صندوق حمایت از توسعه علمی کشور به کمک پژوهشگران می‌آید

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: صندوق حمایت از توسعه علمی کشور کمک قابل توجهی به توسعه تحقیقات تقاضامحور، جذب محققان پسادکتری و تامین اعتبار فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی خواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، نشست روسای مجمع ملی پژوهشگاه‌های کشور سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، با حضور عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم و محمدتقی نظرپور، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم برگزار شد.

غلامحسین رحیمی با بیان اینکه پیگیری‌ها و مکاتباتی برای تشکیل سازمان‌های سرمایه‌گذاری توسط دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها ذیل طرح «جهش تولید دانش بنیان» در حال انجام است، اظهار کرد: ایجاد صندوق حمایت از توسعه علمی کشور را نیز که قبلاً در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است در این شورا و مجلس دنبال می کنیم و امیدواریم با تشکیل این صندوق، کمک قابل توجهی به توسعه تحقیقات تقاضامحور، جذب محققان پسادکتری و تامین اعتبار فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی صورت گیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در خصوص منبع تامین اعتبار این صندوق گفت: خوشبختانه هم اکنون چهار منبع پراکنده مثل قانون یک درصد و مصوبه هزینه‌کرد ۴۰ درصد اعتبار تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی از طریق دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها وجود دارد که می‌تواند در صندوق متمرکز شود.

رحیمی با ابراز خرسندی از ارائه طرح جهش تولید دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی که در یکی از بندهای آن بر ایجاد سازمان سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها تاکید شده است، اظهار داشت: در این راستا، در نامه‌ای به وزیر علوم، بحث تشکیل سازمان یا شرکت سرمایه‌گذاری توسط دانشگاه‌ها را که به پژوهشگاه ها هم قابل توسعه است، پیگیری کرده ایم. تقریباً در تمام دانشگاه‌های بزرگ دنیا، چنین سازمان یا شرکتی برای تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی یا انجام دیگر فعالیت های اقتصادی درآمدزا وجود دارد که ایجاد این سازمان ها توسط پژوهشگاه‌ها و دانشگاه های ما هم می تواند در درازمدت به رفع بخشی از مشکلات مالی آنها کمک کند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه در صورت تصویب طرح جهش تولید، طرح های مصوب شورای عالی عتف در اولویت حمایت خواهند بود از پژوهشگاه ها خواست نسبت به تعیین یک ماموریت کلیدی و حداقل یک طرح کلان جهت ارائه به شورای عالی عتف و بهره‌مندی از اعتبارات موجود اقدام کنند.

در ادامه این نشست روسای پژوهشگاه های ملی به بیان برخی ابهامات و مشکلات موجود در زمینه نحوه عملیاتی سازی افزایش حقوق اعضای هیئت علمی و کارکنان غیر عضو هیئت علمی پژوهشگاه ها پرداختند و قائم مقام وزیرعلوم و معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم نیز به حمایت همه جانبه وزیر علوم وسایر بخش های این وزارت از پژوهشگاه ها پرداخته و بر استفاده از تمام ظرفیت های کشور جهت اعتلای پژوهشگاه ها تاکید کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =