جلیلی: ساختار اداری کشور را بطور جدی اصلاح می کنم

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، «ماشین دولت» را «بسیار کند» توصیف کرد و گفت که ساختار اجرایی و اداری دولت نیاز به اصلاح جدی دارد و رییس جمهوری آینده باید اهتمام خود را صرف این اصلاح کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سعید جلیلی، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نخستین برنامه تبلیغاتی خود در گفت وگو با رادیو جوان به سوالات تخصصی، شخصی و پرسش‌های جوانان پاسخ داد.

وی با اشاره به سوابق خود در وزارت امور خارجه گفت: بنده بعد از فارغ التحصیلی در وزارت خارجه استخدام شدم. در آنجا از کارشناسی شروع کردم و معاون اداره شدم. بعد رئیس اداره و بعد از مدتی مدیر کل و در ادامه معاون وزیر خارجه شدم.  یک مدت هم که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم.

جلیلی اضافه کرد: بنده این توفیق را داشتم که نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بودم که تا امروز این مسئولیت ادامه دارد و همچنان توفیق نمایندگی ایشان را در شورای امنیت ملی دارم. البته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم هستم که باز هم از سوی رهبر انقلاب انتخاب شدم.  

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره زندگی شخصی خود گفت: بنده ۵۶ ساله هستم و در سن ۲۷ سالگی ازدواج کردم. یک فرزند ۲۵ ساله دارم که دانشجوی رشته برق است. محل زندگی من تهران است و خانه ای که مالک آن هستم ۱۲۵ متر است اما الان در خانه سازمانی اسکان دارم که بزرگ‌تر از خانه خودمان است. خودروی من پراید است.

وی در پاسخ به این سوال که چه حوزه‌هایی در دولت نیاز به تحول و اصلاح دارد، گفت: بنده در سال ۹۲ که آقای روحانی انتخاب شد چون آن سال رقیب او بودم به آقای روحانی انتخاب او را به عنوان رئیس جمهور تبریک گفتم و به او گفتم که درست است که بنده و شما دو نگاه و مسیر متفاوت داشتیم و این هشت سال هم نشان داد که نگاه او با من خیلی تفاوت دارد. گفتم ماشین دولت بسیار کُند است و این ماشین نه شما و نه بنده را به جایی که می‌خواهیم نمی‌برد.  

 نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی با این که بدنه دولتِ میلیون ها کارمند دارد، گفت: ساختار اجرایی و اداری دولت نیاز به اصلاح جدی دارد. در سال ۹۲ هم خدمت رئیس جمهور این موضوع را به عنوان یک هدیه گفتم. الان هم فکر می‌کنم رئیس جمهور آینده باید اهتمام جدی خود را جهت اصلاح ساختار اداری دولت قرار دهد.  اگر این ماشین راه بیفتد، در هر موضوعی ما به مقصد می‌رسیم.

وی درباره برنامه‌های کلان خود برای ساماندهی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و مدیریت فضای مجازی گفت: فضای مجازی امروز یکی از بهترین فرصت‌هایی است که برای نسل جوان ما وجود دارد چرا که در قدیم این فرصت وجود نداشت بنابراین فضای مجازی ابزاری بسیار ارزشمند برای سرعت و کیفیت و دقت برای مسایل مختلف است که در اختیار جوانان قرار گرفته است  بنابراین دولت باید برای فضای مجازی برنامه داشته باشد و نمی‌تواند آن را رها کند.

جلیلی یادآور شد: وقتی که گفته می شود دولت نباید آن را رها کند خیلی‌ها تصور می‌کنند که منظور این است دولت می خواهد فضای مجازی را بگیرد و ببندد اما منظورم این نیست اگر برای آن برنامه داشته باشیم بسیاری از مردم و جوانان از فرصت‌های فضای مجازی حداکثر استفاده را خواهند برد.

نامزده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اشتغال را از اصلی‌ترین مشکلات جوانان عنوان کرد و گفت: می‌توان از فضای مجازی برای بهبود وضعیت اشتغال استفاده کرد چرا که این فضا فرصت خوبی برای ایجاد اشتغال است.  کشوری چون هند از این ظرفیت به خوبی استفاده می‌کند و سالانه ۸۰ میلیارد دلار از فضای مجازی درآمد دارد.  دولت آینده باید برای فضای مجازی برنامه داشته باشد که جوان ما بتواند از این عرصه استفاده کند. جوان ممکن است بگوید که این حرف‌ها درست اما سوال ما این نیست شما می‌خواهید جلوی ما را بگیرید یا ببندید که البته این سوال معقولی است معتقدم باید در این موضوع صداقت داشت و نباید با جوان غیرصادقانه صحبت کرد.

وی اضافه کرد: سوالی که جوانان ما دارند این است که بعضی ها می‌گویند اگر ما بیاییم فضای مجازی را می‌بندیم که من می گویم این گونه نیست و برای برخی محدودیت ها من توجیه ندارم  مثلا برای بنده عجیب است که اینستاگرام باز و توییتر بسته است چرا که کارویژه آنها یکی است. اکثریت قاطع مردم ما حتما دوست ندارند از فضای مجازی در زمینه‌هایی استفاده شود که به خانواده و جامعه لطمه وارد شود که البته اکثر کشورهای دنیا هم به آن توجه دارند.

جلیلی درباره سیاست‌های کلی جمعیت و ترغیب جوانان برای ازدواج و فرزند آوری گفت: کشورهای توسعه یافته به موضوع جمعیت به عنوان یک موضوع راهبردی و مهم توجه می‌کنند. جمعیت یکی از مولفه‌های اصلی قدرت هر کشوری است. اگر می‌خواهید کشوری در عرصه های مختلف پیشرفت داشته باشد این پیشرفت مبتنی بر نیروی انسانی است. متاسفانه در این سال‌ها از مقوله جمعیت غفلت شده و کوتاهی‌های جدی در این زمینه داشتیم.

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه  باید شرایط ازدواج برای جوانان فراهم شود، اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی این موضوع وظیفه دولت است. این که برای تشکیل خانواده و نیازهای خانواده مثل مسکن گفته شده هم حق مردم است و هم وظیفه دولت است لذا دولت باید برای آنها برنامه داشته باشد.

 وی ادامه داد: متاسفانه در ۸ سال گذشته ساخت مسکن به کمتر از نصف رسیده است در حالی که سالی ۷۵۰ هزار قبلا خانه ساخته می‌شد، الان به ۳۵۰ هزار رسیده است در حالی که به همین نسبت سالانه ۸۰۰ هزار ازدواج درسالهای گذشته داشتیم که این رقم الان به ۵۰۰ هزار ازدواج رسیده است.

 جلیلی یادآورشدک بنابراین وقتی شرایط فراهم نشود ازدواج و فرزندآوری و رشد جمعیتی نخواهد بود. دولت باید برای مسکن و ازدواج جوانان برنامه واقعی داشته باشد. در این زمینه یکی از موضوعاتی که ما به آن توجه کردیم این است که باید حداقل سالی یک میلیون خانه ساخته شود و امکاناتی را فراهم کنیم که جوان بتواند ازدواج کند که مهمترین آن ایجاد شغل است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره در اختیار قراردادن امکانات به همه کشور، گفت: رییس جمهور، رییس جمهور همه کشور است و نه  فقط رییس جمهور تهران و حتی رییس جمهور شمال تهران. ما اگر برنامه ای داریم، باید ساختار اجرایی ما به گونه‌ای باشد که شامل همه مردم باشد و تمام کشور را باید شامل شود. وظیفه دولت است که در همه زمینه ها طوری برنامه ریزی کند که برای همه کشور باشد.

جلیلی با اشاره به شرایط و مزیت‌های استان‌های مرزی افزود: هر استانی مزیتی دارد بنابراین استان‌های مرزی ما مزیت همسایگی با کشورهای دیگر را دارند. اکثر مرزهای کشور را رفتم و در پایانه های مرزی حضور پیدا کردم. چرا جوان ما باید کولبر باشد جوان ما به جای کولبری می‌تواند یک صادر کننده خوب باشد و می تواند به اقتصاد و تولید با صادراتی که انجام می دهد کمک کند. طرح مفصلی داریم برای این که مرزنشینان ما که ۷ میلیون نفر هستند که کارت دارند آنها به صادرکننده تبدیل شوند که اقتصاد کشور را فعال کنند.  

وی درباره این که نخستین دستور شما پس از نشست روی صندلی رییس جمهوری چیست گفت: ما مجموعه کاری تهیه کردیم که برخی اختیاراتی را که رییس جمهور دارد نه احتیاج به قانون دارد و نه این که مصوبات دیگر می‌خواهد. بنابراین برای این موضوع بررسی کردیم و مجموعه‌ای از احکامی را که رییس جمهور در روز اول مسوولیت خود می‌تواند امضا و ابلاغ کند. مجموعه‌ای تهیه شده که در روز اول ریاست جمهوری مجموعه آن را امضا و ابلاغ کنیم.

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که‌ آیا شما در بورس سرمایه گذاری کردید، گفت: هیچ وقت خودم در بورس سرمایه‌گذاری نکردم اما در سال ۸۲ برای فرزندم یک سهام یک و نیم میلیونی خریدم و نمی‌دانم که الان به کجا رسیده است.

وی درباره این که بیشترین میزان وامی که گرفته است گفت: سال ۸۰ بود که یک میلیون ونیم تومان وام دریافت کردم.

جلیلی درباره این که آخرین باری که از وسیله نقلیه عمومی استفاده کردید گفت: معمولاً وقتی به مشهد می‌روم از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنم اما در تهران بیشتر از خودرو شخصی خودم استفاده می‌کنم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره ربنامه های خود برای ایجاد شغل پایدار گفت: اگر رییس جمهوری برای دستگاه‌ها با نگاه ایجاد شغل ماموریتی تعریف کند می‌تواند صدها هزار شغل ایجاد کرد. با هر یک میلیون تن مواد پتروشیمی در صنایع پایین دستی میتوان ۲۰۰ هزار شغل ایجاد کرد. ظرفیت کشورمان در پتروشیمی ۱۶ میلیون تن است که متاسفانه ۴ میلیون تن تولید می‌شود. یعنی ۱۲ میلیون تن ظرفیت خالی در همین یک بخش داریم.

 وی ادامه داد: اگر این آمار دقیق و درست باشد که کارشناسان بیان می‌کنند که با هر یک میلیون می‌توان ۲۰۰ شغل ایجاد شود با این ۱۲ میلیون تن ظرفیت خالی می‌توان چه میزان شغل ایجاد کرد. ما ظرفیت‌های گوناگونی به ویژه در زمینه پتروشیمی داریم و از این طریق می‌توان مشاغل زیادی ایجاد کرد. دولت باید همت کند و برنامه لازم برای ایجاد اشتغال برای جوانان داشته باشد.

جلیلی ادامه داد:  باید مسکن را از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل کنیم و کسی نباید برای اینکه سرمایه دارتر شود، مسکن بخرد و نباید به آن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه کند. زمانی مسکن تأمین می‌شود که به اندازه کافی ساخته شود و زمانی که در هشت سال گذشته ما کاهش ساخت مسکن را داشتیم، تاثیر خود را روی قیمت مسکن گذاشت و بر این اساس باید برنامه برای ساخت مسکن داشته باشیم. در سال ۸۰۰ هزار ازدواج داریم و باید ساخت مسکن متناسب با میزان ازدواج باشد.

وی ادامه داد: مسکن مهر ظرفیت خوبی بود اما ایراداتی داشت که باید آن ایرادات برطرف شود. می‌توان به یک طرح و برنامه ایراد وارد کرد اما نمی‌توان کلا آن را تعطیل کرد که متاسفانه در این دولت به مسکن مهر این گونه نگاه شد و به کل آن را کنار گذاشتند.

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آخرین اهرم دشمن علیه کشور را تحریم عنوان کرد و گفت: دولت باید برنامه داشته باشد تا برای همیشه این اهرم را از دست دشمن خارج کند. رفع تحریم‌ها یک مسیر است و همچنین دور زدن تحریم‌ها هم یک مسیر دیگر است وعلاوه بر این بی‌اثر کردن تحریم‌ها هم یکی از گزینه‌هاست.

جلیلی تاکید کرد: ما یک برنامه جدی برای بی اثر کردن تحریم‌ها داریم و باید از این راه استفاده کنیم و باید برای همیشه دشمن را ناامید کنیم تا دیگر از این اهرم علیه ما استفاده نکند.

وی گفت: در دفاع مقدس جوانان در مقابل دشمنان ایستادند و آنان دیگر جرأت نمی‌کنند که به مرزهای ما تجاوز کنند. ما باید کاری کنیم که دشمنان از این که ایران را تحریم کنند، پشیمان شوند. برنامه جامع داریم و در مدت ۴ ساله می‌تواند موفق شود که در بسیاری از عرصه‌ها دشمن را پشیمان کند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره نگرانی آینده شغلی جوانان گفت: جوانان ما چندین سال از عُمر مفید خود را برای تحصیل در دانشگاه می‌گذرانند و هزینه‌های زیادی می‌کنند. پس از فارغ التحصیلی، جوانان ما باید شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود داشته باشند. دولت باید حتماً در این زمینه برنامه داشته باشد. الان در کشور رقم بالایی صرف پژوهش می شود که معلوم نمیشود که چگونه انجام می شود و خروجی لازم را هم ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌آخرین کتاب که خوانده و فیلمی که دیده، ‌گفت: آخرین کتابی که خواندم تحت عنوان «چین» و درباره روابط این کشور با آمریکا بود. آخرین فیلمی که همراه با خانواده دیدم تحت عنوان «بزرگان در اتاق» درباره مذاکرات دولت یونان با اتحادیه اروپا سر مصالح اقتصادی بود. فیلم بسیار خوبی بود و نوع رفتار مستکبرانه اتحادیه اروپا حتی با یکی از اعضای خودش را نشان می‌داد که چگونه تحقیرشمی کنند و به آن زور می گویند.

جلیلی درباره راهکار عملیاتی دولت او برای مهار تورم گفت:تورم یکی از مشکلات اصلی کشور است. زمانی که پول از کالا بیشتر باشد، تورم ایجاد می‌شود. باید ببینیم علت اصلی تورم چیست؟ بانک‌های ما روزانه دو هزار میلیارد تومان خلق پول می‌کنند و زمانی که پول تولید شود اما کالا تولید نشود، تورم ایجاد می‌شود و راه اصلی مبارزه با تورم مدیریت و جلوگیری از خلق پول است و ما نباید خلق پول بی‌حساب داشته باشیم.

وی درباره برنامه دولت او برای اقتصاد کلان گفت: اگر ما می خواهیم به شکل پایدار و کلان پیشرفت کنیم راه آن این است که ظرفیت‌های کشور را آزاد کنیم. ما سایه به سایه در این هشت سال تحت عنوان دولت سایه مسائل را پیگیری کردیم و معتقدیم که با وجود ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که وجود دارد، نه تنها می‌توانیم بر تهدیدات غلبه کنیم، بلکه می‌توانیم جهش هم داشته باشیم و لازمه اش این است که اراده جدی در این زمینه داشته باشیم که موضوعات را شناسایی کند برنامه ریزی کند و به نتیجه برساند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت باید برنامه وزارتخانه‌های مختلف را با یکدیگر هماهنگ کند و از سوی دیگر رصد لازم را انجام دهد تا آنان این برنامه‌ها را عملیاتی کنند. کار رئیس‌جمهور این است که برنامه‌هایی را که ارائه می‌کند، مورد پیگیری قرار دهد و اگر دولتمردان انجام ندادند، از مسئولان اجرایی بخواهد که در این باره توضیح دهند و آنان را بازخواست کنند نه این که بگویند وزیر ضعیف عمل کرده است و او را عوض کنند چرا که زمان از دست رفته است.

جلیلی درباره الگوی مصرف انرژی هم گفت: ما در الگوی مصرف انرژی معمولا به خوبی عمل نمی‌کنیم و انرژی زیادی مصرف می‌کنیم و از استانداردهای جهانی بالاتر هستیم. در وهله اول، دولت باید الگوی مصرف خود را اصلاح کند. متاسفانه شاهد هستیم که بخش‌های دولتی بیشترین اسراف را در زمینه انرژی دارند. اگر دولت نتواند برای مردم در مصرف الگو باشد، چگونه از مردم می‌تواند بخواهد که الگوی مصرف شان را اصلاح کنند؟

وی تصریح کرد: متاسفانه ما شاهد ریخت و پاش هایی به ویژه در زمینه برگزاری همایش‌ها بودیم اما با شیوع بیماری کرونا دیدیم که نیازی به این ریخت و پاش ها نیست و بسیاری از این برنامه‌ها را می‌توان از طریق فضای مجازی اجرا کرد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برنامه گفت: کرونا نشان داد که می‌توان از فضای مجازی استفاده حداکثری داشت و آموزش و پرورش یکی از این عرصه‌ها است و اگر شرایط کرونا به گونه‌ای ادامه یابد که امکان برگزاری حضوری مدارس وجود نباشد، باید از فضای مجازی به بهترین شکل استفاده کرد.

جلیلی ادامه داد: در استفاده از دستگاه‌ها و ابزارهایی که برای فضای مجازی به کار برده می‌شود، برخی دانش‌آموزان ما دچار محرومیت هستند و وظیفه دولت است که برای همه آنان امکانات را فراهم کند. اگر می‌گوییم که آموزش و پرورش رایگان است، باید حتما برای همه آنان این امکانات را تأمین کنیم.

وی درباره اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی را باید به خوبی فهمید و به این معنا نیست که نباید با دنیا تعامل داشت بلکه باید با دنیا تعامل سازنده و گسترده داشت. اگر می‌خواهید جهش صادرات و تولید داشته باشد لازمه آن جهش صادرات است. اقتصاد مقاومتی به این معنا است که نباید معطل بیگانگان باشیم و اقتصاد مقاومتی به این معنا نیست که با بیگانگان ارتباط نداشته باشیم. معتقدم که تعامل ما با خارج از کشور در این هشت سال گسترده نبود و صرفا با چند کشور محدود ارتباط داشتیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =