مسئولان خوزستان، مردم را عامل بحران کم‌آبی استان می‌دانند

مسئول جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدچمران گفت: مسئولان و استاندار خوزستان نبود برنامه و پیروی نکردن مردم از جدول کشاورزی برای محصولات را علت اصلی بحران آبی این استان می‌دانند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، بحران کم آبی برای آبیاری محصولات کشاورزی یا آب شهری در روزهای گذشته به مشکلی جدی برای مردم خوزستان تبدیل شده است. موضوعی که منجر به اعتراض‌های کشاورزان و دامداران این استان نسبت به نبود مدیریت مناسب آب شد. آنها معتقد هستند مشکلات کنونی آب در خوزستان، در اثر بی‌کفایتی و نبود برنامه‌ریزی چند ساله مسئولان در استان و انتقال آب به سایر استان‌هاست.

محمد امین عسکرزاده در گفت‌وگو با ایسکانیوز از تهیه و توزیع 200 تانکر آب بین روستاهای خوزستان خبر داد و گفت: بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدچمران با کمک بنیاد برکت که تحت حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است، این پروژه جهادی را پیش می‌برد.

وی درباره فعالیت بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدچمران پیرامون مشکلات کم آبی در خوزستان بیان کرد: مطالبه‌گری از مسئولان، ریشه‌یابی بروز مشکل و ارائه راه‌حل‌های کوتاه و بلند مدت عمده‌ترین فعالیت دانشجویان است.

مسئول جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدچمران ادامه داد: در حال حاضر مشکلات کم آبی خوزستان با فعالیت‌های جهادی-عمرانی قابل حل شدن نیست. به عنوان مثال مسئولان مرتبط دریچه‌های سد را بستند و کم آبی به وجود آمده است. تیم‌های جهادی هر میزان آب به روستاها برسانند، نمی‌توانند این کمبود آب را جبران کنند. 

بحران آب در خوزستان؛ مقصر مردم یا مسئولان

وی با بیان اینکه مسئولان خوزستان، کشاورزان استان را عامل به وجود آمدن کم آبی می‌دانند، گفت: مسئولان سازمان آب و برق و استانداری نبود برنامه و پیروی نکردن مردم از جدول زراعی برای محصولات زیر کشت کشاورزی را علت اصلی این بحران می‌دانند.

عسکرزاده افزود: مسئولان به کشاورزان خوزستانی اعلام کردند حق کاشت برنج را ندارید؛ در حالی که کشاورزان اصفهانی که آب خوزستان را در اختیار داشتند حدود 20 هزار هکتار زمین زراعی را زیر کشت برنج قرار دادند. 

این دانشجوی دانشگاه شهید چمران بیان کرد: خوزستان از سال‌های قبل از انقلاب مرکز کاشت برنج بوده است؛ اما اصفهان استانی کم آب بوده و نباید برنج در آن کاشت شود. 

وی با انتقاد از نبود مدیریت آبی در خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر مسئولان استان با بی‌مسئولیتی بیان می کنند ما قصد برنامه‌ریزی و تنظیم آب را داشتیم؛ اما چون مردم اعترض و تجمع کردند دریچه‌های سد را باز کردیم و امکان دارد تا چند روز آینده هیچ آبی پشت سد کرخه نباشد.

عسکرزاده با بیان اینکه مسئولان از علم و پژوهش‌های استادان دانشگاهی استفاده نمی‌کنند، گفت: اعضای هیئت علمی دانشگاه چمران در وقوع سیل سال گذشته در استان، به مسئولان هشدار داده بودند که دریچه‌های سد را باز کنند تا سیل ایجاد نشود؛ اما مسئولان توجه نکردند. همچنین استادان از ماه‌های پیش درباره انتخاب محصول کشاورزی و بحران آب به مسئولان نکاتی را گفتند که بازم گوش شنوایی نبود.

مردم خواستار غذرخواهی مسئولان خوزستان هستند 

مسئول جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدچمران ادامه داد: استاندار و سایر مسئولان خوزستان در جریان ایجاد بحران کم آبی در خوزستان حتی حاضر به عذرخواهی از مردم یا استعفا نشدند. 

وی مطرح کرد: در حال حاضر تشکل‌های دانشجویی به همراه سایر نهادهای مردمی و مردم استان خواستار عذرخواهی از کشاورزان و دامداران هستند.

عسکرزاده با بیان اینکه تصمیمات و برنامه‌ریزی در خوزستان بیشتر سیاسی است تا علمی عنوان کرد: فضای برنامه‌ریزی کوتاه و بلند مدت در استان کاملا امنیتی است و برای همین نیز مسائل علمی در این تصمیم‌ها جایی ندارد.

این فعال دانشجویی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان استان اعلام کردند خسارت ناشی از تلف شدن دام‌ها به ویژه گاو میش حدود هفت میلیارد تومان است؛ اما همین مسئولان حاضر نیستند این خسارات را به خانوارهای خوزستانی در قالب وام پرداخت کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1104198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =