افتتاح مرکز خراسان شناسی در دانشگاه فردوسی با حضور وزیر علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاح مرکز خراسان شناسی دانشگاه فردوسی تاکید کرد: همبستگی بین ملت ها و دولت ها از ضروریات مهم است و ما باید با ایجاد این مراکز بتوانیم دولت ها و ملت ها را از طریق علم و فرهنگ به هم پیوند دهیم و مرزهای جغرافیایی و سیاسی را با بیان اندیشه ها و فرهنگ های مشترک از میان برداریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجوی ایران(ایسکانیوز)؛ آیین بازگشایی مرکز خراسان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور  منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، سفرای کشورهای مختلف همسایه، چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و شخصیت های استان خراسان رضوی برگزار شد.

در این آیین غلامی با بیان اینکه افتتاح این مرکز در داخل شهر مشهد مقدس نشان دهنده تعاملات خوب دانشگاه با جامعه شهری است، اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد به خوبی توانسته است در زمینه های مختلف با شهر آمیخته شود و در این زمینه برنامه ریزی و تلاش کرده است.

وی تصریح کرد: کشور ما دارای سبقه تاریخی و باورهای دینی و مذهبی است که در سالیان طولانی در خطه قدیم و جدید خود منشا ظهور و بروز عالمان و دانشمندان زیادی بوده، شکوفایی علم و دانش قبل از اسلام و بعد از اسلام نیز در این مرز و بوم به عنوان حامی علم و دانش، دانشجویی و دانش‌پژوهی خود را نشان داد که همه می‌دانیم این منطقه، محل ظهور، نشر ونمایه دانشمندان و اندیشمندان بزرگ بوده و هست.

وزیر علوم افزود: در منطقه‌ای که ما از آن تحت عنوان ایران فرهنگی یاد می‌کنیم، منطقه‌ای است که امروز از آن به عنوان خراسان بزرگ از آن نام برده شد و ما اسامی را از این سرزمین به عنوان مفاخر جهانی می‌توانیم ذکر کنیم. ابن‌سینا که از بخارا بلند شد و در همدان مدفون شد، فارابی بزرگ، شعرای ارزشمند و توانمندی که در این خطه حضور پیدا کردند و فرهنگ و اصالت مردم را به عنوان یک نقطه استقرار و استقلال عظیم و عمیق که ریشه‌های ناگسستنی از این مرز و بوم است، به وجود آوردند. این خود یک دلیل برای ماندگاری این ملت در این منطقه و مسیر بزرگ جغرافیایی در طی سال‌های طولانی است. اینها حاصل مجموعه‌ای از علم و دانشی است که در سطح جامعه رونق پیدا کردند و امروز هم تلاش ما باید این باشد که دانشگاه به سطح جامعه بیاید.

 غلامی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما در ایران دوره‌ای را بیشتر به تقویت نیروی تحصیل کرده اختصاص دادند، اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که بیش از ۹۰ درصد مدیران ارشد کشور حداقل دو مقطع تحصیلی خود را در داخل تحصیل می‌کنند و تعدادی کمی هستند که مقاطع تحصیلی را در خارج از کشور می گذرانند و این به معنای رفع نیاز نیروی انسانی است. در دوره‌ای نیز به تحقیقات علمی توجه ویژه‌ای شد و نتیجه آن را الان می بینیم که ایران در حال حاضر در دنیا در بحث برون‌دادهای علمی حرفی برای گفتن دارد و در منطقه نیز بیشتر شاهد این موضوع هستیم.

وی تصریح کرد: شکل‌گیری مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، ایجاد مناطق علم و فناوری، برج‌های فن‌آوری در شهرهای مختلف در مناطق دور و نزدیک از اقداماتی هستند که باید دانشگاه را به سطح جامعه بیاورند. نیازهایی که در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های ناشی از جنگ اقتصادی دول بزرگ بر علیه ما ایجاد شد، موجب گردید امروز بیش از ۷۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در سراسر کشور داشته باشیم که برخی از آنها کارهایی کردند که دیگران باورشان هم نمی‌شد و ویژه‌ترین آن در یک و نیم سال گذشته در بحث مبارزه با بیماری کرونا بود. هر روز اخبار خوبی از رشد صنایع و رفع مشکلات و موانع می‌شنویم که این حاصل حضور دانشگاهیان و صاحبان علم و فناوری در جامعه است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه نباید در جامعه از بحث‌های فرهنگی غفلت کرد، کفت: جایی که نباید از آن غافل بود بحث فرهنگی است و نمونه بارز آن افتتاح این مرکز است که می‌توان گفت از اقدامات بدیع و ضروری بود. ما نباید غذای روح مردم را فراموش کنیم و داشتن این تفکر و اندیشه نزد مسئولان شهر و شهرداری بسیار ارزشمند است که خدمت به مردم را صرفاً خدمات رایج روزمره شهری نمی‌پندارند و این نشان از یک طلوع جدید در حوزه خدمت به مردم است.

غلامی افزود: باید ظرفیت دانشگاه‌ها را بشناسیم و به سمت ارائه خدمت به مردم هدایت کنیم. آمدن دانشگاه به سطح جامعه و باز شدن در و دیوارها از نمونه کارهایی است که صورت گرفت. منتشر کردن داشته‌های دانشگاهی در سطح شهری نزد مردم می‌تواند دسترسی آن‌ها را به این مجموعه‌ها آسان‌تر کند. تبلیغ، خود بخشی از ترویج این موضوع است و قطعاً این مراکز همچون مرکز خراسان‌شناسی می‌توانند تبلیغ خوبی باشند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رفت‌و آمد اساتید، علاقه‌مندان و پیشکسوتان به این مراکز باید آسان باشد، گفت: باید حمایت‌ها به گونه‌ای صورت گیرد که این رغبت روز به روز بیشتر شود و انشالله این خدماتی که صورت گرفته است اثرات خود را بیش از پیش نشان خواهند داد.

وزیر علوم افزود: بهتر است دیوارهای دانشگاه برداشته شود، البته منظور از این صحبت صرفاً این نیست که دیوارهای فیزیکی برداشته شود، بلکه باید تعاملات و فعالیت های پژوهشی و اجتماعی دانشگاه ها نباید محصور در داخل دانشگاه و فضای فیزیکی آن باشد و لازم است تا سایر مردم شهر نیز به راحتی بتوانند با دانشگاه و اساتید آن تعامل داشته باشند و با ارائه راه حل ها و راهکار های مناسب و تبادل دانش و تجربه به حل و فصل مسائل موجود در کشور بپردازند.

غلامی در ادامه اظهار داشت: در مورد فرهنگ که غذای روح مردم و جامعه است نباید کوتاهی و غفلت نمود و همانطور که شعار دانشگاه ها در این زمان رفع نیازهای کشور است، لازم است تادانشگاه ها و مراکز آموزش عالی علاوه بر همکاری با پارک های علم و فناوری و ایجاد پژوهشکده ها و اندیشکده های مختلف به توسعه مراکز تحقیقاتی همچون مرکز خراسان شناسی بپردازند.

محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم ضمن قدردانی از کلیه دست اندرکارانی که با تلاش و پشتکار موجبات گشایش این مرکز را فراهم نمودند، اذعان کرد: دلیل اصلی و هدف دانشگاه فردوسی مشهد از ایجاد این مرکز این بود که این دانشگاه باید دانشگاهی در خور نام و جایگاه امام رضا (ع) و فردوسی بزرگ باشد و با توجه به دیرینه و سبقه وسیع خراسان در زمینه فرهنگ و تمدن لازم است تا مرکزی از سوی دانشگاه ایجاد شود تا با همکاری جامعه بتواند خراسان را بیشتر و بهتر به جامعه نشان دهد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی دیگر از دلایل افتتاح این مرکز، انجام وظیفه ای بود که دانشگاه در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی داشت و همین امر موجب شد تا دانشگاه فردوسی مشهد پا را فراتر بگذارد و تلاش نماید تا فرهنگ و تمدن این زیست بوم کهن را بیش از پیش به جامعه نشان دهد و دلیل اصلی اینکه این مرکز در داخل مجموعه دانشگاه ایجاد نشد، این بود که همه اقشار بتوانند به آن ورود پیدا کنند و با تبادل علم و دانش و فرهنگ خود گامی مؤثر در اعتلای نام خراسان داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =