عایق‌های حرارتی ۲ سانتی‌ جایگزین عایق‌های ۶ سانتی خارجی در صنایع شد

مدیر کسب و کار حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ستاد توسعه فناوری نانو از تولید عایق‌های حرارتی بر مبنای فناوری نانو برای صنایع پتروشیمی خبر داد و گفت: پایلوت این عایق‌ها در حال حاضر در پالایشگاه تبریز اجرایی شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ سیدمحمدامین علوی پتوی عایق یا "بلنکت آئروژل" را از محصولات نانویی در زمینه نفت و گاز دانست و گفت: این عایق یک سوم ضخامت عایق‌های مرسوم است، ولی با همان خواص و ویژگی‌ها.

وی کاهش حجم را از ویژگی‌های مهم این عایق ذکر و اظهار کرد: این عایق‌ها زمانی که در لوله‌ها قرار می‌گیرند، حجم کمی را در برمی‌گیرند.

علوی با بیان اینکه این محصول برای اگزاست خروجی توربین یکی از شرکت‌های بخش خصوصی جایگزین نمونه خارجی شده است، ادامه داد: از این عایق به عنوان عایق حرارتی استفاده می‌شود و اجازه خروج را از آن منبع نمی‌دهد.

مدیر کسب و کار حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید براینکه در این محصول از نانو ذرات آئروژل استفاده شده است، خاطر نشان کرد: این نانو ذرات سبک‌ترین ماده بعد از هوا است؛ از این رو این عایق به ضخامت تقریبی ۲ سانتی متر است و جوابگوی عایق‌های ۶ سانتیمتری است که در حال حاضر در صنعت استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه این محصول برای توربین‌های گازی، کوره‌های دوار صنایع سرب و روی قابل استفاده است، اظهار کرد: پایلوت این عایق برای لوله‌های انتقال گرم در پالایشگاه تبریز ایجاد شده است و به دنبال اجرایی سازی این پایلوت در پالایشگاه گاز هستیم.

علوی، تحمل دمایی این عایق ۲ سانتی متری را تا ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد دانست و ادامه داد: این عایق انتقال حرارت تا دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد را تاخیر می اندازد، ضمن آنکه در مواجهه با شعله مستقیم تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند.

منبع: ایسنا

کد خبر: 1091365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =