۱۳ درصد دانشجویان ورودی جدید دچار مشکلات روانشناختی بوده‌اند

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: طبق آماری که سال گذشته در کل دانشگاه‌های کشور به دست آمده است، به طور میانگین حدود ۱۲ الی ۱۳ درصد دانشجویان ورودی جدید دچار مشکلات روانشناختی بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، شرایط اقتصادی و معیشتی و تغییر و تحولات فرهنگی جامعه، باعث بروز مشکلات متعدد روحی و روانی در بین جوانان و دانشجویان شده است. در این بین شیوع ویروس کرونا نیز این مشکلات را دو چندان کرده سبب شده تا آرامش روانی دانشجویان با مشکل مواجه شود. باتوجه به این موضوع، غربالگری روانی دانشجویان و توجه به مشکلات روحی آنان برای سال تحصیلی جدید، از اهمیت زیادی برخوردار است.

در همین ارتباط، حمید پیروی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره برنامه‌های این مرکز در سال تحصیلی جدید برای حفظ بهداشت روانی دانشجویان اظهارکرد: مرکز مشاوره دانشگاه تهران از اسفندماه سال ۹۸ علاوه بر ارائه خدمات به صورت حضوری، خدمات غیر حضوری را نیز توسعه داده است و متقاضیان می‌توانند از طریق تماس تلفنی، اپلیکیشن و وبینارهای بهداشت روان، از خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند شوند.

وی افزود: در حوزه سلامت روان برای دانشجویان ورودی جدید نیز باتوجه به اینکه آموزش آن‌ها همچنان غیرحضوری خواهد بود، غربال گری روانی آن‌ها را باتوجه پاندمی کرونا، با دقت عمل بیشتری انجام خواهیم داد. این غربال گری در قالب صدور کارنامه سلامت روانی برای نو دانشجویان انجام خواهد شد. علاوه بر غربال گری، خدمات مشاوره‌ای به صورت غیرحضوری را توسعه بیشتری خواهیم داد و در همین راستا، تعاملاتی را بخش خصوصی داشته‌ایم تا خدمات مشاوره‌ای با تخفیف ویژه به دانشجویان ارائه شود.

پیروی ادامه داد: علاوه بر توسعه خدمات مشاوره‌ای به صورت غیرحضوری، توسعه ارائه خدمات به صورت حضوری را هم برای سال تحصیلی جدید در دستور کار قرار خواهیم داد. دقت نظر در صدور کارنامه سلامت روان دانشجویان و شناسایی دانشجویان نیازمند به خدمات مشاوره‌ای، از دیگر اولویت‌های نرکز مشاوره دانشگاه تهران برای سال تحصیلی جدید خواهد بود.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران، تقویت ارتباط و تعامل با خانواده دانشجویان را از دیگر اولویت‌های این مرکز در سال تحصیلی جدید دانست و تصریح کرد: در شرایط فعلی جامعه، یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند از آسیب به سلامت روان دانشجویان جلوگیری کند، شکل گیری فضایی خوب و سرزنده همراه با طراوت و نشاط در فضای خانواده است. به همین دلیل مرکز مشاوره دانشگاه تهران در نظر دارد خانواده دانشجویان را نسبت به مسائل مرتبط با بهداشت روانی آگاه کند و نحوه تعامل به دانشجویان را به آن‌ها آموزش دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات احتمالی سلامت روان دانشجویان در اثر تغییر محیط از مدرسه به دانشگاه، گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که دانشجویان ورودی جدید از سال ۹۹ تاکنون، عملا هیچ تجربه و ذهنیتی از فضای دانشگاه ندارد به گونه‌ای که حتی هنوز برخی از آن‌ها کارت دانشجویی هم ندارند. قطع به یقین آموزش غیرحضوری، مسائلی مانند اجتماعی شدن دانشجویان و تعامل بین استاد و دانشجو شکل نخواهد گرفت و به همین دلیل دانشجویان دچار مشکل خواهند شد.

پیروی اضافه کرد: برای کاهش این مشکلات، هر ۲۰ الی ۲۵ دانشجوی ورودی جدید زیر نظر یک استاد راهنما در هر دانشکده قرار خواهد گرفت تا بتواند آن‌ها از لحاظ تحصیلی، فرهنگی، تربیتی و روانشناختی هدایت شوند. درواقع استادان راهنما باید بتوانند خارج از روال کلاس‌های آموزشی، تعامل و ارتباط بیشتری را با دانشجویان داشته باشند تا به نوعی خلاء نبود ارتباط دانشجویان با فضای دانشگاه تا حدی پر شود.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران درباره نحوه مواجه با دانشجویان نیازمند به خدمات مشاوره‌ای بیان کرد: موضوع غربال گری روانی دانشجویان یکی  از کار ویژه‌های اصلی دانشگاه‌ها محسوب می‌شود؛ اما در برخی دانشگاه‌ها از دانشجویان نیازمند به خدمات مشاوره‌ای، صرفا برای خروجی پژوهشی استفاده می‌شود که البته می‌تواند نتایج خوبی را هم به همراه داشته باشد. در عین حال اما کارنامه سلامت روان در دانشگاه تهران، دارای خروجی فردی است تا با دانشجویانی که از لحاظ روانشناختی دارای مشکل هستند، براساس اولویت تماس گرفته شود و خدمات مشاوره‌ای به صورت حضوری و غیرحضوری به آن‌ها ارائه شود.

وی با اشاره به تعداد دانشجویان دارای مشکلات روانشناختی در سال تحصیلی گذشته، گفت: طبق آماری که سال گذشته در کل دانشگاه‌های کشور به دست آمده است، به طور میانگین حدود ۱۲ الی ۱۳ درصد دانشجویان ورودی جدید دچار مشکلات روانشناختی بوده‌اند. البته این آمار از طریق تکمیل فرم خوداظهاری در مرحله غربالگری به دست آمده است و باتوجه به امکان بروز خودسانسوری، امکان دارد این آمار در برخی دانشگاه‌ها تا ۱۷ الی ۱۸ درصد نیز باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =