درخواست آمریکا از چین برای تحقیق درباره جنایات ادعایی در سین کیانگ

وزارت خارجه آمریکا با ادعای دریافت گزارشهایی مبنی بر وقوع تجاوزهای نظام مند به زنان اقلیت اویغور در منطقه سین کیانگ چین، خواستار همکاری پکن برای تحقیق در این باره شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای ادعا کرد: «ما [دولت آمریکا] از دریافت گزارش‌هایی در مورد تجاوز و سوء استفاده جنسی نظام مند علیه زنان در اردوگاه‌های اقلیت مسلمان اویغور و سایر مسلمانان در منطقه خودمختار سین کیانگ چین عمیقاً متأثر شدیم».

در ادامه این بیانیه آمده است: «مقامات جمهوری خلق چین باید به ناظران بین‌المللی اجازه تحقیقات فوری و مستقل پیرامون این ادعاهای تکان دهنده و همچنین سایر اعمال بی‌رحمانه‌ای که در سین کیانگ اتفاق می‌افتد را بدهند».

وزارت خارجه آمریکا در بخشی دیگر از این بیانیه با طرح ادعاهایی بی اساس اعلام کرد: «ایالات متحده از رهبران جمهوری خلق چین می‌خواهد تا تمام افرادی را که خودسرانه بازداشت شده‌اند آزاد کرده و تمام این بازداشتگاه‌ها را تخریب کنند، عقیم سازی اجباری را متوقف کرده و به تمام شکنجه‌ها پایان دهند و از تعقیب اویغورها و سایر گروههای اقلیت قومی و مذهبی در سین کیانگ دست بردارند».

وزارت خارجه آمریکا همچنین وعده داد که با شرکای خارجی این کشور پیرامون وضعیت کنونی در سین کیانگ چین بحث و گفتگو می‌کند و با محکوم کردن جنایات سبعانه در این منطقه عاملان این جنایات را پاسخگو می‌سازد.

در بخشی دیگر از این بیانیه نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که وضعیت کنونی در منطقه خودمختار سین کیانگ چین «نسل کشی» است. ‏

این اتهامات در حالی از سوی دولت آمریکا مطرح می‌شود که دولت مرکزی چین بارها گزارشها درباره نقض حقوق بشر و نیروی کار اجباری در سین کیانگ را رد کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =