شهید سلیمانی در منازعات منطقه، نقش دیپلماسی فعال داشت

عضو گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شهید سلیمانی در منازعات منطقه، نقش دیپلماسی فعال داشت. طرح های آمریکایی و اسرائیلی را در منطقه خاورمیانه، ناکام گذاشت و توانست با ایجاد وحدت در جبهه های اسلامی و بالابردن قدرت بازدارندگی جبهه مقاومت، موازنه قدرت در منطقه و جهان اسلام را تغییر دهد.

سیدحسین جعفری نسب عضو گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و معاون سابق فرهنگی و دانشجویی واحد تهران شرق، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: اساتید و دانشجویان انقلابی، ترویج مکتب شهید سلیمانی را، توفیقِ خداوند حکیم قلمداد می کنند و مورد اهتمام خویش قرار می‌دهند. حرکت در مسیر شهدا و ترویج فرهنگ مقاومت در دانشگاه های کشور، روند شتابتری به خود گرفته است، با این حال به نظر می رسد در دانشگاه ها جای تلاش بیشتری جهت نشر معارف مربوط به جهاد و مقاومت وجود دارد تا با ترویج سلوک شهدا بویژه مکتب شهید سلیمانی و با فرهنگ سازی، این ارزش های متعالی در سبک زندگی دانشگاهیان ظهور بیشتری پیدا کند و این فرهنگ در گفتار، رفتار و زندگی آنان عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: برای تبیین فرهنگ جهاد و مقاومت در میان دانشجویان، پیشنهاد می شود که مکتب سردار دلها در دانشگاه ها تدریس شود تا با الگوپذیری از اعتقادات و آموزه‌های آن، روحیه شجاعت، جهاد فی سبیل الله، ایثار و فداکاری در دانشجویان شکل گیرد.

جعفری نسب ادامه داد: همچنین فعالیت‌های فرهنگی از جمله برگزاری همایش‌ها و کارگروه‌های تخصصی برای تبیین راهبردها و محورهای مکتب شهید سلیمانی، در دانشگاه‌ها افزایش یابد.

معاون سابق فرهنگی و دانشجویی واحد تهران شرق، گفت: دانشگاهیان انقلابی، متعهد، پرانگیزه و پرتلاش که خود نیز تربیت یافتگان مکتب مقاومت هستند، می‌توانند با حضور فعال و مؤثر خود در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، راه شهدا را ادامه داده و مانع خواست دشمنان یعنی تحریف اصول کلیدی مکتب مقاومت شوند.

وی اضافه کرد: به دلیل جایگاه ویژه و حساسی که دانشگاه دارد علاوه بر تبیین مکتب مقاومت توسط دانشگاهیان، می توان به نقش مهم آنان در مدیریت های جهادی و عمل به عالی ترین مفاهیم الهی و ارزش های والای انسانی اشاره کرد تا با نگاه توحیدی و خدمات خالصانه خود به نظام و جامعه اسلامی، عزت و سربلندی ایران اسلامی و جبهه مقاومت را به جهانیان نشان دهند.

عضو گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: مکتب شهید سلیمانی، ظهور عینی مکتب امامین انقلاب اسلامی است. با استمرار اندیشه امام(ره) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، می توان به اهداف مورد نظر در مکتب شهید سلیمانی نیز دست یافت. اگر این مکتب انقلابی به خوبی تشریح شود در قلب همه انسان های آزاده جهان جای می گیرد.

وی اضافه کرد: در این مکتب اسلامیِ انقلابی، عقلانیت، شعور، تدبیر و علمیت، جدیّت و جهاد پررنگ است. موفقیت ها و مواضع قاطع شهید سلیمانی، بر اساس توان عقلانی و درایت او بود. عقلانیت توحیدی نظری و عملی، اصلی ترین شاخصه این مکتب است که باعث شده تا این حد پویا و زنده باشد.

جعفری‌نسب گفت: در مکتب شهید سلیمانی، دفاع از نظام ولایی به هدف پاسداری از ایدئولوژی اسلام و مبتنی بر اعتقادات و باورهای دینی است؛ چنانچه امام(ره) فرمود: 《اگر این جمهوری اسلامی از بین برود، اسلام آنچنان منزوی خواهد شد که تا آخرِ ابد – مگر در زمان حضور حضرت – نتواند سرش را بلند کند.》 (صحیفه امام، ج۱۶، ص۱۴۰) شهید سلیمانی اعتقاد داشت که حفظ نظام سیاسی از اوجب واجبات است و خود نیز در حقیقت مدافع اصلی و با وفای ارکان نظام و انقلاب اسلامی بود.

وی ادامه داد: از نگاه ایشان، دفاع از نظام اسلامی مترادف با دفاع از قرآن کریم و اسلام ناب محمدی است و رها کردن سنگر دفاع، به معنای دست شستن از تمام دستاوردها و ارزش‌های انقلاب اسلامی خواهد بود. بر همین اساس، برای پیشبرد اهداف نظام اسلامی نه تنها در میدان نبرد بلکه در هر میدانی که انقلاب اسلامی اقتضا داشت، حضور پیدا می کرد و به فضل الهی، در همه میدان ها نیز موفق بود؛ به طوری که علاوه بر نابودی تشکیلات نظامی داعش، میان نیروهای مقاومت در تمام کشورها، اتحاد و یکپارچگی ایجاد کرد.

جعفری نسب افزود: آن شهید والامقام به دفاع از ولایت، توصیه می کند که «برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید.   خیمه، خیمه رسول الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است. دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی ماند؛ قرآن آسیب می بیند».

عضو گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: شهید سلیمانی با اخلاص کامل و انگیزه الهی، در هر میدانی نیاز بود، حضور پیدا می کرد. در منازعات منطقه، نقش دیپلماسی فعال داشت. طرح های آمریکایی و اسرائیلی را در منطقه خاورمیانه، ناکام گذاشت و توانست با ایجاد وحدت در جبهه های اسلامی و بالابردن قدرت بازدارندگی جبهه مقاومت، موازنه قدرت در منطقه و جهان اسلام را تغییر دهد و صلح و امنیت را در منطقه و جهان اسلام، تحقق بخشد. به کمک سیل زده ها شتافت و از محرومان و مظلومان دستگیری کرد.

وی تأکید کرد: این مرتبه از محبوبیت در میان فرماندهان نظامی‌ دنیا در طول تاریخ معاصر ایران و جهان کم نظیر است. نکته مهم این است که شهید سلیمانی با تهذیب نفس و اخلاص تمام، ارزش های انسانی و الهی را در نظر می گرفت و محبوبیت و مردمداری آن سردار شهید نیز به دلیل همین تواضع و فروتنی، اخلاص و انگیزه الهی اوست.

عضو گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: وصیت نامه شهید سلیمانی، پیام معرفت، اخلاص، شجاعت و دلیری، پایبندی به اصول انقلاب بویژه پیروی از ولیّ فقیه را به دانشجویان و همه اقشار جامعه، به همراه دارد. در وصیت نامه اش خداوند را شاکر است که اگر توفیق صحابه رسول اعظم(ص) را نداشته و در دوره حضور معصومین(ع) بی بهره بوده اما وجودش را در دورانی قرار داده که امکان درک دو عبد صالح: امام خمینی (ره) و امام خامنه ای «دامت برکاته» را داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این وصیت نامه، به الگوها، مبانی فکری، اعتقادی و سیاسی آن شهید اشاره شده است. به برادران و خواهران مجاهدش خطاب می کند که: «امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم ها می مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی(ص)». 

جعفری نسب ادامه داد: اگر اساتید و مسئولان فرهنگی با شناساندن جایگاه شهید و شهادت، منش و بینش، ویژگی و گرایش ها، آرمان ها و سبک زندگی شهید سلیمانی، این مکتب را  به همه دانشجویان تبیین نمایند، می توان آرمان های سردار دلها را در وجود آنها تقویت کرد. از جمله آثار و نتایج وصل شدن به مکتب نورانی آن شهید والامقام، عبارت از: استکبارستیزی و مجاهدت و فداکاری، برای همه انسان های آزاده جهان است؛ به گونه ای که فرهنگ جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد تا مردم قدرشناس مکتبش باشند و با این بصیرت افزایی به راه او اقتدا نمایند و نسبت به آن شهید ادای دَین کنند.

عضو گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: در تبیین مکتب شهید سلیمانی لازم است به فعالیت های فرهنگی و مسائل عمقی پرداخته و از دستاوردهای این مکتب صیانت شود. الگوی مدیران جهادی تمدن ساز، استخراج شود و گفتمان سازی این مکتب در سطوح مختلف صورت پذیرد؛ ابعاد شخصیت شهید سلیمانی، معرفی و اندیشه های دینی و انقلابی آن شهید در آثار آموزشی، تدوین شود و با جهت دهی و هدایت دانشجویان به سمت انتظارات جامعه و نظام اسلامی، نگاه راهبردی و اراده معطوف به حل مسائل آینده داشت و الگوهای اسلامی ایرانی پیشرفت و الگوهای عملی مدیریت جهادی را تدوین کنیم تا با محوریت ثقلین، زمینه تحقق دولت اسلامی، جامعه توحیدی و تمدن‌ نوین اسلامی فراهم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =