چرا حضور زنان در دولت روحانی کاهش یافت؟

رویکرد حسن روحانی در دوران چهارساله دولت دوازدهم نسبت به زنان حذفی بوده و سهم آنها را نسبت به دوره گذشته از ۳ نفر به ۲ نفر در هیات دولت تقلیل داده است.

گروه سیاسی ایسکانیوز _ احمد جان‌نثاری؛ حسن روحانی اخیرا در سخنانی گفته است؛ علاقمند بودم که وزیر زن هم در کابینه داشته باشیم اما توانم محدود بود و نشد، البته امروز دو معاون رئیس جمهور از میان زنان توانمند هستند.

برای فهم بیشتر ارتباط این سخنان با واقعیت برخورد روحانی با زنان لازم است مروری کوتاه بر رفتار روحانی با زنان در کابینه داشته باشیم.

حضور وزیر زن در کابینه دولت روحانی از چالش‌هایی بود که رئیس جمهور در دوره قبل و کنونی با آن روبرو شد و قطعا زنان به ویژه اصلاح طلبان به او نمره منفی دادند.

سال ۹۲ پس از پیروزی در انتخابات یازدهم یکی از مطالبات جامعه زنان حضور وزیر از این جنس در هیات دولت بود، رویایی که تبدیل به حقیقت نشد و به چند مسئولیت سطح پایین خاتمه یافت.

آقای روحانی در جلسه دفاع از وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم هم می گوید: ما می‌خواستیم سه وزیر زن را برای کابینه دوازدهم معرفی کنیم که جایگاه آنان را هم مشخص کرده بودیم، اما نشد، حالا اینکه چرا نشد بماند.

اما کمی توجه به نوع برخورد روحانی با زنان در دولت یازدهم و دوازدهم می‌تواند به قضاوت ما درباره این موضوع کمک کند.

رئیس جمهور به غیر از معاون اول ۱۱ معاون دارد که ابتدای دولت یازدهم از این میان تنها معصومه ابتکار در سازمان حفاظت از محیط زیست، الهام امین زاده در معاونت حقوقی رئیس جمهور و شهیندخت مولاوردی در معاونت امور زنان و خانواده مشغول به کار شدند.

در همین حال کمی بعد الهام امین زاده جای خود را به یکی از آقایان یعنی مجید انصاری داد و از سوی دیگر یکی از زنان یعنی زهرا پور احمدی جایگزین سلطانی فر در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد و البته الهام امین زاده هم به عنوان دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی انتخاب شد که عضو هیات دولت به حساب نمی آید.

به این ترتیب بود که تا پایان دولت یازدهم سهم زنان در کابینه تدبیر و امید از ۳ نفر تجاوز نکرد و از بین ۱۰ مسئولیت نزدیک به رئیس جمهور یعنی ۴ جایگاه مشاور، ۳ جایگاه دستیار، ۲ جایگاه رئیس دفتر و رئیس بازرسی رئیس جمهور و یک جایگاه سخنگوی دولت تنها ۱ نفر سهم زنان بوده است.

از سوی دیگر ۸ مسئولیت دبیری شوراهای عالی هم در دولت یازدهم و دوازدهم کلا در اختیار آقایان بوده است.

در واقع رویکرد روحانی در هیات دولت دوازدهم نسبت به زنان حذفی بوده است و سهم زنان نسبت به دوره گذشته از ۳ نفر به ۲ نفر یعنی معصومه ابتکار به عنوان معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور تقلیل پیدا کرده است.

البته شهیندخت مولاوردی هم به عنوان دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب شد که عضو هیات دولت نبود و براساس قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان که در تابستان سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید وی شنبه سوم آذر ۱۳۹۷ بازنشسته شد و سمت دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی را ترک کرد و با بازنشستگی مولاوردی، این جایگاه دولتی نیز منحل شد.

در مجموع سهم زنان از بین ۴۸ جایگاه نزدیک به رئیس جمهور در دولت یازدهم ۴ نفر بوده است و حالا که آقای روحانی امکان معرفی ۳ وزیر زن را نداشته اند، با یک حساب و کتاب ساده ۳۰ جایگاه (غیر از وزارت) نزدیک به رئیس جمهور آماده نقش آفرینی زنان در دولت دوازدهم بودند و سوال اینجاست که چرا سهم زنان در این بین حتی نسبت به دولت یازدهم به ۲ نفر کاهش یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =