واریز یارانه در حاشیه وعده‌های میلیونی

یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی خردادماه در حالی فردا به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود که این روزها اعداد ارقام میلیونی برای پرداخت یارانه از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری به مردم وعده داده می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، یکصدوبیست‌وچهارمین پرداخت یارانه‌های نقدی فردا همزمان با بیست‌ویکم خردادماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

در این بیش از ۱۰ سال هر ماه یارانه نقدی برای خانوارهای ایرانی پرداخت شده، همواره با رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است و با وجود نوسان‌هایی که در شاخص‌های اقتصادی ایجاد و تورم از تک رقمی تا بالای ۵۰ درصد هم تغییر داشته مبلغ یارانه همواره ثابت باقی مانده است.

با این حال اعداد و ارقام متفاوت و چند برابری برای یارانه نقدی بارها و بارها پیرامون این جریان مطرح بوده است و هرگاه پای انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس به میان آمده یا جریان بررسی لایحه بودجه سالانه در میان بوده مردم شاهد آن بودند که افراد به هر دلیلی دست به اعلام ارقام بالا برای پرداخت یارانه نقدی می‌زنند.

این روزها در جریان انتخابات ریاست جمهوری موضوع یارانه نقدی از اهم مواضع اقتصادی کاندیداها در بیان اعداد و ارقام‌شان است؛ به طوری که یک کاندیدا می‌گوید یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان را به ۴۵۰ هزار تومان افزایش می‌دهد. کاندیدای دیگر یارانه سه دهک پایین را یک میلیونی می‌کند و یا دیگری می‌خواهد یارانه پنج دهک را پنج برابر کند.

اما هیچ کدام از این کاندیداها پایه و اساس مشخصی برای پرداخت یارانه‌های کلان که ظاهر جذابی هم دارد اعلام نکرده و به صراحت به مردم نگفته‌اند که چگونه تامین مالی می‌شود.

از سویی این موضوع مطرح است که حتی اگر قرار باشد یارانه‌های میلیونی و چند صد هزار تومانی مدنظر کاندیداها منابع مالی مشخص و تعیین شده‌ای هم داشته باشند ، باید به تصویب  مجلس برسد، آیا کاندیداها مطمئن هستند که مجلس با این پیشنهاد موافقت می‌کند که وعده آن را به مردم می‌دهند؟

در هر صورت پرداخت یارانه‌های نقدی به ۷۸ میلیون ایرانی و عدم غربالگری نیازمندان و غیرنیازمندان و مبلغ آن سال‌هاست که از معضلات اقتصادی به شمار می‌رود و هیچ یک از دولت‌ها و مجلس‌ها نتوانستند با وجود نقدهایی که در رابطه با آن وجود دارد اقدام موثری انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =