میکروب‌های معده گاو پلاستیک را تجزیه می‌کنند

مطالعه محققان نشان داده که گروهی از میکروب‌ها در معده گاو وجود دارند که می‌توانند پلاستیک را تجزیه کنند. از این میکروب‌ها به عنوان روشی پایدار برای کاهش میزان زباله در جهان می‌توان استفاده کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ کارشناسان دانشگاه منابع طبیعی و علوم زندگی اتریش به تازگی کشف کرده‌اند که باکتری‌هایی در معده گاو وجود دارند که باعث تجزیه پلیمرهای گیاهی طبیعی می‌شوند. این ارگانیسم‌ها در شکمبه یا نخستین بخش از معده چندبخشی و در واقع انشعابی از مری گاو زندگی می‌کنند.

آزمایش‌های این تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد که این گروه از میکروب‌های متنوع پلاستیک را سریع‌تر از موجوداتی تجزیه می‌کنند که تاکنون در آزمایشگاه تست شده‌اند. این میکروب‌ها در واقع مسئول هضم غذا در حیوانات هستند.

این تیم سه نوع مختلف از پلی‌استرها را مورد آزمایش قرار دادند. یکی از آنها پلی‌اتیلن ترفتالات یا PET است که یک پلیمر مصنوعی به شمار می‌رود که در تولید پارچه و بسته‌بندی کاربرد دارد. دو پلاستیک دیگر شامل پلی‌بوتیلن آدیپات ترفتالات یا PBAT، ماده‌ای زیست‌ تخریب‌پذیر که برای ساخت کیسه‌های پلاستیکی قابل انعطاف به کار می‌رود و دیگری پلی‌اتیلن فورانوات یا PEF می‌شود که یک ماده زیست‌سازگار و حاصل از قندهای تجدیدپذیر و گیاهی است.

برای این کار یک کشتارگاه اتریشی مایع شکمبه‌ای گاو را تهیه کرد تا محققان آن را روی هر سه نوع پلاستیک- چه به صورت فیلم و چه به صورت پودر- امتحان و بررسی کنند که این میکروارگانیسم‌ها چقدر در تجزیه مواد موثر هستند. آنها دریافتند که میکروب‌های شکمبه گاو قادر به تجزیه هر سه نوع پلاستیک هستند و بدون شک، پودر این پلاستیک‌ها را سریع‌تر از فیلم‌های نازک تجزیه کردند.

محققان معتقدند که استفاده از میکروب‌های معده گاو برای تجزیه پلاستیک، روشی پایا برای کاهش زباله در جهان به شمار می‌رود.

کد خبر: 1101842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =