کارکرد دستگاه دیپلماسی دولت جدید باید تقویت روابط اقتصادی باشد

دیپلمات سابق ایرانی دیپلماسی و سیاست خارجی را تقویت‌کننده توانایی‌های کشور دانسته و گفت: در حال حاضر که در جنگ اقتصادی قرار داریم، بیشتر کارکرد دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما باید در جهت تقویت اقتصاد و روابط اقتصادی کشور باشد.

«محمدحسن قدیری ابیانه» دیپلمات سابق و سفیر اسبق ایران در کشورهای مکزیک و استرالیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ درباره ویژگی‌های وزیر امور خارجه کارآمد گفت: از آنجایی که این وزیر نماینده جمهوری اسلامی ایران است، باید نقاط ضعف و قوت کشور را در ابعاد مختلف مانند نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به خوبی بشناسد.

وی با بیان اینکه علاوه بر وزیر امور خارجه، تمام دیپلمات‌های ما باید این نقاط ضعف و قوت را به خوبی بشناسند افزود: سفیر ایران در هر کشوری باید با شرایط آن جا و وضعیت سفارت ایران در آن کشور کاملا آشنایی داشته و بتواند آن‌ها را به خوبی با جمهوری اسلامی معرفی کند.

قدیری ابیانه با بیان اینکه وزیر امور خارجه باید بر تحولات جهانی اشراف داشته باشد ادامه داد: تیم وزارت امور خارجه باید نقاط ضعف و قوت سایر کشورها را نیز بداند و دشمن شناس باشد. وزیری که دشمن‌شناس نباشد، کشور را دچار آسیب می‌کند. اگر فردی نتواند تفاوت میان گرگ و گوسفند را تشخیص بدهد، دچار حمله گرگ‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه نباید مرعوب دشمن باشد اظهار کرد: وزیر باید ملت خودمان را باور داشته باشد و در جهت تحقق مصالح کشور تلاش کند.

قدیری ابیانه دیپلماسی و سیاست خارجی را تقویت‌کننده ابعاد مختلف توانایی‌های کشور از جمله نظامی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دانسته و ادامه داد: در حال حاضر که در جنگ اقتصادی قرار داریم، بیشتر کارکرد دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما باید در جهت تقویت اقتصاد و روابط اقتصادی کشور باشد.

سفیر ایران در کشورهای مکزیک و استرالیا با بیان اینکه وزارت امور خارجه باید در روابط خارجی پشتیبان بخش خصوصی باشد افزود: دستگاه دیپلماسی باید به این بخش کمک و کار آن‌ها را در رابطه با کشورهای دیگر تسهیل کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد ادامه داد: مسئولان اقتصادی سفارت‌خانه‌ها صرفا نباید از میان کارکنان وزارت امور خارجه انتخاب شوند. این وزارت‌خانه اقتصاددان پرورش نمی‌دهد بنابراین باید نیروها را از میان افراد توانمند در سطح کشور انتخاب و اعزام کنند.

قدیری ابیانه افزود: نباید هدف از اعزام نیروها به مأموریت حل مشکل مالی مأمور باشد بلکه قرار است این افراد به حل مشکلات کشور کمک کنند بنابراین افراد شاغل در سفارتخانه‌ها  باید ویژگی‌های مذکور را داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =