پانسمان‌های هوشمند جدید در صورت عفونت می‌درخشند

محققان استرالیایی یک پانسمان هوشمند طراحی کرده‌اند که با کمک نانوحسگرهای تعبیه شده، عدم بهبود مناسب زخم را با درخشیدن هشدار می‌دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محققان موسسه سلطنتی فناوری ملبورن پانسمان‌های چندکاره و ضدمیکروبی طراحی کرده‌اند که مجهز به حسگرهای فلورسنت هستند و در صورت شروع عفونت زیر نور ماورای بنفش به شدت می‌درخشند و این موضوع را هشدار می‌دهند. به طور کلی این پانسمان برای نظارت بر روند بهبودی زخم کاربرد دارد.

محققان برای ساخت این پانسمان هوشمند از خواص ضدباکتری و ضدقارچی قدرتمند هیدروکسید منیزیم استفاده کردند که تولید آن از تولید پانسمان‌ بر پایه نقره ارزان‌تر تمام می‌شود و در مقابل باکتری‌ها و قارچ‌ها به همان اندازه موثر است و حتی قدرت ضدمیکروبی آنها تا یک هفته باقی می‌ماند.

آنها می‌گویند که تولید این پانسمان هوشمند مقرون به‌صرفه با حسگرهای ترمیم داخلی، پیشرفت چشمگیری را در مراقبت از زخم رقم خواهد زد. به گفته آنها، در حال حاضر تنها راه بررسی پیشرفت بهبود زخم ها برداشتن پانسمان باند است که گاهی بسیار دردناک و خطرناک است و به عوامل بیماری‌زا و عفونت‌زا فرصت حمله می‌دهد. در حالی که این پانسمان هوشمند علاوه بر مبارزه با باکتری‌ها و کاهش التهاب برای کمک به بهبود، حسگرهایی دارد که برای ردیابی و کنترل عفونت درون آن تعبیه شده‌اند و در زمان عدم بهبودی زخم با درخشیدن هشدار می‌دهند.

محققان می‌گویند: اینکه بتوانیم به راحتی ببینیم آیا مشکلی پیش آمده یا نه، نیاز مکرر به پانسمان را کاهش می‌دهد و به محافظت بهتر از زخم کمک می‌کند. امیدواریم که با تحقیقات بیشتر در آینده پانسمان‌های چند منظوره‌ای را طراحی کنیم که بتوانند به بخشی از نسل جدید فناوری‌های ارزان قیمت و مبتنی بر منیزیم درآیند.

نسل جدید پانسمان‌های هوشمند

جالب است بدانید که بازار جهانی پانسمان‌های پیشرفته در حال حاضر ۶/۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۸ با افزایش تقاضا توسط نوآوری‌های فنی، افزایش تعداد جراحی‌ها و افزایش شیوع برخی بیماری‌های مزمن مثل دیابت و سرطان، این میزان به ۹/۹ میلیارد دلار برسد.

اگرچه منیزیم خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی دارد و بسیار زیست‌سازگار است، تحقیقات عملی کمی در مورد نحوه استفاده از آن در سطوح مربوط به پزشکی مانند پانسمان و بانداژ انجام شده و در واقع، مطالعات جدید محققان موسسه سلطنتی فناوری ملبورن که در مجله معتبر « ACS Applied Materials and Interfaces» به چاپ رسیده، اولین پژوهشی است که روی نانوصفحات هیدروکسید منیزیم فلورسنت انجام شده و می‌تواند پیش‌درآمدی بر کاربرد این مواد در پانسمان‌ها و بانداژها باشد.

صفحات نانو هیدروکسید منیزیم به تغییرات PH پاسخ می‌دهند که این امر آنها را برای استفاده به عنوان حسگر به منظور ردیابی ترمیم ایده‌آل می‌کند. پوست سالم به طور طبیعی کمی اسیدی است؛ در حالی که زخم‌های آلوده و عفونتی معمولا ​​قلیایی هستند.

این ورقه‌های نانو در زیر نور ماورا بنفش و در محیط‌های قلیایی به شدت می‌درخشند و در شرایط اسیدی کم‌رنگ می‌شوند و در نتیجه می‌توانند مراحل بهبود زخم را مشخص می‌کند. این صفحات نانو به راحتی روی هر الیاف قابل ادغام است و به این صورت می‌توان آنها را روی هر باند استاندارد پنبه‌ای نصب کرد.

کد خبر: 1101350

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =