جزئیات پرونده‌های تخلف پژوهشی در دانشگاه تربیت مدرس

مدیر امور پژوهشی و آزمایشگاه‌های دانشگاه تربیت مدرس جزئیات پرونده‌های تخلف پژوهشی در سال ۹۹ را تشریح کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، در نشست شورای دانشگاه تربیت مدرس، گزارش عملکرد کمیته تخصصی اخلاق در پژوهش دانشگاه و کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی ارائه شد.

در این نشست علی جعفریان مدیر امور پژوهشی و آزمایشگاه‌های دانشگاه تربیت مدرس، در گزارشی به فعالیت‌های کمیته تخصصی اخلاق در پژوهش اشاره کرد و اظهار کرد: تعداد پرونده‌های طرح شده در کمیته تخصصی اخلاق در پژوهش دانشگاه در سال ۹۹، ۱۹ مورد بود که این پرونده ها طی ۶ جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: بیشترین فراوانی شکایات، مربوط به نویسندگی مقالات و پس از آن، پایان نامه و رساله، جعل امضا، سوء استفاده از داده‌ها و طرح‌های پژوهشی بود.

جعفریان در ادامه، پرونده‌ها و مصداق‌های تخلف را تشریح کرد و گفت: برخی از تخلفات به دلیل اطلاع نداشتن دانشجویان از قوانین مربوط به مالکیت معنوی می باشد که با اطلاع رسانی بیشتر در این مورد می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

در ادامه رییس دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان ساخت: جهت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی های لازم در خصوص ضوابط کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه، جلساتی به صورت منظم در دانشکده های مختلف و با توجه به نوع فعالیت هر دانشکده، اولویت بندی و برگزار شود تا در سال آینده بتوانیم در زمینه مسائل اخلاق در پژوهش دانشگاه به بلوغ خوبی برسیم.

در ادامه جوان دبیر کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی گزارشی از عملکرد کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی ارائه کرد.

وی تعداد جلسات برگزار شده کمیته اخلاق در پژوهش در سال ۹۹ را ۵ مورد و جلسات کارگروه های غربالگری را ۲ مورد عنوان کرد.

دبیر کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی تصریح کرد: تعداد طرح های پژوهشی بررسی شده در کمیته اخلاق در پژوهش در سال ۹۹ ، ۲۵۸ عنوان بود که پس از بررسی و رفع برخی از موارد، برای آنها کد اخلاق در پژوهش صادر شد.

وی گفت: در سال گذشته کارگاه های اخلاق در پژوهش و کارگاه تئوری کار روی حیوانات آزمایشگاهی ویژه اعضای هیئت علمی و نیز دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری برگزار شد.

جوان در ادامه بروزرسانی فرم رضایت آگاهانه برای طرح های با سوژه انسانی، بروزرسانی فرم طرح های با سوژه حیوانی، صدور احکام ناظرین اخلاقی طرح های کارآزمایی بالینی، نظارت بر ۸ طرح کارآزمایی بالینی توسط ناظرین، انعقاد قرارداد با دامپزشک ناظر بر مرکز نگهداری حیوانات آزمایشگاهی، نظارت بر ۱۰ طرح حیوانی توسط دامپزشک ناظر کمیته اخلاق و تعیین رابطین گروه‌های آموزشی جهت انتقال مسائل و مشکلات در حیوانخانه به گروه، دامپزشک و مسئول آزمایشگاه حیوانات را از دیگر اقدامات کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی برشمرد.

وی خاطر نشان ساخت: لزوم تصویب پروپوزال و تایید اخلاقی طرحها با / یا بدون داشتن حمایت مالی، لزوم اطلاع رسانی در مورد محل نگهداری حیوانات به کمیته اخلاق و اخذ مجوز، همکاری با ناظران طرح ها و محل نگهداری حیوانات، الزام دانشگاه‌های پزشکی به عدم حمایت و تشویق طرح‌های غیر مصوب و بدون کد اخلاق، الزام دانشگاههای پزشکی به ندادن امتیازدهی در ترفیع و ارتقا به طرح‌های غیر مصوب و بدون کد اخلاق، درخواست کد اخلاق و شروع نکردن کار قبل از تصویب طرح، پیشنهاد گذراندن کارگاه اخلاق در نشر برای تمامی استادان (فعلا اختیاری و با امتیاز در ترفیع) و لزوم گذراندن کارگاه کار با حیوانات و یا سوژه‌های انسانی برای استادان مجری (راهنما) این طرح‌ها (با امتیاز در ترفیع) از ضرورت‌های اجرایی کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =