گسترش تولید آب شرب با استفاده از فناوری‌های نوین

فناوری نمک‌زدایی به روش الکترودیالیز معکوس در کشور با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه می‌یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از معاونت علمی و فناوری؛ کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که یکی از نهادهای مؤثر در حوزه توسعه فناوری‌های نوین حوزه آب و خشکسالی است از طرح توسعه فناوری نمک‌زدایی به روش الکترودیالیز معکوس به عنوان یکی از مؤثرترین و کارآمدترین اشکال تولید آب شرب استاندارد از آب‌های لب شور حمایت کرده است. روشی پرکاربرد در دنیا.

سامانه‌های شیرین‌سازی آب به روش الکترودیالیز معکوس مهم‌ترین سامانه‌های مورد استفاده در دنیا برای تولید آب شرب استاندارد از آب‌های لب شور به حساب می‌آیند.

در این روش از جریان الکتریسته برای جهت دادن به یون‌های موجود در آب و در نتیجه حذف آنها از جریان آب اصلی استفاده می‌شود. «میزان ریکاوری حداقل ۹۰ الی ۹۵ درصدی»، «عدم استفاده از مواد شمیایی مکمل در طی فرآیند شیرین سازی» و همچنین «مصرف انرژی بسیار پایین در مقایسه با سایر روش‌های شیرین‌سازی» عامل برتری سامانه‌های الکترودیالیز معکوس در دنیا است.

در حال حاضر در کشور، پایلوت‌هایی برای تأمین آب شرب در مناطق روستایی با روش فناوری نمک‌زدایی به روش الکترودیالیز معکوس در روستای بهشتی شهرستان شوش در استان خوزستان و روستاهای علی آباد، بهر حاج نوشاد و عربی در استان بوشهر اجرا شده و برنامه ریزی های لازم برای کاربرد این فناوری در مناطق روستایی و کمتر برخوردار استان‌های مرکزی و سیستان و بلوچستان نیز در حال انجام است. انتظار می‌رود از این فناوری نوین در آینده به شکل وسیع‌تری برای تأمین آب شرب مورد استفاده قرار گیرد.

افزایش شوری و سایر آلاینده‌های منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی مشکلات فراوانی برای برخی مناطق کشور به خصوص روستاها ایجاد کرده است. به همین تاکنون فناوری‌های زیادی برای دلیل نمک‌زدایی و کاهش آلاینده‌های منابع آب به خصوص در استان‌های سواحل جنوبی کشور، مورد بهره برداری قرار گرفته است. اما در این میان فناوری الکترودیالیز معکوس که توسط شرکت‌های فناور داخلی بومی‌سازی شده است مزایا و نقاط مثبت بیشتری داشته است.

مزایای این فناوری «راندمان بالاتر»، «میزان برق مصرفی کمتر در مقایسه با سایر روش ها»، «طول عمر غشای بالا» و «هزینه تعمیر و نگهداری کم»، این روش را به عنوان راه‌کاری فناورانه برای حل مشکلات آب شرب، مطرح می‌کند.

همچنین «حذف یون نیترات، نمک زدایی از آب لب شور، جدایش یون‌های آلاینده دیگ مثل سولفات و تصفیه پساب واحدهای RO» و «راه اندازی خط تولید سیتم های آب شیرین کن به روش الکترودیالز معکوس» از دیگر دستاوردهای اجرایی شدن این طرح در کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =