رژیم صهیونیستی به حکومت‌ شیخ‌نشینان منطقه پایان می‌دهد

کارشناس مسائل فلسطین عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی منطقه را به ضرر حاکمان این کشورها دانست و گفت: در آینده شاهد خواهیم بود که عادی‌سازی روابط برخلاف اهدافش به ضرر اسرائیل و کشورهای ائتلاف منجر خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی، مسلمان و حاشیه خلیج فارس وجوه عملیاتی و نمایشی متفاوتی دارد. کشورهای عضو توافقنامه، حامی آن یا حاکمیت‌هایی که در برابر عادی‌سازی سکوت کرده‌اند اهداف متفاوتی از همراهی با این توافق دارند. رویکرد ایران در این مسیر تعیین‌کننده گام‌های بعدی کشورهای منطقه است. روشن است اسرائیل به دنبال انزوای ایران، فلسطین، حماس و جنبش‌های خودگردان فلسطین است و جلوگیری از آن منوط به اتخاذ سیاست‌های جدید از سوی ایران است.

سید محمدجعفر رضوی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با اشاره به ضرورت نگاه هوشمندانه دستگاه دیپلماسی ایران به توافق عادی سازی، اظهار کرد: اسرائیل درصدد است تا نسبت به محور مقاومت و نفوذ و قدرت آن در سال‌های پس از به وجود آمدن داعش واکنش نشان دهد و در منطقه نقش پررنگی ایفا کند. عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی نشان‌دهنده ناتوانی رژیم صهیونیست در برابر قدرت محور مقاومت است. بر این اساس ایران نباید ذره‌ای از نقش خود در محور مقاومت بکاهد؛ بلکه باید در این مسیر پرتوان‌تر ادامه دهد. ایجاد هسته‌های مقاومتی در منطقه و کشورهای مختلف و توجیه بیش از پیش افکار عمومی از راهبردهایی است که ایران باید در پیش بگیرد.

وی با اشاره به اینکه این ائتلاف بین اسرائیل، امارات، عربستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس ائتلاف جدیدی نیست و این روابط از سال‌ها قبل وجود داشته است، اظهار کرد: نباید این ائتلاف موجب ضعف محور مقاومت شود. در آینده شاهد آن خواهیم بود که عادی‌سازی روابط بر خلاف اهدافش به ضرر اسرائیل و کشورهای ائتلاف منجر خواهد شد، چرا که کشورهایی که به این عادی‌سازی تن داده‌ دست به اقدامی زده‌اند که به ضرر اهداف ملی‌شان است، حاکمیت‌ها قدرت‌شان را از دست داده و در پی آن نارضایتی مردم علیه حکومت موجب سقوط آن‌ها خواهد شد. این نارضایتی موجب از بین رفتن ائتلاف و قدرت یافتن محور مقاومت خواهد شد.

کارشناس مسائل فلسطین با محکوم کردن کشورهایی که از عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی حمایت می‌کنند و در پی منافع یا حل مشکلات خودشان با رژیم صهیونیست هستند؛ یادآور شد: باید بدانیم توافق اسرائیل با برخی کشورهای اسلامی توافق علنی‌سازی است نه عادی‌سازی!

رضوی افزود : عادی‌سازی‌هایی که شاهد آن هستیم در وجه نخست، دارای پیشینه‌ای از روابط هستند و در وجه دوم از سوی حاکمیت‌هایی شکل گرفته‌اند که به فکر منافع حکومت خودشان هستند نه منافع ملت! حضور بیش از ۱۰ تیم ورزشی اسرائیلی در دبی و ابوظبی و شرکت در مسابقات مختلف نشانگر ارتباطات قدیمی امارات و اسرائیل است. این رویکرد مخفیانه در کشورهایی مثل عمان و قطر هم وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر چند وجهی بودن این ائتلاف بیان کرد: تمامی حاکمیت‌هایی که به سمت عادی‌سازی رفته‌اند نه تنها مردمی نیستند؛ بلکه عمدتا پادشاهی هستند یا با کودتا بر سرکار آمده‌اند. بیداری اسلامی باعث به چالش کشیدن حاکمیت‌هایی شد که امروز برای حفظ خودشان در راس قدرت و حمایت یک قدرت بیرونی برای تضمین استمرار آن‌ها به سمت عادی‌سازی حرکت کرده‌اند.

عادی‌سازی نشان‌دهنده ترس اسرائیل از ایران است

رضوی درباره آغاز رویکرد علنی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای منطقه بیان کرد: مسئله عادی‌سازی جزو راهبردهای ۲ دهه اخیر رژیم صهیونیست بوده است. صهیونیست برنامه عادی‌سازی با کشورهای اسلامی و عربی را در برنامه سیاست خارجه قرن ۲۱ خود داشته است. اسرائیل این راهبرد را بعد از توافق «اسلو» دنبال کرده است. عادی‌سازی‌هایی که در سال‌های اخیر دیده‌ایم اتفاقی یا حتی براساس برنامه‌های یکی دو ساله نیست.

وی با اشاره به سه دوره اخیر سیاست خارجه اسرائیل گفت: دوره اول دوره تخاصم و جنگ بود. اشغال فلسطین در این بازه رخ داد و بعد از جنگ مصر با اسرائیل در سال ۱۹۷۳ دوره تخاصم خاتمه یافت. دوره بعد، صلح با اعراب بود که در آن شاهد قرارداد کمپ دیوید و کنفرانس مادرید و گام‌هایی در مسیر صلح بودیم. صلح با اعراب، با قرارداد «وادی عربه» با اردن ختم شد. دوره سوم، عادی‌سازی و علنی‌سازی روابط همه‌جانبه با کشورهای عربی و اسلامی است که در اولویت سیاست‌های خارجه صهیونیست قرار دارد. دوره عادی‌سازی، دستاورد تفکری است که از اواخر قرن بیستم میلادی کلید خورده است.

کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به اینکه توافق عادی‌سازی با خاتمه یافتن توافق هسته‌ای بی‌ارتباط نیست، افزود: صهیونیست از حرکت ایران به سمت هسته‌ای هراس شدید دارد و آن را برنمی‌تابد. رژیم صهیونیست خوب می‌داند که توان هسته‌ای در تمام زمینه‌ها از نظامی تا پزشکی اثرگذار است و کشوری که دارای انرژی هسته‌ای باشد به ابرقدرت‌های دنیا نزدیک خواهد شد. علاوه بر این هسته‌ای شدن یک کشور اثر زیادی بر منطقه خواهد داشت. وقتی در منطقه کشوری به این مهم دست پیدا کند سایر کشورها برای حفظ عرصه رقابت و قدرت به سمت هسته‌ای شدن پیش می‌روند، همانطور که بعد از ایران، ترکیه و مصر در مسیر دست‌یابی به انرژی هسته‌ای گام برمی‌دارند. اگر روزی اسرائیل با ایران بر سر هسته‌ای شدن مواجه بود امروز با چند کشور در سطح منطقه روبروست.

وی با تاکید بر وجه نمایشی عادی‌سازی در پایان تاکید کرد: صهیونست همواره در راهبردهای خود دو وجه عملیاتی و افکار عمومی را مدنظر دارد. ایجاد جنگ روانی و تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی از دیگر اهداف مهم عادی‌سازی روابط است. بخش عمده‌ای از آنچه که امروز به عنوان عادی‌سازی معرفی می‌شود در حقیقت نمایش است. این نمایش در سودان جلوه‌گر شده، چرا که سوی حاکم موقت بر سر عادی‌سازی توافق کرده است؛ درحالیکه نه تنها مردم سودان بلکه جریان های سیاسی این کشور هم با این توافق مخالف‌اند؛ بنابرین ضروریست با شفاف‌سازی اذهان پرده از اهداف شوم اسرائیل برداشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیرکلانتر ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      0 0
      رژیم صهیونیستی کودک کش سلاخ اشغالگرقدس، چشم به اشغال سرزمین‌های کشور‌کهای امارات وبحرین دوخته!! اماخوب میداندکه با وجود مردم ایران اجرای چنین نقشه‌ایی برایش بسیار دشوار ویاشایدغیرممکن خواهدبود٪مگراینکه‌افسادطلبان غرب‌زده غرب‌گدای دزدوغارتگر بیت المال با خدعه ونیرنگ بتوانندملت رابفریبند! و نهاد ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی را باز بدست گیرند٪!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!! ان شاءالله که موفق نخواهند شد!٪!، شورای نگهبان و مردم همیشه در صحنه ایران دیگر نمی‌گذارند٪$.