تاثیرگذاری بر فرهنگ یک جامعه از طریق اقطاب اثرگذار میسر می‌شود

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان مدیران فرهنگ را متمایز از مدیریت فرهنگی دانست و گفت: آنچه اهمیت دارد مدیریت فرهنگ است و این امر از طریق اقطاب اثرگذار جامعه میسر می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، فرزاد جهان بین در جلسه مشترک با اساتید گروه معارف اسلامی، وصایا و دفاع مقدس که در سالن اجتماعات ساختمان شهید سلیمانی واحد همدان برگزار شد گفت: مدیریت فرهنگ با تصویب مولفه های کلیدی از طریق اقطاب در شاکله اجتماعی بصورت برنامه یکپارچه توزیع شده است.
وی با اشاره به حکمت ۲۸۹ نهج البلاغه که مولا علی (ع) از برادر دینی خویش با عظمت بسیار یاد می کند، ابراز داشت: آن حضرت می فرماید؛ در گذشته یک برادر دینی داشتم و او در چشمان من به عظمت نشسته بود، زیرا دنیا در چشمان او کوچک بود، سخنان او دلنشین و حکیمانه، سکوتش از سر خرد و شیر بیشه ی عرصه های جدی زندگی بود.
جهان بین ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: این شهید والامقام جامع صفات یاد شده در حکمت مولا علی است و البته منظور آن امام همام دنیاگریزی و عدم تلاش برای دنیا نیست، بلکه عدم وابستگی آدمی به دنیا مدنظر است.
وی به تبیین دیدگاه معاونت فرهنگی دانشجویی از منظر کلان پرداخت و تشریح کرد: مدیریت فرهنگ با تصویب مولفه های کلیدی از طریق اقطاب در شاکله اجتماعی بصورت برنامه یکپارچه توزیع شده است.  
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آیه ۸۴ سوره مبارکه اسراء کلمه ی شاکله را در دو عرصه فردی و اجتماعی تعریف و تبیین کرد: شاکله ی اجتماعی در طول زمان با رسوب عناصر مختلف مثل محیط، آب و هوا، اطرافیان و وراثت شاکله را تشکیل می دهد و در مباحث اجتماعی هم امور کلی تشکیل دهنده ی شاکله اجتماعی یا فرهنگ هستند.  
این استاد دانشگاه تاکید کرد: در بادی امر یک حالت، عادت و ملکه بر اثر تکرار در طول زمان، فرهنگ را شکل می دهد و پس از آن مدیریت فرهنگ است که در شکل گیری شاکله انسانی و اجتماعی عوامل فرهنگی موثر هستند، لذا مقصود ما از فرهنگ، همین شاکله اجتماعی است.  
جهان بین به تفاوت های مدیریت فرهنگ با مدیریت فرهنگی پرداخت و تبیین کرد: در شکل گیری مدیریت فرهنگ عوامل بسیاری دخالت دارد که یکی همین فرهنگ است، به عنوان مثال حضرت فاطمه (س) در خطبه فدکیه ثروت اندوزی را حرام اعلام می کند چرا که این امر موجب افزایش عفت در جامعه می شود.  
وی تاکید کرد: اصلاح فرهنگ یک جامعه از طریق اقطاب اثرگذار میسر می شود که بیشترین تاثیر را بر فرهنگ یک جامعه داشته و ارتقاء یا سقوط فرهنگ جامعه مستقیما با آنها مرتبط است.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سلوک مدیران را نخستین قطب اثر فرهنگی معرفی و اذعان کرد: همانطور که شنیده اید، مردم به امرایشان شبیه از پدرانشان هستند، لذا هرگونه تاثیری در فرهنگ با سلوک مدیران فرهنگ یک جامعه ارتباط پیدا می کنید.  
وی اساتید را دومین قطب اثرگذار فرهنگی خواند و افزود: سکوت استاد، قول و فعل او و نحوه ی ورود و خروجش همه و همه بر دانشجویان موثر است و اینگونه نیست که استاد بگوید من صرفا تدریسم را انجام می دهم و به هیچ مسئله ی دیگری کار ندارم.  
وی از خانواده به عنوان سومین قطب اثرگذار فرهنگی نام برد و گفت: خانواده استادان و دانشجویان تاثیر بسزایی بر روی آنها دارند ضمن آنکه فضای مجازی به عنوان چهارمین و تشکلها، کانونها و بسیج دانشجویی پنجمین قطب اثرگذار فرهنگی هستند و هرگونه تاثیر در فرهنگ یک جامعه مستقیما با این ۵ قطب فرهنگی ارتباط می یابد.  
جهان بین خاطر نشان کرد: برای آنکه فرهنگ یک جامعه تثبیت شود کارگزاران و مدیران بر روی اقطاب کار می کنند و در مقیاس وسیع بر فرهنگ جامعه اثر گذاری صورت می گیرد و لذا تخصیص بهینه منابع به اولویت های ذکر شده اساس کار معاونت فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی را تشکیل می دهد.  
 فرزاد جهان بین در سفر به استان همدان برنامه های فشرده، متنوع و پرمحتوا را مدیریت نمود که زیارت مرقد سردار شهید همدانی و تجدید میثاق با شهدای شهر همدان مطلع و سرآغاز این سفر بود، نشست و گفتگوی صمیمی با اساتید گروه معارف، وصایای امام (ره) و دفاع مقدس در سطح استان، دیدار با خانواده های شهید، زیارت مرقد شهدای گمنام مدفون در صحن دانشگاه آزاد اسلامی همدان، حضور در جلسه شورای هماهنگی روسا، معاونین فرهنگی و دانشجویی استان همدان و دیدار با امام جمعه محترم شهر از جمله ی این برنامه های بود.  
همچنین نشست با کانون های دانشجویی و هیات مذهبی، جلسه با دبیران تشکل ها و نشریات، جلسه صمیمی با اعضای شورای مرکزی بسیج دانشجویی واحدها و مراکز استان به همراه چندین نشست و فوق برنامه مذهبی از دیگر برنامه های جهان بین طی دو روز فعالیت اثربخش بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =