هوش مصنوعی باید با پژوهش های علوم انسانی اسلامی مرتبط شود

حجت الاسلام بهرامی گفت: هوش مصنوعی و ابر داده‌ها ظرفیت‌هایی هستند که باید بتوانیم آنها را به پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی گره بزنیم و بتوانیم روند پژوهش‌ها را توسعه بدهیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسین بهرامی» در افتتاحیه همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» که از سوی مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی-اسلامی و با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در این نشست قصد داریم به ارتباط پژوهش و فناوری با علوم انسانی اسلامی بیشتر از زاویه فعالیت مجموعه خودمان در مرکز نور بپردازیم و رابطه فناوری اطلاعات با پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی را تبیین کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) اضافه کرد: عمده فعالیت‌های مرکز نور با این هدف است که بتوانیم از ابزار فناوری اطلاعات، رایانه و شبکه‌های مجازی برای توسعه و پیشرفت علوم اسلامی در گام اول و بعد هم علوم انسانی اسلامی استفاده کنیم و آن را بسط و گسترش بدهیم.

وی بیان داشت: مرکز تحقیقات کامپیوتری یک مرکز پژوهشی و تحقیقاتی است و شاید تصور اولیه این باشد اگر قرار باشد نرم افزارها و ابزارهایی برای کمک به پژوهش فراهم کنیم خودش یک کار پژوهشی نباشد در حالی که ما برای تولید این محصولات مجموعه‌ای از پژوهش‌ها شکل می‌دهیم تا در کاربست فناوری در علوم انسانی و اسلامی مطالعه کنند و با استفاده از شیوه‌ها و روش‌ها در سازگار کردن مباحث علمی با ظرفیت‌های فناوری تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امروز در مرکز نور واجد یک قشری از محققان میان رشته‌ای هستیم، یعنی محققان علوم انسانی که با زبان فناوری آشنا هستند و مهندسان و فناورانی که با منطق و ساختار علوم اسلامی و علوم انسانی و روابط بین اینها و پیچیدگی‌های آن آشنایی دارند و به کمک هم در حال تولید محصولاتی فاخر هستند.
وی با بیان این که این محصولات حاصل عملکرد این دو قشراست، ابراز داشت: اگر ما دانش میان رشته‌ای را نداشته باشیم و یا یک متخصص فناوری اطلاعات و یک فاضل علوم انسانی بدون داشتن دانش میان رشته‌ای داشته باشیم به محصول و نتیجه خوبی نمی‌رسیم؛ این دانش با رشد بسیار سریع دانش فناوری اطلاعات هر روز دامنه‌های جدید تر و ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌کند و امروز بانک‌های اطلاعاتی برخط نقش ویژه‌ای در پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: پژوهشگری که نتواند از این بانک‌ها به خوبی بهره ببرد مقهور دیگران می‌شود و اگر ما نقش شبکه‌های اجتماعی را تعریف نکنیم و آن را وارد فرایند پژوهش نکنیم حتماً مجبور می‌شویم در زمین دیگران بازی کنیم.

وی یادآور شد: بحث هوش مصنوعی و ابر داده‌ها و مباحثی از این قبیل همه و همه ظرفیت‌هایی هستند که باید بتوانیم آنها را به پژوهش‌های علوم انسانی و اسلامی گره بزنیم و بتوانیم روند پژوهش‌ها را توسعه بدهیم و تسریع ببخشیم چون امروز در دنیا هم به این مفهوم به صورت جدی توجه می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با تأکید براینکه شاهد هستیم مفهومی با عنوان علوم انسانی دیجیتال مطرح شده است، گفت: این علوم جایگزین خیلی از مباحث پیشین شده است، همچنانکه امروز مجله ادبیات و زبان رایانشی در دانشگاه آکسفورد به عنوان مجله علوم انسانی دیجیتال تغییر عنوان داده است و شاهد هستیم در بسیاری از محافل علمی و نشست‌ها و تولید مقالات و کتاب‌ها برای تولید مفهوم علوم انسانی دیجیتال تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با تأکید بر این که ما هم باید به این سمت حرکت کنیم و مبانی و روش‌ها و ابعاد استفاده از فناوری اطلاعات و فناوری رایانشی را در علوم انسانی جدی تر مورد توجه قرار بدهیم، خاطرنشان کرد: ما باید خودآگانه تر سراغ بهره‌گیری از اینها برویم تا مجبور نباشیم مقهور دیگران شده و در زمین دیگران بازی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: ما به سهم خودمان در مرکز فصل جدید فعالیت‌های خودمان بنا را بر این گذاشته‌ایم که دانش ضمنی تولید شده در مرکز را تبدیل به خروجی‌هایی کنیم که در محافل علمی مطرح شده و در قالب‌های علمی قابل ارائه باشد.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به لزوم تولید محصولاتی جدیدتر با رویکرد علوم انسانی دیجیتال عنوان کرد: در مقابل دعوت می‌کنیم از مراکزی که با حوزه علوم انسانی اسلامی مرتبط هستند که بخشی از زمینه‌های فعالیت‌های خود را به این امر اختصاص بدهند تا هم در نقد و اصلاح و تکمیل فعالیت‌های مرکز و هم در گشودن افق‌های جدید در این حوزه کمک کنند تا بتوانیم مفهوم علوم انسانی اسلامی دیجیتال را به خوبی تبیین کنیم و بر اساس این رهیافت‌ها محصولات جدیدی را ارائه کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =