لزوم ارتباط مؤثر و هدفمند بین بخشِ تئوریک فرهنگ و کنشگران فرهنگی/ پرهیز از تصدی‌گری و تمرکز بر اولویت‌گرایی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط مؤثر و هدفمند بین بخشِ تئوریک فرهنگ و کنشگران فرهنگی، انسجام وهماهنگی بین متولیان فرهنگی و زنده نگه داشتن جریان گفتگو و نقد را از راهبردها و سیاست‌های فرهنگی دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در سفر دو روزه خود به استان گلستان در نشست شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی این استان حضور یافت و با جمعی از فعالان فرهنگی، تشکل ها، بسیج دانشجویی، بسیج اساتید، کانونها، استادان گروه معارف و دروس دفاع مقدس، وصایا و اندیشه امام خمینی(ره) و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان و خانواده شهید مدافع حرم مصطفی خوش محمدی دیدار و گفت‌وگو کرد.

جهان‌بین در نشست شورای هماهنگی معاونان فرهنگی و دانشجویی و رؤسای واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان با اشاره به لایه مبانی در طراحی فرهنگی، اسلام ناب و جمهوری اسلامی را مهم ترین مسأله دانست و گفت: صرف گسترش تدین در مقوله فرهنگی شرط لازم بوده ولی کافی نیست و از مهمترین و مبنایی ترین مسائل در حوزه فرهنگی، نسبت و تطابق فعالیت ها با گسترش اسلام ناب و تقویت جمهوری اسلامی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به راهبردهای فرهنگی اشاره کرد و افزود: پرهیز از تصدی گری و تمرکز بر سه اصل سیاست گذاری، پشتیبانی و نظارت نخستین راهبرد است. اولویت گرایی دومین راهبرد است به این معنا که در عوامل اثرگذار بر فرهنگ و مولفه هایی که باید محقق، تثبیت یا ارتقا یابند باید اولویت ها را شناخت و بر آنها متمرکز شد.

جهان بین با اشاره به پرهیز از فعالیت های کم عمق و جزء نگری در حوزه فرهنگی، اظهار داشت: پوشش حداکثری و به دور از تبعیض از دیگر مقوله های مهم در این حوزه است. بر این اساس ما باید ببینیم چگونه باید عمل کنیم که پیام ما به همه دانشجویان و نه فقط عده محدودی برسد.

وی محوریت قانون بجای سلیقه های شخصی و اداری، زمینه سازی برای تولیدات و مظاهر فرهنگی گسترده و کیفی را از دیگر راهبردها عنوان کرد و افزود: محصولات فرهنگی در زمینه گسترش فرهنگ نقش اساسی دارند و رویداد صنایع خلاق فرهنگی، با همین نگاه طراحی شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، کادر سازی، مرجعیت سازی، نهاد سازی و تقویت پیوندهای عاطفی و فکری با دیگران به ویژه بدنه انقلابی را از راهبردهای مهم درفعالیت های راهبردی فرهنگی دانست و گفت: نباید با تحمیل سلیقه های فردی و اداری، قانون را کم رنگ کرده و به حاشیه برد، برنامه های حوزه فرهنگی باید به صورت زنجیره وار یکدیگر را پشتیبانی کنند.

وی در خصوص کادرسازی خاطرنشان کرد: کار فرهنگیِ یک دانشجو حتی اگر در سطح کیفی پایینی قرار داشته باشد ارجحیت بیشتری بر کار حرفه‌ای دارد، باید اجازه آزمون و خطا را به دانشجو داد تا بتوانند رشد کنند، همچنین با میدان دادن و توجه به استادان متدین و عالم بتوان اساتیدی باتجربه جهت مرجعیت دانشجو ساخت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط مؤثر و هدفمند بین بخشِ تئوریک فرهنگ و کنشکران فرهنگی، انسجام وهماهنگی بین متولیان فرهنگی، تنوع بخشی به فعالیت های فرهنگی و زنده نگه داشتن جریان گفتگو و نقد را از راهبردها و سیاست های فرهنگی دانست و افزود: باید مطالعه کرد که کدام قالب فرهنگی نظیر نقاشی یا فیلم اثرگذاری بیشتر در جریان سازی فرهنگی دارد و به عبارتی باید نسبت اثر گذاری عوامل در ارتقای فرهنگ را مورد بررسی قرار داد و امکانات و منابع را مصروف آن عوامل کرد. جلسات ِگفتمانی و انتقادی بین افراد کنشکر فرهنگی، تشکلها، انجمن ها و اقطاب فرهنگی عامل مهمی در ایجاد راهبردهای فرهنگی دارد و نباید اختلاف اساسی بین نهاد ها و متولیان فرهنگی به‌وجود آید.

 جهان‌بین گفت: با نقد قوی و سازنده می توان به رشد جریان انقلابی کمک کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088226

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =