تاکید بر شکل‌گیری مجتمع مراکز تحقیقاتی برای توسعه پایدار

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اظهار کرد: برای توسعه پایدار باید زیست‌بوم‌ها شکل بگیرند و مهارت‌آموزی در این زمینه رخ دهد و در این راستا شکل‌گیری مجتمع مراکز تحقیقاتی مهم هستند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز؛ حسن رسولی در وبینار استراتژی‌های مدیریت توسعه پایدار حوزه آبریز دریاچه ارومیه با تأکید بر اهمیت تشکیل زیست‌بوم‌ها برای توسعه پایدار بیان کرد: برای رسیدن به این هدف باید زیست‌بوم‌ها شکل بگیرند و مهارت‌آموزی در این زمینه رخ دهد و در این راستا شکل‌گیری مجتمع مراکز تحقیقاتی مهم هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: این واحد دانشگاهی از لحاظ تولید علم در رتبه سوم میان دانشگاه‌های آزاد اسلامی است، اما برای توسعه پایدار کافی نیست.

این مسئول اظهار کرد: دانشگاه باید نسبت به مسائل اطراف خود حساس باشد و این باعث شد که سازمان مرکزی موضوع مأموریت‌گرایی واحدهای دانشگاه آزاد را مطرح کند.

رسولی مأموریت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز را یادآور شد وافزود: مسائل محیط‌زیستی مربوط به منطقه، دریاچه ارومیه و موضوع چرم و کفش تبریز از مأموریت‌های این دانشگاه بوده که مجوزهای لازم برای ایجاد مجله تخصصی در حوضه محیط‌زیست و مدیریت توسعه پایدار دریاچه ارومیه اخذ شده است.

عزیز جوان‌پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نیز نقش دانشگاه در توسعه پایدار را پررنگ دانست و بیان کرد: امروزه بشریت با توسعه پایدار دارای مشکل است و همه اتفاقات ناگوار ناشی از بی‌توجهی بشریت به توسعه پایدار است.

وی افزود: پژوهش‌های انجام یافته باید عملیاتی شود و در این حالت می‌توان به توسعه پایدار رسید و اگر این مطالعات وارد سیاست و برنامه‌ریزی‌های کشور نشود نمی‌توان کار مفیدی انجام داد و باید راهکارهای عملیاتی را برای مسائل توسعه پایدار به‌ویژه در بخش آبریز دریاچه ارومیه انجام دهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی هم با تأکید بر حساسیت دانشگاه در توسعه پایدار بیان کرد: کشاورزی‌پایدار نوعی از کشاورزی است که کیفیت زندگی نسل‌های امروز بشریت و نسل‌های آینده را از طریق حفظ و بهبود فرایندهای اکولوژیکی که زندگی انسان به آن وابسته است، بهبود می‌بخشد.

علی شفیعی افزود: افزایش بهره‌وری عوامل و منابع تولید در بخش کشاورزی با تأکید بر توسعه منابع انسانی، حفاظت از منابع خاک، احیای اراضی کشاورزی، بهبود و اصلاح نظام کشاورزی، دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک و اساسی به منظور تأمین امنیت غذایی، افزایش درآمد و توان اقتصادی تولیدکنندگان در بخش کشاورزی، مدیریت و مبارزه تلفیقی آفات و بیماری‌های گیاهی و توسعه و ترویج کشاورزی ارگانیک از عوامل مؤثر در بخش کشاورزی هستند.

این مسئول در راستای تولید محصولات نظارت شده کشاورزی نقش ناظرین و مهندسین فنی را در مزارع و گلخانه‌ها پررنگ دانست و گفت: دغدغه اصلی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در تأمین حقابه دریاچه ارومیه به الگوی کشت منطقه برمی‌گردد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =