باقی‌مانده فصل سرد تزریق کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =