مرحوم فرج نژاد آوینی دوم در عرصه سینما بود

رفیع الدین اسماعیلی گفت: مرحوم فرج نژاد آوینی دوم در عرصه سینما بود و خدارا شکر که شاگردانش قدرش را می‌دانستند و سعی می‌کردند از ایشان استفاده کنند.

رفیع‌الدین اسماعیلی که در بسیاری از مطالعات و کتاب‌های مرحوم فرج نژاد شریک بوده است، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز ، در خصوص ارتباطی که با مرحوم فرج نژاد داشت اظهار کرد: با شناخت حدود 20 ساله‌ای که از ایشان دارم و در کنارشان بودم، معتقدم چند ویژگی بارز داشتند که اولین آن اخلاص ایشان بود، به گونه‌ای که زبانزد و محسوس و زلال بود و هرکسی حتی یکبار هم ایشان را می‌دید از او دل نمی‌کند.

اسماعیلی ادامه داد: این موضوع فقط در بحث‌های شخصی آن مرحوم هم نبود بلکه در بحث‌های علمی هم این‌گونه بود و منیّت نداشت و دنبال اسم نبود بلکه به دنبال تقویت و اعتمادسازی برای شاگردانش بود و در زندگی شخصی هم ترجیح دادن دیگران بر خودش مقدم بود و تمام این موارد از تواضعشان بود.

رئیس انجمن سواد رسانه طلاب ویژگی دوم آن مرحوم را برگرفته از همان اخلاصش می‌دانست و افزود: برای ایشان فرقی نداشت برای یک کار چقدر باید زحمت بکشد گاهی برای انجام یک کار صدها کیلومتر از قم مسافرت می‌کرد تا به نتیجه برسد و برای آگاهی دانشجویان از مسئله ای خودش بلیط اتوبوس تهیه کرده و کیلومترها سفر می‌کرد تا در جنوب یا شمال کشور بتواند کار کند و این جهادی بودن یک ویژگی مهم برای ایشان بود که بسیار پای کار بودند و هرکسی این روحیه را از آن مرحوم می‌دید تعجب می‌کرد چرا که او اینقدر دغدغه جدی در این فضا داشت.

رفیق مرحوم فرج نژاد تشریح کرد: یکی از ویژگی‌های دیگر ایشان این بود که معلم و مربی بود نه مدرس، یعنی افراد را تربیت می‌کرد و رشد می‌داد و در کنار طرح موضوع به آن‌ها یاد می‌داد و  اعتماد به نفسشان را افزایش می‌داد. برای شاگردانش کتاب می‌خرید و آن‌ها را ملزم می‌کرد به اینکه کتاب بخوانند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: غالبا هم افراد به خاطر حس رفاقتی که بینشان حاکم بود و همچنین احترام و شانی که برای شاگردانش قائل می‌شد، قبول می‌کردند چرا که با ایشان رفاقت دیرینه ای داشتند و رفاقتشان به گونه‌ای بود که حتی جمعه‌ها شاگردانش را به منزل یا جایی دعوت می‌کرد تا از حال و احوالشان خبر بگیرد و از کمک مادی ومعنوی به آن‌ها دریغ نمی‌کرد و اگر در زندگیشان مشورتی احتیاج داشتند کمکشان می‌کرد.

وی در خصوص خط و مشی مرحوم فرج نژاد بیان کرد: زندگی ایشان مبتنی بر ساده زیستی بود و اینگونه نبود که بی پول باشد بلکه وضعیت درآمدیش مناسب بود اما مهمترین ویژگیش این بود که دیگران را بر خود ترجیح می‌داد به گونه‌ای که حالا بعد از  فوتش ما فهمیده‌ایم که چه کمک‌هایی به فقرا و افراد دیگر می‌کرد و برای ما عجیب است این روش و شیوه ایشان و البته این‌گونه نبود که پول ماشین نداشته باشد بخرد بلکه اگر درآمدی کسب می‌کرد ابتدا به دیگران توجه می‌کرد و اولویت را به مشکلات دیگران می‌داد و برای همین اگر کار فرهنگی می‌کرد برای این بود که هزار نفر از دانشجویان و طلاب آگاه شوند و خط مشی زندگیش ساده زیستی بود.

وی تشریح کرد: در مورد آثار ایشان باید عرض کنم که از نظر علمی همه جانبه نگر بود و مهمترین محوری که شروع به کار کرد بحث دشمن شناسی بود که جزوات و مقالات متعددی دارند و زمانی که وارد مقوله سینما شد از همان عینک دشمن شناسی بحث‌های سینما را مطرح کرد یک کتاب دارد به نام دین سینمای شرق و غرب که کتاب بسیار جامعی است و مانند یک دایره‌المعارف است.

دوست مرحوم فرج نژاد تاکید کرد: در این کتاب مولفه های مکاتب غربی یهودی و مسیحی در سینما را گفته و پس از آن مسیحیت و مکاتب وابسته به آن را مطرح کرده سپس آئین‌های شرقی، هندوئیسم، کنفوسیوس و سینمای چین و ژاپن را تحلیل کرده که یک کتاب جامع و علمی در حوزه سینما است و به نظر من هر کسی به حوزه سینما علاقه دارد باید این کتاب را بخواند.

نائب رئیسی انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در واقع بعد از شهید آوینی در کشور، من این طور نگاه و قلمی را خیلی کم دیدم و ایشان می‌تواند آوینی دوم در عرصه سینما باشد و البته بود و خدارا شکر که شاگردانش قدرش را می‌دانستند و سعی می‌کردند از ایشان استفاده کنند. اثر دیگر آن مرحوم در خصوص اسطوره‌های صهیونیستی است که تاکنون چند بار چاپ شده و کتاب بسیار دقیق و خوبی است که قابل استفاده برای محققین است.

اسماعیلی با اشاره به این مطلب که کتاب نفوذ کابالیست در سینما کتاب دیگری است که به بحث کابالا می‌پردازد و نگاه دقیق و جدی به این مقوله دارد، ادامه داد: کتاب دیگر ایشان در بحث اقتصاد کتاب اقتصاد صهیونیسم است که متاسفانه اسمشان در کتاب قید نشده اما تلاش زیادی برای این کتاب انجام داده‌اند و چند اثر دیگر هم در حوزه فقه و فضای مجازی نوشته که در دست چاپ است و یک کتاب در مورد بحث انیمیشن و سینمای جهان نوشته که این کتاب دایره المعارفی با نویسنده‌های مختلف است که هنوز به چاپ نرسیده است.

این استاد دانشگاه همچنین در خصوص شائبه ترور ایشان توسط عناصر صهیونیست اذعان کرد: در مورد این مسائل نمی‌شود آن را تائید کرد و این ذهنیت ها قابل تائید نیست مگر اینکه نهادهای رسمی کشور نسبت به این امر حرفی داشته باشند، برای همین بحث ترور را تائید نمی‌کنیم و مورد تائید خانواده ایشان هم نیست واگر هم چیزی باشد نهادهای امنیتی بررسی می‌کنند و از این منظر مشکلی پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =