وزارت علوم زورش به اصلاح بودجه فرهنگی نمی‌رسد/ کار فرهنگی مانند خرید از بقالی نیست!

مدیرکل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: نه تنها معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها و بلکه حتی معاون وزیر علوم هم زورشان به ساماندهی بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرایط کرونایی کشور و تعطیلی مراکز آموزشی، سبب شده تا فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نیز دستخوش تغییرات زیادی شود. در این بین دانشگاه‌هایی هستند که با تغییر ریل سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه، فعالیت‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند تا حوزه فرهنگ به عنوان یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری مورد غفلت واقع نشود. در این بین اما عملکرد وزارت علوم نیز به عنوان متولی اصلی سیاست گذاری فرهنگی در دانشگاه‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرد.

در همین ارتباط، جواد طباطبایی مدیرکل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، با اشاره به عملکرد فرهنگی وزارت علوم در یکساله گذشته اظهارکرد: تا زمانی مشکلات معاونت فرهنگی وزارت علوم را ندانیم، نمی‌توانیم به صورت دقیق درباره عملکرد آن اظهار نظر داشته باشیم. این معاونت با مشکلات زیادی از جمله مسائل مالی دست و پنجه نرم می‌کند و نمی‌تواند با آزادی عمل به موضوعات تربیتی ورود پیدا کند.

وی افزود: دانشگاه‌ها در شرایط فعلی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی با مشکلات مالی فراوانی مواجه هستند؛ طبق قانون حدود ۷ درصد بودجه دانشگاه‌ها باید صرف فعالیت‌های فرهنگی شود اما حتی یک دهم این بودجه نیز صرف موضوعات فرهنگی نمی‌شود. در این شرایط ما نمی‌توانیم حوزه فرهنگی را به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار دهیم زیرا نمی‌توانیم کار فرهنگی زیادی انجام دهیم.

وزارت علوم به ما بدهکار است

طباطبایی ادامه داد: نه تنها معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها و بلکه حتی معاون وزیر علوم هم زورشان به ساماندهی بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها نمی‌رسد به همین دلیل با این بودجه محدود، آن فعالیتی که مد نظرمان هست را نمی‌توانیم انجام دهیم. وقتی فضا و بستر مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی فراهم نیست، نیاید انتظار کار فرهنگی مطلوب از دانشگاه‌ها داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: وزارت علوم از سال گذشته تاکنون در زمینه فعالیت کانون‌های فرهنگی به ما بدهکار است و توانایی پرداخت بدهی خود به کانون‌های دانشجویی دانشگاه امیرکبیر را ندارد. البته نه این که نخواهند پرداخت کنند بلکه موضوعات مالی دست آن‌ها نیست و آن‌ها هم در شرایط فعلی توانایی پرداخت بدهی خود را ندارند.

بودجه فرهنگی صرف موضوعات پژوهشی می‌شود

وی با اشاره به صرف بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها در موضوعات غیر فرهنگی گفت: موضوع برندینگ برای دانشگاه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و آن مولفه‌ای که برند دانشگاه‌ها را در رتبه بندی‌های بین المللی ارتقا می‌دهد، مسائل پژوهشی و تعداد مقالات است. همین موضوع سبب می‌شود که ناخودآگاه دانشگاه‌ها به جای فعالیت‌های فرهنگی، به سمت فعالیت‌های پژوهشی حرکت کنند و به تبع همین موضوع بیشتر بودجه فرهنگی، صرف موضوعات پژوهشی شود.

طباطبایی اضافه کرد: دولت در ردیف بودجه تعیین کرده است که ۷ درصد بودجه دانشگاه‌ها باید صرف موضوعات فرهنگی شود اما هیچ ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد. به همین دلیل با این میزان بودجه کار فرهنگی خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم اما سعی ما بر این است که تا حد توانمان برنامه‌های فرهنگی خوبی را برای دانشجویان تدوین کنیم.

کار فرهنگی مانند شیر خریدن نیست!

مدیرکل فرهنگی دانشگاه امیرکبیر درباره تاثیرگذاری فرهنگی دانشگاه‌ها در جامعه گفت: مسائل فرهنگی دارای پیچیدگی‌های فراوانی است و آثار کار فرهنگی در دانشگاه‌ها، ۳ الی ۴ سال آینده مشخص خواهد شد. به بیان دیگر، کار فرهنگی مانند خرید شیر از بقالی نیست که پول بدهیم و اثر آن ملموس باشد. آثار کار فرهنگی در دانشگاه زمانی مشخص خواهد شد که فارغ التحصیلان دانشگاه در فضای کار قرار بگیرند و روحیات و تعهدات خود را در فضای کار مورد استفاده قرار دهند.

وی با بیان این که کار فرهنگی محدود به مسائل مذهبی و شعائر دینی نیست، تاکید کرد: متاسفانه به کار فرهنگی در کشور ما به عنوان یک موضوع فوق برنامه نگاه می‌شود و اهمیت چندان زیادی برای مسئولان ندارد. درحال حاضر برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با مشکلات زیادی مواجه هستیم زیرا هیچ دانشجویی از ترس برخی انگ‌ها و برچسب‌ها، جرات اظهار نظر آزادانه ندارند. متاسفانه آزاداندیشی که مد نظر مقام معظم رهبری است را نمی‌توانیم در فضای دانشگاه اجرایی کنیم زیرا بستر آن به هیچ وجه فراهم نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =