۵ اولویت وزارت علوم در دولت سیزدهم

استاد جامع شناسی دانشگاه علامه طباطبایی ۵ اولویت اصلی وزارت علوم در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دولت سیزدهم درحالی کار خود را آغاز کرده است که با چالش‌های متعددی در زمینه مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجه است. یکی از اصلی‌ترین این چالش‌ها، ساماندهی نظام آموزش عالی کشور است که سکاندار وزارت علوم باید عزمی جدی در تغییر و تحولات ساختاری در این نظام داشته باشد. درواقع وزیر علوم دولت سیزدهم باید از ویژگی‌ها و توانایی‌هایی برخوردار باشد که بتواند بار نظام آموزش عالی کشور را به خوبی بردوش بکشد.

در همین ارتباط، محمد مهدی لبیبی استاد جامع شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره اولویت‌های وزارت علوم در دولت سیزدهم اظهارکرد: وزارت علوم نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورهای دنیا یکی از وزارتخانه‌های بسیار حساس محسوب می‌شود زیرا که موضوع آموزش عالی و دانشگاه‌ها، بحثی بسیار مهم است که شاید کمتر به آن توجه شود. درواقع اگر کشوری به دنبال توسعه است، صرفا با رشد اقتصاد نمی‌تواند به توسعه برسد بلکه در کنار رشد اقتصادی، باید رشد فرهنگی مناسبی نیز داشته باشد.

وی افزود: فرهنگ و اقتصاد دو بال بسیار مهم هستند که می‌توانند کشور را به رشد و توسعه برسانند و شرایط مناسبی برای مردم جامعه فراهم شود. وزیر علوم به دلیل اینکه در زمینه آموزش عالی و دانشگاه‌ها از تجربه خوبی برخوردار است، قطع به یقین می‌تواند در با اتخاذ رویکردی مناسب، زمینه را برای رشد و توسعه آموزش عالی فراهم کند.

یکسان سازی حقوق و دستمزد

لبیبی ادامه داد: درحال حاضر تفاوت‌های زیادی را بین دانشگاه‌ها شاهد هستیم و یکسان سازی مناسبی از لحاظ جایگاه علمی و حتی پرداخت حقوق و دستمزد در بین دانشگاه‌ها وجود ندارد. بنظر می‌رسد که وزیر علوم در اولین اقدام خود باید اطلاعات کاملی از مجموعه دانشگاه‌های کشور به دست آورند تا از وضعیت پرداخت حقوق کارکنان و استادان آگاهی کاملی داشته باشد. وزیر علوم باید بعد از جمع آوری اطلاعات، نسبت به یکسان سازی و ساماندهی حقوق و دستمزد دانشگاه‌ها، برنامه مدونی تدوین کند تا مقداری ازز تفاوت موجود بین دانشگاه‌ها کاسته شود.

بازنگری در رشته‌های دانشگاهی

این استاد دانشگاه تصریح کرد: توجه به ساماندهی رشته‌های دانشگاهی، دومین مسئله‌ای است که وزیر علوم باید به آن توجه داشته باشد. درحال حاضر برای بسیاری از رشته‌های دانشگاهی حتی تا مقطع دکتری، هیچگونه شغلی وجود ندارد؛ به همین دلیل باید قبل از اینکه رشته‌ای را در دانشگاه راه‌اندازی کنیم، باید ببینیم که چقدر به این رشته نیاز داریم و آیا جز ضرورت‌های کشور محسوب می‌شود یا خیر. در مقابل اما نیازهایی داریم که متاسفانه هیچ فارغ التحصیلی برای آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل وزارت علوم باید بازنگری جدی را در رشته‌های دانشگاهی داشته باشد.

انتخاب مدیران کارآمد در دانشگاه‌ها

وی سومین اولویت وزیر علوم را توجه ویژه به نحوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها دانست و گفت: روسای دانشگاه‌ها نقش کلیدی را در نظام آموزش عالی کشور دارند. برخی از دانشگاه‌ها عملکرد موفقی را در حوزه‌های علمی و پژوهشی دارند و دارای پویایی خاصی هستند اما بالعلکس، برخی از دانشگاه‌ها دچار رکود هستند و تمامی ارکان دانشگاه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. تمامی این موضوعات به رئیس دانشگاه مرتبط است به همین دلیل انتخاب روسای دانشگاه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم رئیس دانشگاه در وهله اول مدیر خوبی باشد تا بتواند مجموعه دانشگاه را هدایت کند.

حل مشکلات چاپ مقاله دانشجویان تحصیلات تکمیلی

لبیبی با اشاره به مشکلات چاپ مقاله در دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیان کرد: درحال حاضر بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، شاید بیش از ۲ سال معطل چاپ مقاله در یک فصلنامه باشد؛ درحال حاضر تعداد فصلنامه‌های وزارت علوم بسیار کم است و هیچ تناسبی با تعداد دانشجویان ندارد به گونه‌ای که به ازای هر ۱۰۰ دانشجو، فقط ۲ مقاله وجود دارد. به همین دلیل دانشجویان به جای چاپ مقاله‌های خود در فصلنامه‌های داخلی، مقاله‌های خود را در فصلنامه‌های خارجی به چاپ می‌رسانند که موجب انتقال بسیاری از اطلاعات علمی به خارج از کشور خواهد شد. به همین دلیل وزارت علوم باید به عنوان چهارمین اولویت به این موضوع توجه داشته باشد.

به کارگیری رساله‌های دکتری برای حل مسائل کشور

این استاد دانشگاه گفت: وزیر علوم نباید به صرفا موضوعات کلان توجه داشته باشد زیرا درحال حاضر به نقاط ضعفی مواجه هستیم که این نقاط باید رصد شود. درحال حاضرورودی دانشجویان در مقطع کارشناسی و ارشد کاهش پیدا کرده است اما با تراکم بسیار زیاد دانشجو در مقطع دکتری مواجه هستیم. در مقابل اما تسهیلات لازم برای این دانشجویان وجود ندارد و از حمایت کافی برخوردار نیستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه از هیچ کدام از تحقیقات و پژوهش‌های دانشجویان دکتری که شاید چندین سال برای آن زحمت کشیده باشند، استفاده نمی‌شود و در اختیار سازمان‌ها و نهادها قرار نمی‌گیرد. وزارت علوم در دولت سیزدهم باید نسبت به کارگیری تحقیقات و رساله‌های دکتری برای حل مسائل کشور، برنامه ریزی جدی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =