مؤسسات پژوهشی به کمک نظارت و ارزیابی هدفمند می‌شوند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که مؤسسات پژوهشی به کمک نظارت و ارزیابی هدفمند می‌شوند، گفت: در این راستا ارزیابی درونی در کنار ارزیابی بیرونی اثر مفیدتری خواهد داشت.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در هفدهمین جلسه شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، با اشاره به اینکه یکی از توفیقات این دوره از وزارت، ورود به نظارت و ارزیابی موسسات پژوهشی بوده است، گفت: این مهم به هدفمندی موسسات پژوهشی کمک شایانی می‌کند.

غلامی در این جلسه اظهار کرد: نظارت یکی از ارکان مهم حاکمیتی وزارتخانه است و باید مورد توجه قرارگیرد. نظارت و ارزیابی مؤسسات از رهاشدگی آنها جلوگیری می‌کند. این توفیق مرهون تلاش‌های مرکز نظارت و ارزیابی است که باید از آن تشکر کرد.

وی با بیان اینکه در این دوره تلاش کردیم به نتایج کار مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت بیشتر از گذشته توجه کنیم، تصریح کرد: گروه بزرگی متشکل از حدود هزار نفر اعضای هیئت علمی در کشور با این مرکز همکاری می‌کنند و این یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های غیر متمرکز وزارت علوم است.

وزیر علوم در ادامه درباره گزارش ارزیابی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات اظهار کرد: اگر ارتباط بخش‌های ستادی با مراکز تحقیقاتی وابسته به ستاد بیشتر شود، این مؤسسه‌ها رشد و تعالی بیشتری می‌یابند و می‌توانند کمک بزرگی برای ستاد در تحقق اهداف وزارت باشند، ضمن اینکه اثربخشی آنها افزایش خواهد یافت. در این صورت هم اعضای هریک از مؤسسات احساس بالندگی خواهند داشت و هم ستاد در پیشبرد امور موفق‌تر خواهد بود. این داد و ستد فکری بین ستاد و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت، جایگاه و اثربخشی آنها را افزایش می‌دهد.

به گفته وی، انطباق عملکرد پژوهشگاه‌ها با اهداف پیش‌بینی شده می‌تواند کمک‌کننده باشد و در این راستا ارزیابی درونی در کنار ارزیابی بیرونی اثر مفیدتری خواهد داشت.

غلامی با اشاره به اینکه هیات امنا از ارکان اصلی برنامه‌ریزی موسسات است و توجه به سوابق مصوبات هیأت امنا و فعالیت‌های آن نیز بسیار مهم است و باید بررسی کرد هیئت‌های امنا چقدر در پیشبرد اهداف مؤسسات نقش داشته‌اند.

وی با توجه به سناریوهای مطرح برای آینده این پژوهشگاه خاطرنشان کرد: بحث ساماندهی مراکز پژوهشی و موسسات وابسته وزارت علوم باید صورت گیرد و این ساماندهی شامل ادغام، تجمیع و الحاق است که لازم است ارتباط وثیقی بین گزارش‌های ارزیابی و فرایند ساماندهی ایجاد شود.

ارزیابی‌های دوره‌ای پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی را به مسیر درست هدایت می‌کند

غلامعلی منتظر رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش ارزیابی جامع پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های این پژوهشگاه، دو کارکرد متفاوت آن یکی به لحاظ پژوهشی و دیگری خدمات اطلاعاتی است.

وی اهداف راهبردی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران را مدیریت اطلاعات علمی و فناورانه، مدیریت دانش، گسترش و اشاعه علوم و فناوری و عمومی سازی کاربرد فناوری اطلاعات دانست. در طی ۹ ماه گذشته، گروه ارزیابی وزارت با کمک هیئت نظارت استان تهران و با همکاری پژوهشگاه گزارش کاملی از ارزیابی مأموریت‌ها، کارکردها و عملکرد پژوهشگاه از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ آماده کرده‌اند.

منتظر در تحلیل نتایج ارزیابی‌های این پژوهشگاه با بیان اینکه در این تحلیل سه سناریوی تفکیک، تمرکز و واگذاری مطرح شده است، گفت: در سناریوی تفکیک، با هدف رفع مشکل ناهمسو بودن مأموریت‌های دوگانه پژوهشگاه، پیشنهاد جداسازی فعالیت‌های خدمات اطلاعاتی از فعالیت‌های پژوهشی ارائه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =