غفلت وزارت علوم از مسئله‌ محوری/ فرهنگ‌سازی اقتصادی وظیفه دانشگاه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم درباره نقش دانشگاه در تحقق اهداف شعار سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: تربیت دانشجو در راستای حل مسائل و نیازهای اساسی جامعه، امری است که سال‌ها در ساختار وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ انتخاب شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال ۱۴۰۰ و تاکید مجدد ایشان بر نقش محوری تولید، نشان از این دارد که راه‌حل اصلی رفع مشکلات اقتصادی در کشور، داشتن نگاه به داخل و افزایش تولید است. دانشگاه به عنوان مهمترین مرکز علمی و آموزشی در کشور می‌تواند نقش موثری در تحقق اهداف این شعار به ویژه در حوزه پشتیبانی‌های علمی و تربیت نیروی مهارتی داشته باشد.

حجت الاسلام حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم در گفتگو با ایسکانیوز درباره نقش دانشگاه در تحقق اهداف شعار سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: تربیت دانشجو در راستای حل مسائل و نیازهای اساسی جامعه، امری است که سال‌ها در ساختار وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های ما به سمت برنامه‌هایی می‌روند که در غالب موارد به روز نیستند و بر اساس مباحث نظری غیرکاربردی شکل گرفته‌اند. دانشگاه‌ها باید به سمت حل مسئله با شعار کارآفرینی و ارتباط با جامعه حرکت کنند. حرکت دانشگاه‌ها به نسل چهارم و پنجم که موضوعات کارآفرینی و اجتماعی را مدنظر قرار می دهند؛ یک ضرورت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم با اشاره به اینکه دانشگاه می‌تواند در افزایش تولید موثر باشد، گفت: باید ظرفیت‌های دانش و دانشگاه را برای تولید به کار گرفت؛  دانشگاه به جای اینکه محلی باشد برای تربیت افرادی که از ظرفیت‌های کشور و از روحیه ابتکار و خلاقیت بیگانه هستند باید افراد را  به سمت تولید و تولیدگری هدایت کند.

خیری با بیان اینکه این کارها در دانشگاه آزاد آغاز شده، عنوان کرد: اکنون در دانشگاه آزاد موضوع مسئله‌محوری در جریان است. مسئله محوری یعنی جهت دادن دانشگاه به سمت آموزش، مهارت‌آفرینی، کارآفرینی و تربیت دانشجو در راستای حل مسائل و نیازهای اساسی جامعه.

وی افزود: ارتباط بین صنعت و دانشگاه باید به گونه‌ای شکل بگیرد که دانشجو بخشی از وقت خود را در صنعت و بخش دیگری را در دانشگاه بگذراند. ضمن اینکه توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اساساً در دانشگاه قابل تحقق است؛ هم به لحاظ برخورداری از دانش و هم به لحاظ برخورداری از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی که از این ظرفیت‌ها تاکنون در صنعت استفاده نشده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم با اشاره به شکل گرفتن مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و سراهای نوآوری در دانشگاه‌ها گفت: در حال حاضر رقابت خوبی بین دانشگاه‌ها، حداقل در بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برای عملیاتی‌سازی این سیاست‌ها در جریان است که شعار سال می‌تواند انرژی مضاعفی به این مجموعه‌ها بدهد تا با انگیزه و اعتقاد دوچندانی کار را پیگیری کنند.

وی همچنین درباره نقشی که دانشگاه در پشتیبانی از تولید می‌تواند داشته باشد، افزود: دانشگاه در پشتیبانی از تولید نقش ویژه‌ای دارد؛ با ایجاد دانش، مهارت‌افزایی و تربیت نسل جوان دارای ابتکار، خلاقیت و کارآمدی برای مسیر تولید و پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی این پشتیبانی صورت می‌گیرد.

خیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود، فرهنگ‌سازی اقتصادی را یک کار اساسی دانست که بر عهده دانشگاه‌هاست و اضافه کرد: زیرساخت بخش تولید یک بعد فرهنگی هم دارد. باید فرهنگ کار و کارآفرینی را بیش از گذشته نهادینه کنیم و اعتقاد به ما می‌توانیم و باور به ظرفیت‌های بی‌بدیل خودمان را در جامعه ایجاد کنیم. استعداد و توان انجام این کارها در دانشگاه‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: بخش فرهنگی کار نیازمند این است که تحولی در حوزه علوم انسانی رخ دهد. به طور مثال در این حوزه باید مدیرانی تربیت کرد که اگر در جایی مشغول به کار شدند، استعداد لازم برای تحقق بخشیدن به شعار سال را داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم افزود: دانشگاه‌ها باید مباحث علوم انسانی را به سمت سرفصل‌ها، دروس و رشته‌های میان رشته‌ای جدید سوق دهند که بتواند نیازهای جامعه، به خصوص در بحث فرهنگ اقتصادی را تامین کند. این پشتیبانی فکری، معنوی و علمی، نقشی کلیدی است که دانشگاه‌ها بر عهده دارند. 

خیری با اشاره به اینکه بخش اساسی مانع‌زدایی‌ها مربوط به سیستم‌های نظارتی و کنترلی مانند قوه قضاییه است، گفت: مطالبه‌گری در این حوزه‌ها هم برعهده دانشگاهیان است که بی‌عدالتی و اتکای به دیگران را برنتابند و خودباوری و استفاده از ظرفیت‌های داخلی را مطالبه کنند. دانشگاه باید ضد فساد و ضد تبعیض باشد و تشکل‌های دانشجویی و دانشگاهی در این حوزه‌ها باید نقش آفرین باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =