۱۰ درصد مرگ و میر ناشی از کرونا مربوط به سیستان و بلوچستان است/ روزانه ۱۶۰۰ ابتلای جدید

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان می‌گوید ۱۰ درصد مرگ و میر ناشی از کرونا، مربوطه به سیستان و بلوچستان است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، این روزها مردم سیستان و بلوچستان با بحران کرونای هندی دست و پنجه نرم می‌کنند و قطعی مکرر برق و کمبود امکانات در مراکز درمانی، مشکلات را دوچندان کرده است. بازارها تعطیل و کسب و کار مردم با مشکل مواجه شده است و بیمارستان‌ها مملو از بیمارانی است که نسبت به کمبود امکانات و بی توجهی مسئولان استانی گلایه مند هستند. اینکه بالاخره چه زمانی قرار است سایه مرگ ناشی از کرونا از یکی از محروم ترین استان‌های کشور رخت بربندد، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در همین ارتباط، مسعود کرمان ساروی معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های این دانشگاه در حوزه مبارزه با کرونا اظهارکرد: درمانگاه سلامت فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به خدمت رسانی به مردم می‌کنند؛ همچنین دانشجویان رشته‌های پزشکی و پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی  به صورت جهادی در بیمارستان‌ها درحال فعالیت هستند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان آمادگی خود را برای راه‌اندازی مکان‌هایی برای واکسیناسیون همگانی اعلام کرده است؛ یکی از معضلات استان، نبود نیروی انسانی و مکان‌هایی برای تزریق واکسن بود. به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان تصمیم گرفته است که تمام امکانات و ظرفیت‌های خود را در راستای تسهیل فرآیند واکسیناسیون همگانی به کار بگیرد.

ساروی ادامه داد: درحال حاضر استان سیستان بلوچستان از لحاظ شیوع کرونا، در بحرانی بزرگ قرار دارد؛ به طوری که تقریبا  ۱۰ الی ۱۲ درصد مرگ و میر ناشی از کرونا، مربوط به استان سیستان و بلوچستان است و روزانه به طور متوسط، هزار و ۶۰۰ ابتلای جدید داریم. البته تمامی نهادها از جمله نیروهای مسلح، خیرین، مجمع‌های خیرین و... مشغول خدمت رسانی به مردم هستند و این بابت جای نگرانی نداریم.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت‌های امدادی ارتش در این استان تصریح کرد: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، درحال حاضر ۳ بیمارستان تنفسی با ظرفیت ۱۰۰ تخت خواب در شهرستان‌های زاهدان، زابل و خاش راه‌اندازی کرده است. همچنین تاکنون، ۵ مخزن اکسیژن از سوی ارتش به بیمارستان‌های استان سیستان و بلوچستان اهدا شده است.

وی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان با کمبود امکانات درمانی از جمله دستگاه‌های اکسیژن ساز مواجه است، گفت: باوجود کمبود برخی امکانات درمانی، تمامی نهاد از جمله وزارت بهداشت، نیروهای مسلح، ارتش، سپاه پاسداران، نمایندگان مجلس، مسئولان استانی و...، پای کار هستند و به مردم خدمت رسانی می‌کنند. همچنین تاکنون ۵۰ پرستار از کادر درمانی ارتش در شیراز، به مراکز درمانی استان سیستان و بلوچستان منتقل شده‌اند.

ساروی اضافه کرد: درحال حاضر تمامی بیمارستان‌های وابسته ب ارتش و سپاه در شهر زاهدان، تمام ظرفیت‌های خود را به بیماران کرونایی اختصاص داده‌اند که می‌توانیم آن را اقدامی ارزشمند قلمداد کنیم. درحال حاضر شاهد شکل گیری نوعی وفاق ملی در استان سیستان و بلوچستان هستیم زیرا تمام نهادها و بخش‌ها، ظرفیت‌های خودشان را برای خدمت به مردم به کار گرفته‌اند.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان درباره وضعیت واکسیناسیون در این استان بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاصی که دارد، مجوز واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال را دریافت کرده است که این احتمال وجود دارد به ۵۰ سال نیز برسد.

ساروی در پاسخ به سوالی درباره شایعات مطرح شده پیرامون عدم واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال، گفت: این موضوع شایعه است و اصحاب رسانه نیز به عنوان افراد باسواد و فرهیخته جامعه، نباید به این شایعات دامن بزنند. درحال حاضر واکسیناسیون به ترتیب اولویت در مراکز درمانی استان درحال انجام است و دستور آن به تمام مراکز ارسال شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =