تداوم خدمت‌رسانی ضروری به بیماران غیرکرونایی بیمارستان مسیح دانشوری

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در بازدید از بخش‌های مختلف پیوند اعضای بیمارستان گفت: یکی از رسالت های این بیمارستان، خدمت رسانی به بیماران کرونایی در زمینه تشخیص و درمان است اما سایر فعالیت های این مرکز جهت نجات جان بیماران ادامه داشته و از جمله خدمات رسانی به بیمارانی که نیازمند به پیوند عضو هستند و در فهرست انتظار برای دریافت پیوند به سر می برند ادامه دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، دکتر علی اکبر ولایتی روز سه شنبه ۲۴ فروردین ماه، از بخش های مختلف مرتبط با پیوند اعضاء بازدید و ضمن عیادت از بیماران، روند ارائه خدمات به بیماران غیر کرونائی و از جمله پیوند اعضاء را مورد بررسی قرار داد.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر این که از ابتدای آغاز پاندمی کرونا تاکنون، این مجموعه با تمام توان در مقابله با ویروس منحوس کرونا ایستاده است گفت: تمامی کادر متخصص، درمانی، پزشکی، پرستاری وکلیه همکاران علیرغم تمامی مشکلات و مخاطرات، دلسوزانه ایستادگی و تلاش کرده اند و خاضعانه از تمامی آنان تقدیر و تشکر می کنم و در عین حال ضروری است که در بخش های دیگر نیز روند درمانی و ارائه خدمات حداکثری به  بیماران غیر کرونائی نیز پیگیری و با جدیت دنبال گردد.

وی افزود: خوشبختانه در شرایطی که بیماری کووید ۱۹ بخش های داخلی، اورژانس و مراقبت های ویژه را در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری تحت تاثیر قرار داده است و یکی از رسالت های بیمارستان، خدمت رسانی به  آنان در زمینه تشخیص و درمان است اما سایر فعالیت های این مرکز  جهت نجات جان بیماران ادامه داشته و از جمله خدمات رسانی  به بیمارانی که نیازمند به پیوند عضو هستند و در فهرست انتظار برای دریافت پیوند سر می برند ادامه دارد.  

 در جریان بازدید دکتر ولایتی از بخش پیوند اعضاء نیز گزارشی از فعالیت های انجام شده ارائه گردید و در پایان این بازدید، دکتر ولایتی نیز توصیه ها و دستورات لازم را به منظور ارائه خدمات حداکثری در این بخش علیرغم ضرورت توجه ویژه به بیماران کرونائی ارائه نمود.

بر اساس این گزارش، واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که از سال ۱۳۸۳ در خصوص تهیه ارگان های مورد نیاز بیماران در لیست انتظار فعالیت می کند، در سال ۱۳۹۹ توانست ۸۰ مورد مرگ مغزی را با رضایت خانواده های بزرگوارشان به مرحله اهدای عضو برساند که با ایثار آنان تعداد ۳ ریه، ۵ قلب، ۱۱۰ کلیه و ۷۲ کبد به بیماران در لیست انتظار پیوند اهدا گردید.

در  حال حاضر پیوند ارگان های حیاتی از قبیل قلب، ریه و کبد در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری انجام می گیرد به طوری که از سال ۱۳۹۹ تاکنون ۴ پیوند ریه و ۶ پیوند کبد انجام شده است.

در خصوص پیوند قلب از سال ۱۳۹۹ تاکنون ۲۰ مورد پیوند قلب انجام گرفته که ۳ مورد آن به صورت پیوندهای همزمان (قلب و ریه)، (قلب و کلیه) و (قلب و کبد) بوده است.

لازم به ذکر است که در ۲۰ روز اول فروردین ۱۴۰۰ این مجموعه توانست ۱۱  مورد مرگ مغزی را به اهدا برساند که حاصل آن،  فراهم آوری بالغ بر ۳۰ عضو پیوندی بوده که به سراسر نقاط ایران برای پیوند ارسال گردیده ضمن آن که در این  بیمارستان و در سال ۱۴۰۰ انجام یک مورد پیوند کبد، ۴ مورد پیوند قلب و ۱ مورد پیوند ریه انجام شده است.  

انجام این پیوندها شرایط کاری مضاعفی را به بخش های مختلف از قبیل پرستاری، آزمایشگاه، پشتیبانی و ... تحمیل می کند اما شرایط کرونا سبب کاهش این فعالیت ها نگردیده و امید بیماران نیازمند به پیوند مورد توجه جدی قرار داشته است به طوری که در ایام کرونا ماهانه به طور متوسط ۷ مورد اهدای عضو از افراد مرگ مغزی اجرایی شده است.

خانواده های افراد اهداء کننده در عین حال که خود داغدیده بودند با ایثارگری، رضایت به اهداء عضو عزیزان خود داده که بعد از طی مراحل قانونی، در واحد فراهم آوری اعضا مستقر در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری اقدامات لازم انجام و بر اساس پروتکل های تخصیص عضو وزارت بهداشت، اعضای اهدائی به بیمارستان های سراسر ایران جهت پیوند به بیماران نیازمند منتقل شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =