در سوگ شاعر؛ آخرین غزل سرای قرن

حمیدرضا صدر درگذشت.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز؛ خبر درگذشت حمید رضا صدر، نویسنده، مفسر و منتقد ایران، تلخ و ناگوار بود. آری آخرین غزل سرای قرن که بی پروا می نوشت و بی مهابا انتقاد می کرد، به دیار باقی شتافت و غم فقدادنش را بر دل عاشقان فوتبال و سینما گذاشت.

اطلاعات بی نظیر دکتر صدر در حوزه فوتبال او را فرا زمینی کرده بود و اغلب، واکنش های گوناگونی را در برابر نظرات و انتقادات خود می دید. صدر در واقع در صدر همه نویسندگانی بود که فوتبال و حتی سینما را به خوبی درک نموده و در حقیقت با آن زندگی کرده بودند. دکتر صدر برخلاف بسیاری از منتقدان به جنبه های گوناگون فوتبال توجه داشت و تحلیل جامع او از این صنعت عظیم انحصاری و فراگیر بود.

روزی روزگاری فوتبال، درآم‍دی ب‍ر ت‍اری‍خ س‍ی‍اس‍ی س‍ی‍ن‍م‍ای ای‍ران، پسری روی سکوها، نیمکت داغ، تو در قاهره خواهی مرد، سیصد و بیست و پنج و پیراهن‌های همیشه مردان فوتبال کتاب هایی بودند که شاعر بی بدیل ایران با آنها مرزهای ایران و جهان را درنوردیده و زودتر و پیش رو تر از هر کسی به مقصد رسیده بود.

به یاد داریم که دکتر صدر در بسیاری از برنامه های تلویزیونی مربوط به فوتبال که توسط عادل فردوسی پور و دیگر مجریان، روی آنتن می رفت، هزاران بیننده تلویزیونی را به خود جذب می کرد و صدر با آرامشی که خصیصه همیشگی او بود، تحلیل و تفسیر خود را ارایه می داد. او آنقدر جذاب بود که حتی فردوسی پور نیز با اجرای های پرشور وحال و جنجالی اش، چاره ای جز سکوت در برابرش نداشت. گویا تصویر ذهنی مجری و بیننده با کلام صدر از قاب تلویزیون و چهار چوبه منزل به فراخ نای گیتی گسترش می یافت.

 سرطان زشت ترین واژگانی است که آدمیان در عصر حاضر با آن دست و پنجه نرم کرده و این هیولای بی رحم، وحشیانه انسان ها را به کام مرگ می کشاند. صبح جمعه بیست و پنجم تیر ماه یکهزار و چهارصد، تمام خبرگزاری های ایران خبر را مخابره کردند: "حمیدرضا صدر، نویسنده، منتقد سینما و مفسر ورزشی پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان در روز جمعه (۲۵ تیرماه) و در سن ۶۵سالگی درگذشت. او متولد ۳۰ فروردین‌ماه ۱۳۳۵ در شهر مشهد بود." صدر که دانش‌آموخته رشته برنامه‌ریزی شهری در دانشگاه تهران و لیدز انگلستان بود، در کنار تمام فعالیت های اجتماعی خود تجربه شاعری و عکاسی را هم داشت. حضور او در برنامه های تلویزیونی همچون آن سوی نیمکت با تفسیر و لحنی متفاوت و جذاب که حکایت از اطلاعات وسیع او داشت چهره ای متمایز از وی ساخته بود. درگذشت او افسوس دوباره ایرانیان برای فقدان مردانی که می دانند و می توانند و متاسفانه بیشتر در حاشیه هستند را زنده کرد .

حسن صانعی پور

انتهای پیام

کد خبر: 1103330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =