هیئت‌علمی نیمه‌وقت امتیازات کم‌تری از شیوه همکاری نوع «ب» دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: اساتیدی که در پست‌های دیگر شاغل تمام‌وقت هستند به گروه ب تبدیل شدند. در حقیقت این امتیازی است برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند رابطه علمی‌شان با دانشگاه برقرار باشد؛ اما در سایر دانشگاه‌های وزارت علوم این مسئله را نمی‌پذیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بخشنامه‌  «شیوه‌نامه نحوه همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی (نوع الف / نوع ب)»، اواخر سال ۹۹ توسط دکتر طهرانچی به روسای استان‌ها ابلاغ شد که برخی به دلیل ناآگاهی نسبت به این بخشنامه معترض بودند.

از جمله این ابهامات می‌توان به ساعات حضور در دانشگاه، نحوه حضور و انجام موظفی، لزوم فعالیت‌های نوآورانه و درآمدزایی تمامی اساتید در رشته‌های مختلف اشاره کرد. در همین راستا گروه دانشگاه ایسکانیوز با روسای واحدها مصاحبه‌ای انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: این بخشنامه روالی است که برای اعضای هیئت علمی در تمامی دانشگاه‌های دولتی، تحت پوشش وزارت علوم و دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا می‌شود و تعداد ساعات حضور و تعداد ساعات تدریس همه اساتید مشخص است.

وی افزود: در دانشگاه آزاد اعضای هیئت‌علمی 32 ساعت تعهد دارند که شامل 16 ساعت تدریس و 16 ساعت هم سایر فعالیت‌های علمی مربوط به دانشگاه می‌شود. این بخشنامه به دلایل مختلف  در دانشگاه آزاد اجرا نمی‌شد. از اعضای هیئت علمی که در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت دارند کم‌تر از 10درصد معترض هستند.

رسولی ادامه داد: اساتیدی که در پست‌های دیگر شاغل تمام‌وقت هستند به گروه ب تبدیل شدند. در حقیقت این امتیازی است برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند رابطه علمی‌شان با دانشگاه برقرار باشد و دانشگاه آزاد سعی کرده است اینها را حفظ کند؛ اما در سایر دانشگاه‌های وزارت علوم این مسئله را نمی‌پذیرند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در مورد اینکه ‌مهم‌ترین نقطه قوت این بخشنامه برای اعضای هیئت علمی چیست، گفت: ذی‌نفع اصلی خود اعضای هیئت‌علمی هستند. اساتیدی که خود را وقف دانشگاه کردند نسبت به آنهایی که به دانشگاه به عنوان شغل دوم و سوم نگاه می‌کنند، باید متمایز باشند. اساتید ذی‌نفع این مسئله را ناعادلانه می‌دانستند. دانشگاه آزاد برای افراد معترض هم امتیاز بزرگی قائل است به شکلی که اعضای تمام‌وقت را در گروه ب می‌برد. این امتیاز و نقطه قوتی برای هر دو گروه است.

رسولی با بیان اینکه دانشگاه آزاد به عنوان مجموعه‌ای غیرانتفاعی نیاز به تلاش برای پویایی دارد، گفت: این جوسازی غیراخلافی افرادی است که اهداف دیگری را در دانشگاه آزاد دنبال می‌کنند. از طرفی شاید افرادی ناخواسته تحت تاثیر جوسازی‌های سیاسی قرار گیرند. دانشگاه آزاد تحولات خوبی را با قدرت در دانشگاه آزاد کشور در حال رقم زدن است و افرادی با سوگیری سیاسی قصدشان این است که نگذارند این تحولات اتفاق بیفتد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به اینکه هیئت‌علمی نیمه‌وقت امتیازات کم‌تری از هیئت علمی گروه ب دارد، اظهار کرد:  هیئت علمی‌ها در تاسیس رشته‌ها برای دانشگاه مهم هستند و روی اساتید به عنوان هیئت‌علمی تمام‌وقت حساب می‌کنیم؛ اما هیئت علمی نیمه وقت را نمی‌شود در این جرگه محسوب کرد. البته با این بخشنامه هیئت علمی نیمه‌وقت منتفی می‌شود. فرقش این است که موظفی استاد نیمه‌وقت است؛ اما این (تمام‌وقت) گروه ب. همه امتیازات تمام‌وقت را دارد و جایگاه علمی در جای خودش باقی می‌ماند فقط موظفی‌شان کم شده است.

رسولی با بیان اینکه در شیوه‌نامه جدید همکاری گروه ب امکان معادل‌سازی موظفی آموزش وجود دارد، بیان کرد: در این زمینه تعهدات پایین می‌آید؛ اما تا حدی که بسته به نیازهای واحد دانشگاهی تدریس، تحقیق، کارهای پژوهشی و کارهای اجرایی انعطاف داشته باشند. تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی در گروه الف قرار می‌گیرند و بیش از 90درصد گروه الف را انتخاب کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل دخل و تصرف روسای واحدها در انتخاب گزینه الف و ب را تایید کرد و گفت: بیشترین تکیه بر بخشنامه است و شرایط آن افراد تعیین‌کننده است. بعضی از اساتید با توجه به شرایطشان باید در گروه ب بروند؛ اما اصرار دارند در  گروه الف قرار گیرند. هیئت علمی باید بتواند حداقل 4 روز در دانشگاه حضور داشته باشد و هیئت علمی که غیرساکن است قائدتا نمی‌تواند. در این شرایط، رئیس واحد هدایتگری می‌کند.

وی افزود: رئیس واحدی اجازه اعمال سلیقه شخصی ندارد. اساتید در این زمینه می‌توانند به خود ما و مراجع نظارتی مستقر در واحدها مراجعه کنند.

رسولی در مورد اینکه چگونه واحدهای زیان‌ده باید برای پژوهش درآمدزایی کنند، گفت: در واقع می‌گوییم چه کارهای ارزش‌افزایی می‌توان انجام داد. این که می‌گویند چه کارهای درآمدزایی انجام دهیم مناسب شأن دانشگاه نیست. به دنبال خلق ارزش هستیم که در درجه اول خروجی علمی و بعد خروجی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد. چون دانشگاه غیردولتی هستیم هر فعالیتی که انجام می دهیم باید ارزش علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را با هم داشته باشد. ما به دنبال پژوهش‌های کاربردی بر اساس نیازهای توسعه‌ای هر منطقه و مملکت هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل اشاره کرد:رشته‌هایی مانند گروه علوم انسانی و علوم پایه می‌توانند به صورت تیمی فعال باشند. یکی از کارهای خوبی که در حال اتفاق افتادن است، دانشکده‌های موضوعی‌اند. زمانی که دانشکده صنایع خلاق راه می‌افتد در حوزه انیمیشن، بازی‌های الکترونیکی و علوم داده‌های بین‌الملل فعالیت می‌کند. اگر یک گیم بخواهد در دانشکده صنایع خلاق تولید شود رشته نرم‌افزار، ادبیات و روانشناسی برای شخصیت‌سازی انیمیشن نیاز است و در واقع این رشته ها در قالب یک تیم کمک کننده هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097003

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =