استادان مانع فعالیت اقتصادی دانشجویان دکتری هستند

دانشجوی دکتری مکانیک سنگ دانشگاه امیرکبیر گفت: اعضای هیئت علمی دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده که نمی‌کنند هیچ؛ جلوی فعالیت‌های اقتصادی آنها را نیز می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان به ویژه دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری همواره از وجود مشکلات آموزشی و صنفی در دانشگاه‌ها گلایه می‌کنند. آنها امیدوار هستند تا با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تعیین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  بخشی از مشکلاتشان برطرف شود. در این راستا نیز ویژگی‌هایی برای وزیر علوم بیان می‌کنند.

در این راستا محمد عنایتی نجف‌آبادی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره استفاده از علم دانشجویان در ایران بیان کرد: اگر از دانشجویان آمریکایی سوال شود بعد از ادامه تحصیل دوست دارند به کدام دانشگاه یا کشور بروند، می‌گویند تایوان! چرا که این کشور یک صخره وسط آب بوده و هیچ منبع طلا، الماس یا سنگ‌های معدنی ندارد و تنها رمز موفقیت این کشور در تامین نیروی انسانی متخصص و متعهد است.

وی با اشاره به اینکه تایوان با اتکا به نیروی انسانی، چهارمین کشور در رده‌بندی ذخایر مالی جهان است، گفت: این کشور تنها با تربیت نیروی انسانی مناسب و استفاده مناسب‌تر از آنها توانسته پیشرفت‌های مناسبی داشته باشد. مسئولان تایوان به خوبی متوجه هستند که نیروی انسانی مناسب از دانشگاه‌ها استخراج می‌شوند، برای همین نیز به جامعه دانشگاهی توجهی ویژه دارند.

دانشجوی دکتری رشته مکانیک سنگ دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: ذخایر معدن ایران در اختیار وزارتخانه معدن، صنعت و تجارت بوده یا چاه‌های نفت و گاز در اختیار وزارت نفت است؛ اما منبع اصلی سرمایه در ایران یعنی نیروی انسانی متخصص در اختیار وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد. پس مشخص است که این وزارتخانه در پیشرفت کشور چه وظیفه سنگینی بر عهده دارد.

 وی با بیان اینکه نیروی انسانی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رکن توسعه کشور است، گفت: نیروی انسانی نه تنها به اداره کشور کمک می‌کند بلکه باعث پیشرفت و جهش علمی نیز می‌‍شود. وزیر علوم و مجموعه این وزارتخانه در این راستا می‌توانند تاثیر گذار باشند یعنی یا باعث پیشرفت شده یا منجر به پس‌رفت علمی کشور می‌شوند. 

نگاه سنتی وزیر علوم به دانشجویان

عنایتی درباره ویژگی‌های وزیر علوم موفق و مناسب مطرح کرد: نگاه وزیر علوم دولت سیزدهم باید از نگاه سنتی فعلی به نگاه علمی و مدرنیته به دانشگاه، دانشجویان و حوزه علم تغییر یابد. نگاه فعلی وزیر علوم به دانشگاه‌ها مانند تفکر 150 سال گذشته کشورهای غربی و پیشرفته بوده و به روزرسانی در این خصوص در ایران انجام نشده است.

این دانشجوی نخبه دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: مسئولان وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها دلخوش هستند که برخی از دانشگاه‌های ما در رده بندی‌های علمی در جهان مانند کیو اس رتبه بهتری کسب می‌کنند. در حالی که پارامترهایی که در رتبه بندی در نظر گرفته می‌شود شامل وسعت دانشگاه نیز بوده و صرفا پیشرفت علمی نیست.

وی پیشرفت علمی در دانشگاه‌های ایران را در چند سال اخیر توأم با کندی دانست و گفت: مسئولان از نیروی انسانی و کاری که در دانشگاه‌ها تربیت و پرورش می‌یابند، بهره‌برداری درست نمی‌کنند. به عنوان مثال برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی شرایطی مهیا نمی‌شود تا به درآمدزایی و بهره‌برداری مالی برسد یا در حوزه صنعت بتوانند سودمند باشد و تحقیقات و پروژه‌های خود را هدفمند با نیاز روز کشور انجام دهد.

عنایتی اضافه کرد: در حال حاضر هیچ برنامه‌ مشخص و علمی برای استفاده از دانشجویان به عنوان نیرو و سرمایه‌های علمی در کشور وجود ندارد. وزیر علوم دولت آینده باید برای تربیت نیروی انسانی متخصص که بنده این نیرو را صفر-یک می‌دانم تچرا که توانایی علمی بالایی دارند؛ اما توانایی کنشگری پایین و در حد صفر دارد. تبدیل به نیروی متخصص یک-یک کند یعنی نیروی که بتواند کنشگری لازم در تمامی حوزه‌ها را داشته باشد و تخصص و دانش لازم را نیز داشته باشد. 

نگاه نادرست استادان به دانشجویان دکتری

این دانشجوی ممتاز دانشگاه امیرکبیر  در سال 98 با اشاره به مصاحبه مقطع دکتری بیان کرد: استادان حاضر در جلسه مصاحبه دکتری اولین سوالی که از دانشجویان می‌پرسند این است که آیا شما شاغل هستید؟ و اگر پاسخ دانشجو منفی باشد، یک امتیاز مثبت برای وی در نظر گرفته می‌شود.

 وی ادامه داد: اعضای هیئت علمی دانشجویانی را می‌پسندند که 4 سال در مقاطع کارشناسی و 2 سال کارشناسی ارشد و 4 سال دکتری تنها فعالیت علمی انجام دهند، بدون آنکه به این فکر کنند که دانشجویان که برخی از آنها متاهل هستند باید معیشت خود را چگونه تامین کنند یا اصلا دانشجویی که نتواند برای خود شغلی پیدا کند می‌تواند برای جامعه دانشگاهی مفید باشد؟

به گفته عنایتی، متاسفانه در  حال حاضر مسئولان وزارت علوم و اعضای هیئت علمی دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده که نمی‌کنند هیچ؛ جلوی فعالیت‌های اقتصادی آنها را نیز می‌گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =