دانش آموزان و معلمان واکسینه شوند

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای دایر شدن مدارس در سال تحصیلی جدید و حضور بی دغدغه دانش آموزان و رفع نگرانی خانواده ها، واکسیناسیون معلمان و کادر مدارس را در اولویت قرار دهید.

‌به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محسن حاجی میرزایی در مراسم بزرگداشت مقام شامخ معلم که با حضور رئیس جمهور و به صورت غیر حضوری و زنده از طریق شبکه شاد پخش شد گفت: روز معلم روز استاد شهید مرتضی مطهری است؛ بزرگمردی که سهم بزرگی در ساخت بنیان‌های فکری، اخلاقی و اعتقادی جامعه داشت. روز شهیدان باهنر و رجایی و تمام معلمان سخت کوش، خلاق و فداکار؛ روز معلم روزمحسن خشخاشی، معلم بروجردی است که در کلاس درس مظلومانه به شهادت رسید. روزحمید کنگوزهی، معلم سیستانی که فداکارانه زیرآوار ماند تا دانش آموزانش را نجات دهد. روزاکبر عابدی است که خودش سوخت تا دانش آموزانش سالم بمانند. روزکاظم صفرزاده که جانش را به سیلاب سپرد تا دانش آموزانش زنده بمانند. روزحسن امیدزاده که برای نجات جان دانش آموزش از آتش، زیبایی چهره و جوانی اش را هدیه کرد. روزحمیده دانش که غرق شد تا جان دانش آموزانش را نجات دهد. روزمحمدعلی محمدیان که موی خود را تراشید تا شاگرد سرطانی اش غم به چهره نیاورد. روز معلم روز همه معلمانی است که با وجود کرونا از روی تخت بیمارستان و با تدریس روی دیواره یخچال یا در ماشین اجازه ندادند آموزش تعطیل شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «معلمان سپاس؛ ایران قدردان شماست»، با اشاره به اهمیت، نقش و جایگاه معلمان گفت: می‌خواهم از زاویه‌ای سخن بگویم که نیاز اساسی امروز جامعه ماست. بر اساس آموزه‌های قرآن کریم، انسان‌ها زمانی که از مادر متولد می‌شوند هیچ نمی‌دانند و دنیا برای آنها آغاز آموختن و آگاهی است. سمع و بصر و فواد ظرفیت‌های بی نظیر ورود به عرصه پررمز و راز دانایی است و اینها مسیر و ابزار آگاهی هستند تا انسان را به منزلتی برسانند که مسجود ملائک شود. شخصیت و هویت در افراد، فرهنگ و تمدن در جوامع با کیفیت بهره گیری و کارکرد هریک از این سه ظرفیت بزرگ، ارتباطی وثیق دارد.

حاجی میرزایی با اشاره به فرصت ارزشمند سمع و بصر و فواد گفت: در حالی که به استناد آیات قرآن این ویژگی به همه انسان‌ها داده شده، اما آنچه این قوم را متمایز از دیگران می‌کند، فرصت برنامه ریزی و تغذیه سمع و بصر و فواد دیگران که شأن مهمی از وظایف و اختیارات حاکمیت است. حاکمیت این فرصت را دارد که با تغذیه هدفمند و سالم و سنجیده این قابلیت‌های ممتاز، مسیر تحقق آینده را بسازد و شخصیت و هویت نسل نو را شکل دهد و آنها را برای پرسشگری، گفت وگو، هم فهمی، نوآوری، همکاری، تفکر خلاق و توانایی حل مسائل در دنیای واقعی پرورش دهد.

وی ادامه داد: ۱۲ سال دوران مدرسه، از بهترین دوران یادگیری با قابلیت بیشترین، سریع‌ترین، عمیق‌ترین و هموارترین زمان برای تغذیه این ابزارهای کلیدی در اختیار نظام تعلیم و تربیت است و خانواده‌ها فرزندان خود را با اعتماد کامل به فرایند تعلیم و تربیت و با خیال آسوده، به مدرسه می‌سپارند. اگر امروز آسیب‌های اجتماعی و نارسایی‌های روانی نگران کننده است ریشه را باید در خانه و مدرسه جست و جو کرد. در خانه و مدرسه است که می‌توان مصونیت ایجاد کرد. همه تدابیری که در مواجهه با آسیب‌ها پس از وقوع به کار بسته می‌شوند هم پرهزینه تر هستند و هم از توفیقات کمتری برخوردارند.

وزیر آموزش و پرورش با تصریح این مطلب که اگر فرهنگ عمومی حمل و نقل، مصرف آب و برق و … هزینه‌های سنگینی را بر بخش‌های اقتصادی اجتماعی و اجتماعی تحمیل می‌کنند، راه چاره خانه و مدرسه است گفت: اگر فرهنگ گفت وگو و مدارا در جامعه ضعیف است و توانمندی اقشار گوناگون در ارتباط با یکدیگر با کاستی همراه می‌شود، راه چاره خانه و مدرسه است. اگر همکاری و هم سرنوشتی به سختی به دست می‌آید ریشه آن در نهاد تعلیم و تربیت است و اگر در حل پایدار مسائل با مشکل رو به رو می‌شویم و مسائل مزمن می‌شوند این خانه و مدرسه است که می‌تواند توانایی فهم مسئله، صورت بندی و مهارت در حل آن را در نسل نو نهادینه کند.

وی تاکید کرد: خانه و دامان پرمهر مادران به عنوان اولین مدرسه و زمزمه‌های محبت آمیز معلمان در مدرسه به عنوان خانه دوم و دوران کودکی و نوجوانی با عمیق‌ترین تأثیر در طول زندگی و سهل ترین زمان برای شکل پذیری هویت و شخصیت، مهمترین فرصت برای تغذیه و رشد قابلیت‌های ممتاز انسانی است. به یقین می‌توان گفت نرم‌ترین امکان و راه برای ساختن آینده و نوسازی تمدن از این طریق میسر می‌شود. خانواده‌ها و معلمان، قهرمانان، راهبران و کارگردانان این میدان هستند. معلمان بزرگ هستند؛ زیرا مأموریت بزرگی بر دوش حمل می‌کنند و به میزانی که آنها قدر ببینند و بر صدر بنشینند جامعه قد می‌کشد و هیچ جامعه‌ای بیش از قد معلمان خود قد نمی‌کشد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه در این راه خطیر عوامل گوناگونی از برنامه درسی تا نظام سنجش، نظام تخصیص منابع و فضای فیزیکی، تجهیزات و فناوری‌ها دخیل هستند، اما معلم چیز دیگری است اظهار کرد: معلم را به عنوان جانشین همه نداشتن‌ها و جبران کننده همه کاستی‌ها می‌شناسیم. معلم باکیفیت و باانگیزه است که می‌تواند همه کاستی‌ها را جبران کند.

وی افزود: طی سال‌های اخیر گام‌هایی جهت نیل به این اهداف برداشته شده است که به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنم. نظام جذب و ساماندهی معلم که متأسفانه با معایب بزرگی روبرو بود در سایه تصمیم راهگشا و راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی به آرامش رسید و زمینه را برای جذب معلمان باکیفیت هموارتر کرد. لایحه رتبه بندی معلمان با هدف فراهم کردن بستر مناسب ارتقای توانمندی‌ها و صلاحیت‌های معلمی، در دولت تدبیر و امید تصویب و تقدیم مجلس شد که در زمره تصمیمات راهگشا، قابل ارزیابی است.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به رئیس جمهور و با بیان اینکه ترمیم حقوق معلمان هرچند هنوز مطالبات فرهنگیان در مقایسه با سایر کارکنان دولت پیگیری می‌شود، در دوران مسئولیت شما با تغییرات بزرگ و قابل اعتنایی همراه شد عنوان کرد: با رهنمود رهبری و تدبیر جنابعالی، تربیت اوان کودکی به رسمیت شناخته شد و در دستورکار آموزش و پرورش قرار گرفت و آیندگان درباره عظمت و ارزش راهبردی این تصمیم بزرگ بیشتر خواهند گفت.

حاجی میرزایی به توسعه دسترسی به فضای ایمن و استاندارد آموزشی اشاره کرد و گفت: روزانه ۲۸ کلاس درس ساخته شد و ۱۰.۵ درصد از میزان مدارس ناایمن و نیازمند تخریب کاسته شد. مناطق خشت و گلی جمع آوری شد و بخاری‌های نفتی ۲۷۶ هزار کلاس درس جمع و در تمام مناطقی که به گاز دسترسی دارند، سیستم گرمایشی مدرسه ایمن شد.

وی ادامه داد: نرخ پوشش پیش دبستانی از ۳۸ به ۷۱ درصد افزایش یافت و تقریباً دوبرابر شد و به طور ویژه این میزان در مناطق روستایی از ۲۳ به ۵۸ درصد رسید. جذب دانش آموزان دختر عشایری ۱۲ درصد، دانش آموزان عشایری متوسطه ۲۴ درصد و مدارس شبانه روزی عشایری ۳۶ درصد رشد یافت. در توسعه مهارت آموزی، ۵۰ درصد رشد هنرجویان را داریم که از ۶۲۵ هزار هنرجو به ۹۶۵ هزار هنرجو رسید و این نرخ در روستاها چهاربرابر شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه تلویزیونی ایران برای دوره ابتدایی با برگزاری ۲۶۱۸ جلسه و در دوره متوسطه با برگزاری ۲۴۰۰ ساعت برنامه از ۱۵ شهریور تا کنون تولید و پخش کرده و همه محتوای درسی را عرضه کره است افزود: کتب درسی از سال آینده به نصب رمزینه پاسخ سریع مجهز شده که دانش آموزان می‌توانند از تصاویر و ویدئوهای تکمیلی استفاده کنند.

حاجی میرزایی با اشاره به تولد شبکه شاد و رشد سریعی که داشت اظهار کرد: شاد هرهفته ۱۳ میلیون دانش آموز و معلم را با یکدیگر مرتبط می‌کند و روزانه به طور متوسط ۶۵۰ هزار ارتباط زنده و ۲۵۰ میلیون پیام را سامان داده و خدمات همزمان به بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر ارائه می‌دهد.

وی افزود: وظیفه می دانم در برابر عظمتِ مسئولیت پذیری، سخت کوشی و همدلی معلمان در پیگیری آموزش در دوران کرونا سر تعظیم فرود بیاورم. خانواده‌ها به عنوان دستیار معلم نقش آفرینی کردند و گواه دلسوزی‌ها و پیگیری معلمان هستند. معلم‌ها هرروز در خانواده‌ها مشاهده و ارزیابی می‌شوند. ایرانیان قدردان معلمان هستند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: یک سال کار در شرایط کرونا به ما آموخت که معلم و مدرسه جایگزینی ندارد. خواهشمندم برای دایر شدن مدارس در سال تحصیلی جدید و حضور بی دغدغه دانش آموزان و رفع نگرانی خانواده‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر مدارس را در اولویت قرار دهید. به اعتبار شاخص‌های معتبر و قابل سنجش می‌توانیم داوری کنیم که آموزش و پرورش در دولت تدبیرو امید از پوشش گسترده‌تر، کیفیت بیشتر، عدالت بیشتر، محرومیت کمتر و دسترسی به فضای ایمن تر جلوتر بوده است و البته هنوز تاموقعیت آرمانی فاصله داریم اما گام بلندی برداشته شد. از یک بابت کاستی‌ها از خانواده‌ها و معلمان و دانش اموزان پوزش می‌طلبم و از سوی دیگر بابت دستاوردها افتخار می‌کنم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =