چرا بعد از واکسن هم باید ماسک بزنیم

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ارتباط با این موضوع که چرا باید بعد از واکسن زدن هم احتیاط های لازم را داشته باشیم، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ مسعود یونسیان، با انتشار پیام تصویری در شبکه‌های اجتماعی، گفت: اگرچه انتظار می‌رود حدود سه هفته بعد از تزریق واکسن بتوان به فعالیت‌های عادی و روزمره بازگشت و حتی ماسک را برداشت، اما چرا باید احتیاط‌های بعد از واکسن زدن را داشته باشیم.

وی افزود: اما اینکه چرا باید فعلاً محتاط باشیم، سه دلیل دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: نخست اینکه این واکسن مثل همه واکسن‌ها که وجود دارد و استفاده می‌شود، ایمنی صد درصد ندارد. در بهترین حالت، ۹۵ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و این احتمال هر چند اندک و ضعیف برای ابتلای خودمان یا دیگران وجود دارد.

یونسیان افزود: موضوع بعد، این است که تاکنون کمتر از یک درصد جامعه که آن هم کادر بهداشت و درمان کشور هستند، این واکسن را زده اند. در حالی که برای رسیدن به ایمنی جمعی، نیاز است که حداقل دوسوم جمعیت کشور واکسینه شوند و یا اینکه سابقه ابتلاء داشته باشند.

وی گفت: در واقع هنوز به پدیده ایمنی جمعی نرسیده ایم و تا آن زمان باید کماکان احتیاط‌های لازم را رعایت کنیم.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین به کادر بهداشت و درمان کشور که واکسن زده اند، افزود: پیام من به دوستان و همکاران خودم این است که همچنان نکات و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و ماسک را از صورت برندارند. زیرا، تغییر رفتار بهداشتی و اجتماعی ما بعد از واکسن زدن، می‌تواند پیام منفی برای جامعه داشته باشد. پس بهتر است فعلاً به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا گوش دهیم تا شرایط عادی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =