هشدار بلینکن درباره تداوم اخراج فلسطینی‌ها از «شیخ جراح»

وزیر خارجه آمریکا با هشدار درباره تداوم اخراج فلسطینی‌ها از منازل‌شان در محله شیخ جراح، گفت این اقدام می‌تواند شعله‌های درگیری و حتی جنگ در منطقه را دوباره روشن کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که در زمان سفر خود به فلسطین اشغالی و دیدار با مقام‌های رژیم صهیونیستی، درباره عواقب خطرناک اخراج فلسطینی‌ها از محله «شیخ جراح» به آنها هشدار داده است.

بلینکن بامداد امروز (جمعه) حین پرواز بازگشت به واشنگتن در مصاحبه تلفنی با نشریه «آکسیوس» گفت: «ما نگرانی‌های خود از اقداماتی که می‌تواند بار دیگر تنش‌ها، درگیری‌ها و جنگ را آغاز کرده و نهایتاََ منجر به تضعیف چشم‌انداز راهکار دو دولتی شود، به همه طرف‌ها اعلام کردیم».

وی با اشاره به گفت‌وگوهای خود با رئیس، نخست‌وزیر، وزیر جنگ و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، توضیح داد: «ما درباره اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان [در شیخ جراح] که برای دهه‌ها و نسل‌ها در آن زندگی کرده‌اند، تخریب منازلشان و همچنین تمام اتفاقاتی که در مسجدالاقصی رخ داد، ابراز نگرانی کردیم».

به نوشته آکسیوس، وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه طی مدت حضورش در فلسطین اشغالی صحبت‌های مسئولان تل‌آویو و سران حماس را (به‌صورت غیرمستقیم از طریق مصر) شنیده است، اظهار داشت: «هر دو طرف خواستار حفظ آتش‌بس هستند. اما مهم است که از اقدامات متعددی که می‌تواند خواسته یا ناخواسته، دور جدید خشونت‌ها را آغاز کند، اجتناب شود».

بلینکن با تاکید بر تمایل دولت آمریکا برای بازسازی سریع نوار غزه، توضیح داد: «آتش‌بس به خودی خود، هدف اصلی نبود، البته مهم است اما باید به ابزارهایی برسیم تا شرایطی مثبت‌تر ایجاد کنیم... سازمان ملل باید کمک به بازسازی نوار غزه را در همکاری با تشکیلات خودگردان انجام دهد».

وی در این مصاحبه با تاکید لزوم پررنگ کردن نقش تشکیلات خودگردان فلسطین در نوار غزه به‌جای حماس، افزود: «باید مطمئن شویم که تشکیلات خودگردان در القای حس امید و فرصت [در ساکنان غزه] و همچنین فلسطینی‌های ساکن اسرائیل، نقشی ایفا می‌کند».

این مقام آمریکایی با رد تلویحی اظهارات مقام‌های تل‌آویو برای مشروط کردن ورود هرگونه کمک به نوار غزه، گفت: «ما کاملا درک می‌کنیم که لازم است اجساد نظامیان و همچنین اسرائیلی‌های [بازداشت‌شده در غزه] به خانه بازگردند. تا جایی که بتوانیم در این مسیر نیز کمک می‌کنیم. اما همزمان مردم غزه نیز نیازهای بسیار فوری دارند که باید برطرف شوند».

به نوشته آکسیوس، بلینکن درباره تصمیم آمریکا برای بازگشایی کنسولگری این کشور در قدس شرقی برای رسیدگی به امور فلسطینیان نیز گفت: «این اقدام، تصمیم [دونالد] ترامپ (رئیس‌جمهور سابق آمریکا) برای به‌رسمیت شناختن اورشلیم (قدس اشغالی) به پایتختی اسرائیل را تغییر نمی‌دهد. دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. بالعکس، بنظرم این برای همه سودمند است».

وی در این باره تصریح کرد: «اگر ما با فلسطینی‌ها در تعامل نباشیم، توانایی ما برای پیشبرد مسائل مختلفی که فکر می‌کنیم برای همه از جمله اسرائیل سودمند است، تضعیف می‌شود».

پیش از این، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و نماینده این رژیم در سازمان ملل در اظهاراتی جداگانه، با هرگونه تصمیم آمریکا برای بازگشایی کنسولگری برای فلسطینی‌ها در قدس شرقی مخالفت کردند. (جزئیات بیشتر)

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در دوران ریاستش سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس اشغالی انتقال داد و در اقدامی دیگر،‌ کنسولگری این کشور در قدس شرقی را نیز تعطیل و اعلام کرد که فلسطینیان برای انجام امور خود باید به سفارت آمریکا در قدس اشغالی مراجعه کنند.

این اقدام ترامپ با مخالفت گسترده کشورهای منطقه و بین‌المللی همراه بود ولی وی بدون توجه به این مخالفت‌ها و در راستای خواسته صهیونیست‌ها اقدام به انتقال سفارت آمریکا به قدس کرد.

انتهیا پیام/

کد خبر: 1097246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =