نگرانی سعودی از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

کارشناس مسائل منطقه گفت: اگر سعودی‌ اقدام به عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی کند، نمی‌تواند مانند امارات و بحرین مقابل خیزش‌های احتمالی مردمی و همچنین به وجود آمدن رادیکالیسم بومی را بگیرد.

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که از سوی برخی از کشورهای عرب منطقه دنبال می‌شود، اظهار داشت: با توجه به اقداماتی که رژیم صهیونیسیتی و آمریکایی‌ها برای برقراری رابطه با کشوهای کوچک خلیج فارس و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی انجام دادند دومینویی در منطقه در این باره به وجود آمده است، اما برخی کشورها همچون کویت و عربستان کشورهایی نیستند که در مرحله فوری آشکارسازی رابطه بعد از بحرین قرار بگیرند و بخواهند روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی سازی کنند.

وی گفت: مقاومت این کشورها به دلیل مخالفت‌هایی است که در حوزه حاکمیت آن‌ها از سوی جمعیت‌ها، گروه‌ها و سران قبایل و عشایر دو کشور وجود دارد. به نظر می‌رسد حکام کویت با توجه به اینکه این کشور جمعیت زیادی ندارد و از سویی به دلیل فضای حاکم بر آن و وجود مجلس مشورتی که در آن شیعیان و سنی‌ها مخالفت جدی با روابط کشورشان با رژیم اشغالگر قدس دارند با احتیاط عمل می‌کنند و به سرعت علاقه‌مند نیستند این آشکارسازی را انجام بدهند، چون هزینه‌های آن را بیشتر از منافع آن می‌دانند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: به نظرم اگر این اتفاق رخ دهد، به‌مثابه کشیدن چاشنی انفجاری و انفجار بمب در غرب آسیا و همراهی جمعیت قابل توجهی از مسلمانان در نقاط دیگر ازجمله در آفریقا خواهد بود. به همین دلیل در اوضاع کنونی این اقدام جزو خطوط قرمز سعودی‌ها و آمریکایی‌هاست. ممکن است رژیم صهیونیستی به این موضوع اصرار کند و آمریکایی‌ها به آن تن دهند، ولی عربستان محافظه‌کاری‌های بیشتری دارد.

صدرالحسینی افزود: در عربستان سعودی اغلبِ جمعیت، بومی هستند و شهروندان این کشور از بدو تولد در خاک ریاض بوده‌اند. از سوی دیگر، اختلاف در دستگاه سیاسی و مذهبی عربستان به شدت بالا گرفته است.  

وی با بیان اینکه موضوع دیگر این است که کسری بودجه در عربستان آرام آرام به یک بحران جدی تبدیل شده است، تصریح کرد: اگر فروش نفت این کشور به حالت عادی برنگردد، اعتراض‌های مردمی هم مزید بر علت خواهد شد.  

این کارشناس مسائل منطقه گفت: به همین دلیل اگر سعودی‌ها اقدام به عادی‌سازی روابط خودشان با اسرائیل کنند، نمی‌توانند همانند امارات و بحرین مقابل خیزش‌های احتمالی مردمی و همچنین به وجود آمدن رادیکالیسم بومی را بگیرد.

صدرالحسینی در خصوص خیانت برخی کشورهای عرب منطقه به آرمان فلسطین و جهان اسلام مبنی بر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، بیان کرد: این حکام خائن عرب، تاکنون تلاش می‌کردند در اجلاس‌های مختلف به نام آزادی فلسطین حضور یابند، اما به‌عنوان جاسوسان رژیم صهیونیستی و آمریکایی حاضر می‌شدند. آن‌ها ضمن این‌که در جلسات مبارزاتی ضد رژیم‌صهیونیستی شرکت می‌کردند اما در تلاش بودند تا مجاهدت‌های محور مقاومت به پیروزی نرسد.

وی ادامه داد: موفقیت و پیروزی برای جهان اسلام نزدیک‌تر می‌شود چراکه ملت فلسطین متوجه خواهند شد که نمی‌توانند به حکام عرب خائن و منافق که در بین آن‌ها حاضر بوده و ادعای مقابله با رژیم صهیونیستی را داشتند، اعتماد کنند.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: تصور می‌کنم که مسئله امارات و بحرین و احتمالا کشورهای دیگر در این رابطه نشان می‌دهد که برای رسیدن به پیروزی نهایی و آزادی فلسطین، هر چقدر که این خائنان کمتر با این حرکت و نهضت حرکت کنند و همراهی داشته باشند، قطعا ملت‌ها تکلیف خودشان را بهتر می‌دانند.

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: مؤلفه‌ها نشان می‌دهد اشتباه اصلی را کشورهای عادی کننده روابط با اسرائیل انجام داده‌اند. آنها حتی جرأت نمی‌کنند این عادی‌سازی را از زبان خودشان اعلام کنند و شاهد هستیم که خبر عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل را ترامپ اعلام کرد و نتانیاهو آن را مورد تایید قرار داد.

کد خبر: 1084306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =