نمایندگان موافق و مخالف با وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟

نمایندگان موافق و مخالف با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم به ارایه دیدگاه خود در صحن علنی مجلس پرداختند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، رسیدگی مجلس به صلاحیت عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات از عصر دیروز در صحن علنی مجلس آغاز شد و در نشست علنی امروز (یکشنبه 31 مرداد) ادامه داشت.

صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات دیروز و امروز در مجلس بررسی شد؛ موافقان وزارت زراع‌پور به نکاتی همچون تخصص، تجربه، انقلابی بودن و نگاه تحولی داشتن را مورد تاکید قرار دادند و مخالفان به مواردی همچون برنامه نداشتن درباره شبکه ملی اطلاعات و موضع نامشخص درباره طرح فضای مجازی اشاره کردند.

روح اله عباس پور در نشست علنی نوبت دوم امروز (شنبه، 30 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص برنامه‌های عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم را قرائت کرد. متن گزارش بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (202) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

شرح استعلامات، مدرک و سابقه ایثارگری

در راستای صحت مدرک تحصیلی آقای عیسی زارع پور وزیر محترم پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به استناد نامه شماره 43510 مورخ 23/5/1400 از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید در پاسخ به نامه فوق‌الذکر وزارت مربوطه نامه شماره 7/113/196 مورخ 25/5/1400 مراتب فارغ‌التحصیلی نامبرده در مقطع دکتری مهندسی کامپیوتر از دانشگاه نیوساوت ولز را مورد تأیید قرار گرفت.

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه‌های ارائه شده با مسائل و مشکلات و واقعیت‌های موجود متناسب و واقع‌گرایی لازم را دارا است، همچنین شفافیت و انسجام لازم برای هماهنگی و همراستای مسئولیت و آینده‌نگری برای افق زمانی 4 ساله را دارا است.

انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 54 درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر منطبق و 34 درصد موارد نیز همسو است، نتایج حاصله نشان می‌دهد 12 درصد به احکام اشاره‌ای نشده است.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

سوابق اجرایی و تجربیات عملی وزیر پیشنهادی در حوزه ارتباطات قابل قبول و قابل اتکاء است، در زمینه زیرساخت‌ها و شبکه‌های ارتباطی و توسعه فناوری‌ها و کاربردهای خدمات فضایی لازم است از قابلیت‌ها و توانمندی‌های افراد با تجربه و متخصصان و مدیران باسابقه استفاده شود، تعهد به ایجاد و تکمیل شبکه ملی اطلاعات برابر مصوبات شورای عالی فضای مجازی شرط لازم جهت تصدی وزارتخانه لازم است که باید به آن توجه شود.

نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون

در مجموع وزیر پیشنهادی دارای نگاه جامع و همه‌جانبه به موضوعات مختلف و متنوع در حوزه مأموریت‌های وزارتخانه بوده و ایشان فردی جوان، متخصص، باتجربه، شناخته شده و دارای حسن سابقه در حوزه کاری می‌باشد و اشراف کامل به چالش‌ها و مشکلات این حوزه دارد و برای حل آنها دارای برنامه‌های راهبردی و کاربردی می‌باشد. کمیسیون ایشان را برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مناسب تشخیص داد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پس از پایان قرائت گزارش کمیسیون متبوعش تصریح کرد: در مجموع کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با توجه به ظرفیت‌های علمی ایشان و نخبه بودن در این رشته و با توجه به دانش‌آموخته  در این حوزه و همچنین با عنایت به شناخت از مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به احسن وجه و آشنایی با چالش‌های پیش رو، مطالبات رهبر انقلاب در حوزه اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات ، وزیر پیشنهادی تأکید کرده است ظرف مدت 4 سال شبکه ملی اطلاعات را اجرایی کند و از آنجایی که در هر موقعیتی که قرار گرفته، چه در قوه قضائیه و چه در وزارت ارشاد و همچنین در موقعیت‌های دیگر تحول‌گرا و تحول‌خواه بوده، موقعیت‌های بسیار خوب و مناسبی را در مسئولیت‌هایش ایجاد کرده است.

گزارش کمیسیون فرهنگی درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات/ موافقت کمیسیون با برنامه های زارع پور

مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه 30 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم  گزارش کمیسیون فرهنگی درخصوص برنامه های وی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

مرتضی آقاطهرانی

رئیس کمیسیون فرهنگی

گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

مقدمه:

در راستای اجرای ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر اساس زمان بندی ارائه شده از سوی هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای شنبه ۲۳ لغایت سه شنبه ۲۹ مرداد ماه طی ۲۲ ساعت کاری و ملاقات با ۱۹ نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید. بر اساس ماموریت کمیسیون فرهنگی برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی، از وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «ورزش و جوانان» ، «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» «ارتباطات و فناوری اطلاعات» هر کدام ۲ ساعت و ۱۹ وزارت خانه دیگر هر کدام به میزان یک ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. مهمترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.

برنامه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از ارائه چشم انداز، مروری بر اسناد بالادستی این حوزه داشته و سپس برنامه های خود را ذیل ۸ محور ماموریتی این وزارتخانه ارائه کرده است. در هر یک از این ۸ قسمت ابتدائا مروری بر مسئله داشته و پس از بیان چالش ها، راهبردهای آن حوزه را ارائه کرده است. برنامه ارائه شده در بعضی بخش ها به کلیات و در بعضی بخشها به جزئیات پرداخته است. در برخی از بخش ها به حوزه سیاست گذاری ورود کرده است که آن از وظایف شورای عالی فضای مجازی است.

بعضی از بخش های برنامه اقدام عملیاتی قابل سنجشی است که این مسئله رصد میزان تحقق برنامه را از سوی نهادهای ناظر همچون مجلس شورای اسلامی در طول مدت تصدی وزارت تسهیل خواهد کرد.

برنامه اکثر محورهای برنامه از شفافیت لازم برخوردار است، اما در بعضی بخشها به دلیل پیچیدگی های موضوع و ذوابعاد بودن مسئله به خوبی برنامه را توصیف نکرده است.

به نظر می رسد در کلیه راهبردهای ارائه شده در محورهای ۸ گانه، اولویت بندی رعایت نشده بنابراین زمان بندی صورت نگرفته است.

انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 54 در صد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و 34 درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۲ درصد احکام اشاره ای نشده است که این میزان به تفکیک اسناد بالادستی عبارتند از سیاست های کلی نظام و بیانیه گام دوم انقلاب ۲ درصد، شورای عالی انقلاب فرهنگی 4 درصد، قانون برنامه ششم توسعه ۵ درصد، و در نهایت قانون بودجه 1400 هم ۱ درصد. بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تخصص و دوره های دانش افزایی در کنار روحیه جهادی، انقلابی، تحول گرائی و توجه به توسعه دولت الکترونیک مبنی بر تجربیات اجرایی حوزه های فن آوری در کنار لزوم بهره مندی از نظر مشاورین و کارشناسان عملکردی قابل اطمینان از وی را رقم می زند.

نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

نظر قریب به اتفاق اعضای کمیسیون در موافقت با وزارت ارتباطات منبعث از تحصیلات و خلاقیت و سلامت و نوگرایی علی رغم تجربه محدود اجرایی ایشان می باشد. امید است نامبرده با توجه به سلامت و پاکدستی و عدم تعلق مادی به ذینفعان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و توجه لازم به اجرای طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی بتواند منافع عموم مردم و دولت را تضمین نماید.

حاتمی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی: عدم آگاهی وزیر پیشنهادی ارتباطات از ظرفیت اقتصاد در فضای مجازی

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وی از ظرفیت اقتصاد و فضای ارتباطات اطلاعی ندارد و این حوزه با حوزه فناوری قوه قضائیه متفاوت است.

حسین حاتمی در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در وهله اول خطاب به رئیس جمهور گفت: باید درباره تبعیض موجود در کابینه و عدم  پیشنهاد گزینه مناسب توضیح ارائه کنید و امیدواریم حداقل از آذربایجانی‌ها در لایه‌های مدیریتی کابینه استفاده شود.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه برنامه‌های زارع‌پور ابهام دارد، عنوان کرد: وی در زمان تصدی معاونتی در وزارت ارشاد با تندروی باعث عدم دریافت مجوز از سوی بسیاری از کسب و کارهای مجازی شد که منجر به تعطیلی آنها شد.

وی در ادامه با بیان اینکه فضای مجازی با همه حواشی بخشی از زندگی روزمره مردم است، عنوان کرد: وی به پلتفرم‌ها هیچ اعتقادی ندارد و در هیچ فضای مجازی عضو نیست و برنامه‌های وی نیز صرفا ابعاد پژوهشی داشته و عملی نیست.

حاتمی در ادامه با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت اقتصاد در فضای ارتباطات که وزیر پیشنهادی اطلاعی از آن نداشته و یا در برنامه‌های خود از آن نام نبرده است، اظهار کرد: مزیت‌های فناورانه وزارت ارتباطات با دایره عمل حوزه فناوری قوه قضائیه تفاوت دارد و این موضوع نباید ملاکی بر تصدی این وزارتخانه شود ضمن اینکه برنامه‌های وی فاقد اهداف کیفی و کمی بوده و قابلیت ارزش‌گذاری ندارد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسائل جاری و حاشیه‌ای وزارت ارتباطات، مشکل کارمندان و کارکنان روستایی و همچنین شرح وظایف مخابرات هیچ جایگاهی در برنامه‌های وی ندارد. همچنین تعدد تصمیم‌گیران در بخش ICT که باعث بروز مشکل شده در برنامه وی نبوده و برای حل مشکلات دفاتر پیشخوان برای مثال مشکل 570 دفتر آذربایجان شرقی، برنامه‌ای ذکر نشده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان با اشاره به کلاهبرداری‌های اخیر برخی پلتفرم‌ها و تعطیلی آنها نظیر روبیکا خاطر نشان کرد: وزیر پیشنهادی برنامه‌ای کاربردی برای جلوگیری از تخلف برنامه‌های ایرانی ارائه نکرده است.

عنابستانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی: برنامه وزیر پیشنهادی فقط به بیان چالش ها پرداخته است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اینکه زمان بندی برای دستیابی به اهداف موردنظر در شبکه ملی اطلاعات تعیین نشده، گفت: برنامه وزیر پیشنهادی فقط به بیان چالش ها پرداخته است.

علی اصغر عنابستانی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: آقای زارع پور جوان انقلابی است و باید از رئیس جمهور به خاطر معرفی وزرای جوان به مجلس تشکر کرد، وی همچنین برنامه جامعی در حوزه های مختلف به ویژه حکمرانی در فضای دیجیتال، اقتصاد دیجیتال و دولت هوشمند و همچنین شتاب دهی به فضای مجازی دارد.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما اشکال اساسی وارده به برنامه پیشنهادی آقای زارع پور در مورد شبکه ملی اطلاعات این است که وی تنها به بیان چالش های این حوزه و پیشنهاد راهبردهای حل آن ها اشاره کرده و راه حل عملیاتی در برنامه های وی ارائه نشده است.

وی تصریح کرد: آقای زارع پور باید مشخص کند دقیقا تا چه زمانی شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت اصلی ارتباطات بوده و مورد مطالبه چندین ساله رهبر معظم انقلاب است، ایجاد خواهد کرد. در برنامه های وزیر پیشنهادی عنوان شده که شبکه ملی اطلاعات در افق 1404 راه اندازی خواهد شد، سوال این است آیا ما باید تا سال 1404 منتظر بمانیم یا برنامه ها بلافاصله بعد از وزارت ایشان آغاز خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه باید اهداف کمی توسعه شبکه ملی اطلاعات مشخص شود و سال به سال هدف گذاری شود تا نمایندگان بتوانند مطالبه گری داشته باشند، افزود: وگرنه این طرح ملی نیز مانند 15 سال گذشته اجرایی نخواهد شد.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی در برنامه خود در مورد طرح موسوم به صیانت از کاربران فضای مجازی اظهارنظر نکرده و متاسفانه ما در کشور در عرصه فناوری اطلاعات، ابتکار عمل در دست نداریم و دارای هیچ پلتفورم، سیستم عامل و یا سخت افزاری نیستیم.

عنابستانی با انتقاد از اینکه طی سال های گذشته از نوآوران در این عرصه نیز هیچگونه حمایتی صورت نگرفته است، اضافه کرد: متاسفانه فقط با چند کپی ناشیانه از نرم افزارهای خارجی که بدون حمایت دولت نیز بوده تلاش کردیم در این عرصه تاثیرگذار باشیم که بدون نتیجه بوده است. آقای وزیر باید مشخص کند که چطور می خواهد از کاربران فضای مجازی حمایت و محافظت کند.

وی یادآور شد: با توجه به ورود تکنولوژی های جدید از جمله اینترنت ماهواره ای و اینترنت 5g، وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که چه برنامه ای برای مواجهه با این تکنولوژی ها دارد.

این نماینده مردم در مجلس افزود: متاسفانه طی سالیان گذشته بسیاری از دستاوردهای ما در حوزه فضایی نادیده گرفته شده و درمی یابیم که باید به این حوزه بیشتر توجه کنیم.

وی درباره واگذاری شرکت مخابرات و مشکلات فراوان ایجاد شده پس از این واگذاری، تصریح کرد: آقای زارع پور باید برنامه خود را برای حل این مشکل ارائه کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: متاسفانه تلفن ثابت روستایی کاملا رها شده است و وزیر پیشنهادی باید مشخص کند که این مسئله را تا چه زمانی می خواهد ساماندهی کند. همچنین اینترنت روستایی نیز باید با یک زمان بندی برنامه ای توسعه ای داشته باشد.

شریعتی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی: زارع پور علیرغم جوان بودن، دارای کارنامه بوده و کاملا عملگراست

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی ارتباطات نماد دولت جوان حزب اللهی است، گفت: اما حمایت و اعتماد مجلس منوط به کارآمدی و حفظ سلامت اقتصادی مدیران ارشد دولت به ویژه در وزارتخانه کلیدی و ثروتمند ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

مالک شریعتی نیاسر در موافقت با برنامه های عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: مایه خوشحالی و مباهات است که گزینه پیشنهادی رییس جمهور برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جوانی متخصص، انقلابی، متعهد و دغدغه مند از خطه مقاوم و شهیدپرور کرمانشاه است که از کودکی و نوجوانی تاکنون همواره به نخبگی و هوشمندی شناخته شده و مراحل رشد حرفه ای خود را منطقی و البته پرافتخار طی کرده است و علیرغم جوان بودن، دارای کارنامه بوده و کاملا عملگراست.

وی در تشریح نقاط قوت و صلاحیت این وزیر پیشنهادی و همچنین مطالبات مجلس شورای اسلامی، گفت: ارتباط گسترده با شبکه حرفه ای فناوری اطلاعات و بدنه اپراتورهای مخابراتی در راستای توسعه زیرساخت های سخت و نرم در حوزه فناوری اطلاعات و تلکام کشور، به اذعان خبرگان صنعت ارتباطات کشور، موفقیت در توسعه شبکه ملی اطلاعات که وظیفه مغفول مانده دو دولت گذشته بوده است در گرو ایجاد کیفیت برای مشتریان این شبکه یعنی آحاد مردم ایران است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یادآور شد: در سند معماری شبکه ملی اطلاعات، برای دسترسی عموم مردم به خدمات ICT در شبکه ملی، اهدافی با دو شاخص رسیدن به پوشش ۱۰۰% و رسیدن به پهنای باند ۲۵ مگابیت بر ثانیه تعیین شده که با وضع موجود فاصله بسیار دارد و همین عدم تحقق پوشش و سرعت دسترسی مردم، باعث کاهش کیفیت مورد انتظار شده است که بالتبع عدم اقبال مردم به شبکه ملی اطلاعات را رقم خواهد زد و این مهم نیز جز با تمرکز بر "توسعه زیرساخت های نرم و سخت حوزه تلکام" از جمله ایجاد دیتاسنترهای بزرگ و فراگیر برای توسعه خدمات میزبانی در کشور، تکمیل شبکه فیبر نوری کشور جهت ارتقاء اتصال کاربران (Conectivity) و توسعه سرویس های پایه نظیر موتور جستجوی بومی رقم نخواهد خورد.

 شریعتی ادامه داد: در رابطه با تجربه موفق در توسعه خدمات دولت الکترونیک؛ مفهوم دولت الکترونیک یکی از ابعاد هوشمندسازی است که کشور لاجرم باید به سمت آن با شتاب بیشتری حرکت کند و بروز همه گیری کرونا بر اهمیت و فوریت آن بیش از پیش افزوده و خلا و فقدان وجود زیرساختهای دولت الکترونیک در این بلیه طبیعی، خودنمایی کرده است از سوی دیگر، شعار فسادستیزی دولت سیزدهم نیز جز با ایجاد شفافیت محقق نخواهد شد و شفافیت نیز در گرو ایجاد زیرساختهای دولت الکترونیک و دستیابی آزاد به اطلاعات ملی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: تجربه ارزنده زارع پور در قوه قضائیه در راستای افزایش سطح رضایتمندی مردم با تکمیل خدمات قضایی الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری به ویژه در شرایط کرونا نویدبخش تسلط ایشان بر مفاهیم و زیرساختهای دولت الکترونیک و نشانگر تجمیع سه مولفه "دانستن، خواستن و توانستن" در ایشان است. همچنین در رابطه با تسلط بر فناوری های نوین حوزه IT و ICT و روندهای آینده صنعت در دنیا؛ همگان واقفیم که چالش امروز و فردای کشور چالش فناوری است و تفوق و سیطره آینده از آن ملت و کشوری است که دست برتر در فناوری داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدون بهره مندی از ظرفیت های تکنولوژی بومی، سایر اقدامات مثل ایجاد پیام رسان ملی و نظایر آن اگرچه مطلوب است اما روبنایی است و اگر در حوزه تکنولوژی اطلاعات و تلکام به سرعت خودمان را به قافله رشد عمومی دنیا نزدیک نکنیم محکوم به شکست هستیم؛ زارع پور با بهره گیری از ظرفیت های دانشگاهی در دسترس و با عنایت به اینکه خود نیز از بدنه دانشگاهی کشور است، می تواند ظرفیت های دانشگاههای فنی کشور را برای تحقق این موضوع بسیج نماید.

وی یادآور شد: در مورد آشنایی و دغدغه مندی در حوزه تولید محتوای فاخر در شبکه ملی اطلاعات؛ بی شک زمانی میتوانیم مردم کشورمان را به بهره مندی از شبکه ملی اطلاعات خرسند کنیم که علاوه بر زیرساخت کافی، محتوای غنی در حوزه های مختلف نظیر محتوای دیجیتال، فیلم و بازی و سرگرمی داشته باشیم و وزارت ارتباطات در این حوزه و بسترسازی آن نقش کلیدی برعهده دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: در این راستا تاسیس و راهبری "مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی"، اجرای "قانون حمایت از حقوق سازندگان نرم افزارهای رایانه ای"، شناسنامه دار شدن درگاه های اینترنتی، فعال کردن شرکت های محتوای دیجیتال و مشاوره به چندین مرکز و دستگاه کشور در این حوزه از جمله سوابق پربار ایشان است.

شریعتی ادامه داد: در مورد تسلط به مفاهیم اقتصاد دیجیتال و اعتقاد ایشان به پرچم داری وزارت ارتباطات در این حوزه؛ سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵% بوده است در حالی که این سهم در ایران در حدود ۵% درصد از کل اقتصاد کشور است و بزرگ شدن سهم اقتصاد دیجیتال، آسیب پذیری جامعه را در بحران ها کاهش داده و اقتصاد را مردمی تر می کند و لیکن اقتصاد دیجیتال، مفهومی فراتر از یک وزارتخانه است و بنابراین باید انسجامی بین چند دستگاه با محوریت وزارت ICT ایجاد شود و توانمندی زارع پور ما را امیدوار کرده است تا افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از ۵ درصد GDP کشور به ۲.۵ برابر آن را مطالبه کنیم.

وی افزود: در مورد برنامه و نگاه منسجم در حوزه پیشبرد صنعت فضایی کشور؛ متاسفانه یکی از اقدامات اسف بار دولت قبلی، تعطیل کردن صنعت فضایی کشور بوده است و سیطره کشورها در حوزه فضایی در دهه گذشته روندی فزاینده داشته و سرعتی چند برابر گرفته و بدیهی است تلاش مضاعف برای جبران این عقب ماندگی و رسیدن به جایگاه در خورشان جمهوری اسلامی در منطقه در حوزه فناوری فضایی لازم است و زارع پور با بهره مندی از ظرفیت های علمی و مراکز پژوهشی کشور می تواند این خلا را با اهتمام خود و تیم کاری آینده وزارت ارتباطات پوشش دهد که برنامه خوب ایشان در این حوزه نویدبخش تحولی جدی در حوزه فضایی خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اهمیت مضاعف فضای مجازی گفت: رهبر حکیم انقلاب در اهمیت فضای مجازی کشور تاکید فرمودند: «اگر من مسئولیت رهبری کشور را نداشتم حتما مسئول فضای مجازی کشور می شدم». متاسفانه تاکنون فضای مجازی کشور یله و رها بوده است و وزیر سابق که با تعهد و قول پیگیری این مهم از مجلس گذشته رای اعتماد گرفت، خلف وعده کرد و دغدغه رهبری و مصلحت عمومی را بر زمین گذاشت و به سیاسی کاری پرداخت.

وی با بیان اینکه فضای مجازی مانند هر پدیده ای دارای فرصت و تهدید است، گفت: فرصت هایی بی بدیل برای تمدن سازی، رشد اقتصادی، حل مشکل بیکاری و صدور فرهنگ غنی ایرانی اسلامی دارد و حاوی تهدیدهایی چون اقتصاد و فرهنگ وابسته، آسیبهای اجتماعی و امنیتی نیز هست و ضعف عملکرد گذشته و کنونی باعث شده، با قاطعیت بگوییم «امروز فضای مجازی کشور، صاحب و متولی ندارد» وزیر سابق صرفا خود را متولی زیرساخت های ارتباطی فضای مجازی دانسته و شانه از زیر بار مسوولیت سایر حوزه ها خالی می کرد اما خوشبختانه، وزیر پیشنهادی در کمیسیون ها اظهار داشته که مسوولیت فضای مجازی کشور را هم در سخت افزار هم در نرم افزار به عنوان بازوی اجرایی نهادهای سیاستگذار مجلس شورای اسلامی و شورای عالی فضای مجازی پذیرفته است تا به طور همزمان اقتصاد و کسب و کار دیجیتال مردم رونق یابد و خدمات تخصصی پیشرفته مبتنی بر نیازهای اقشار مختلف مردم در سنین مختلف و با حفظ کامل امنیت اخلاقی و دینی تامین و ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: زارع پور نماد دولت جوان حزب اللهی است؛ اما حمایت و اعتماد مجلس منوط به کارآمدی و حفظ سلامت اقتصادی مدیران ارشد دولت به ویژه در وزارتخانه کلیدی و ثروتمند ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

طاهری در موافقت با وزیر پیشنهادی: قول زارع پور برای گسترش زیرساخت های ارتباطی در کشور/ ایران هوشمند در اولویت برنامه های وزیر پیشنهادی

نماینده مردم زنجان در مجلس در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: جلوگیری از قاچاق و فرار مالیاتی و مبارزه هوشمند با فساد اقتصادی، توزیع یارانه ها و بسط عدالت، هوشمندانه و درست از اهم برنامه های زارع پور است.

مصطفی طاهری در جریان بررسی صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم به عنوان دومین موافق با اشاره به مزیت های فردی و جمعی برنامه های این وزیر پیشنهادی گفت: معیارهای من برنامه، کارنامه و صحبت های وی بوده است. زارع پور تحصیلات خود را در تمامی مقاطع تا فوق دکتری مرتبط با حوزه ارتباطات بوده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم ادامه داد: وزیر پیشنهادی ارتباطات بعد از عضویت در هیات علمی دانشگاه با اساتید و دانشجوها و نخبگان همچنان در حوزه ارتباطات ادامه دارد. وی در حوزه سوابق اجرایی نیز اقدامات قابل توجهی در حوزه های سیاستگذاری و اجرایی انجام داده است، در بحث سیاستگذاری عضو کمیسیون راهبردی شورای فناوری اطلاعات بوده است. همچنین بخشی از اقدامات اجرایی وی نیز مرتبط با بحث محتوا از جمله مرکز فناوری اطلاعات و رسانه دیجیتال وزارت ارشاد و رئیس مرکز آمار و اطلاعات قوه قضائیه بوده است.

وی تاکید کرد: ارزیابی های من از برنامه های این وزیر پیشنهادی در دو حوزه کمی و کیفی بوده است، کسب عناوین متعدد مانند مدیر نمونه و لوح های متعدد و همچنین رضایت عمومی و کاهش مراجعات مردمی در زمان شیوع کرونا در دستگاه قضا از افتخارات زارع پور بوده است.

طاهری با اشاره به موضوع ایران هوشمند در برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: این حوزه بسیار گسترده بوده و تنها برعهده یک وزارتخانه نیست. بر این اساس زارع پور در برنامه های خود برای اجرای این موضوع درخواست اختیارات بیشتری در قالب اصل 127 داشته است تا حکمرانی داده و دیجیتال را در تمام دولت جاری کند. در بحث دولت الکترونیک در میان حدود 190 کشور ما جایگاه 18 را داریم که نشان از یک عقب ماندگی جدی دراین حوزه دارد و نیاز به یک کار جمعی برای رفع این مشکل وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: 32 سامانه پایه در این حوزه وجود دارد که بخشی از آنها دارای ایراداتی است و نیاز به اقدامات تخصصی و کمک های مشورتی برای رفع مشکلات و راه اندازی این سامانه ها وجود دارد، بنابراین برای حکمرانی داده ها این اقدامات باید صورت بگیرد و با توجه به اختیارات و فهم زارع پور از این موضوع و طرح مجلس درخصوص تبادل داده ها و مدیریت داده ها و اطلاعات ملی امید می رود تا حکمرانی دیجیتال و داده ها در کشور رشد چشمگیری پیدا کند.

وی تصریح کرد: اگر این بخش از اقدامات توسط وزیر پیشنهادی ارتباطات صورت بگیرد، به طور حتم شفافیت در بخش اقتصادی از جمله جلوگیری از قاچاق و فرار مالیاتی و مبارزه هوشمند با فساد اقتصادی، توزیع یارانه ها و بسط عدالت، هوشمندانه و درست اجرا خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توسعه زیرساخت ارتباطی و مخابرات بر مبنای محصولات داخلی و بومی در برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات اظهار کرد: سال گذشته بیش از 2.5 میلیارد تنها گوشی های هوشمند به کشور وارد شده  و به همین مقدار نیز تبلت، مودم ها و دیگر ابزارهای ارتباطی مورد نیاز برای وزارت ارتباطات و مخابرات وارد کشور شده است. بنابراین یکی از الزامات کلیدی برای رشد اقتصاد دیجیتال در کشور توسعه زیرساخت ارتباطی است که متاسفانه توجه چندانی از سوی وزارت ارتباطات به آن نشده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت ها یکی دیگر از مسائل مهمی است که در سخنان و برنامه های زارع پور به چشم می خورد، رشد شبکه ملی اطلاعات این چند ساله نامتوازن بوده و حدود 40 تکلیفی که از سوی شورای عالی در طرح کلان معماری برعهده وزارت گذاشته شده مختص به رشد همین شبکه است که برای اجرای 13 تکلیف باقیمانده نیز نیاز به همکاری وزارت ارتباطات و فناوری وجود دارد و وزیر پیشنهادی ارتباطات قول داده تا تمامی این برنامه ها را به صورت جدی پیگیری کند.

وی بیان کرد: علاوه بر زیرساخت ها که تکلیف اصلی حوزه وزارت ارتباطات است، در بحث امنیت فضای مجازی و حفظ حریم خصوصی برنامه های خوبی توسط زارع پور ارائه شده است. در موضوع اقتصاد دیجیتال نیز وزیر پیشنهادی ارتباطات قول افزایش 250 درصدی را داده است و درخصوص محتوا در فضای مجازی نیز دغدغه های خانواده ها مانند حفاظت از کودکان و نوجوانان در این فضا برنامه های خوبی ارائه کرده است.

 مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات/ عباس‌زاده مشکینی: زارع‌پور تخصص و تجربه مدیریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ندارد

محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس و در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: جایگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت، کشور و توسعه آینده کجاست؟ در حالی که این وزارتخانه یک وزارتخانه زیربنایی است و شاهراهی را باز می‌کند که تمام وزارتخانه‌ها باید از آن مسیر عبور کنند و توسعه را در آن مسیر جستجو کنند، به همین دلیل آنها باید برنامه‌های خود را در این مسیر اعلام کرده و پیگیری کنند.

وی افزود: باید برای وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات از وزیری استفاده کنیم که واجد دو مولفه خواستن و توانستن باشد، در حالی که ما در مولفه خواستن و انگیزه وزیر پیشنهادی هیچ شکی نداریم، اما برای عنصر توانستن، سنجش وجود دارد و باید نیروی پیشنهادی تخصص و تجربه داشته باشد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس تصریح کرد: متأسفانه آقای زارع‌پور برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصص ندارد؛ چراکه او تحصیل کرده آی تی است در حالی که موضوع ماموریت این وزارتخانه آی سی تی است.

مخالف وزیر پیشنهادی / نظری خانقاه: روحیه زارع پور با وزارتخانه پرپول ارتباطات سازگار نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: دلیل اصلی مخالفت من فقدان روحیه شفافیت در وجود آقای زارع پور است، چرا که ایشان در یک کمیسیون با طرح مصونیت فضای مجازی مخالفت کرده و در کمیسیون که طراحان حضور دارند، قاطعانه می گوید؛ موافق است. بنابراین معتقدم روحیه ایشان با این وزارتخانه پرپول تناسب ندارد.

سید غنی نظری خانقاه در نشست علنی مجلس در جریان بررسی صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه های وی گفت: دلیل اصلی مخالفت من فقدان روحیه شفافیت در وجود آقای زارع پور است، چرا که ایشان در یک کمیسیون با طرح مصونیت فضای مجازی مخالفت کرده و در کمیسیون که طراحان حضور دارند، قاطعانه می گوید؛ موافق است. بنابراین معتقدم روحیه ایشان با این وزارتخانه پرپول تناسب ندارد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس یازدهم ادامه داد: آقای زارع پور صرفاً مسئول آی تی هستند و لذا اداره وزارتخانه عریض و طویل ارتباطات در توان وی نیست. ضمن آنکه ایشان هنوز در شبکه های مجازی و خارجی عضو نیستند، یا با خط شخصی خود وارد این فضاها نشده و یا کلاً اعتقادی به این پلتفرم ها ندارد.

وی افزود: اکنون کارگزاران مخابرات روستایی دچار گرفتاری های بسیاری هستند، چرا که 20 سال است وضعیت استخدامی مشخصی ندارند، این در حالی است که در برنامه وزیر پیشنهادی چیزی از رسیدگی به وضعیت آنها ذکر نشده است، لذا مخالفت ما با برنامه های ایشان است. در واقع آقای زارع پور با برنامه هایی که دارد، نمی تواند این ارتباط گسترده را مدیریت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم بیان کرد: واقعیت این است که وزیر پیشنهادی وزارتخانه ارتباطات و فناوری با چالش های اساسی حوزه ارتباطات روبرو نشده است، بنابراین نمی تواند گزینه خوبی برای تکیه بر صندلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد.

موافق زیر پیشنهادی / محفوظی: خدمات آقای زارع پور در قوه قضائیه موجب افزایش رضایتمندی مردم از این قوه شد

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خدمات آقای زارع پور در قوه قضائیه و در حوزه هوشمندسازی موجب افزایش رضایتمندی مردم از این قوه شده است.
سیدمجتبی محفوظی در نطق میان دستور

سیدمجتبی محفوظی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی که به عنوان موافق کلیات برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات سخن می گفت، اظهار کرد: آقای دکتر زارع پور از انگیزه و تخصص و تجربه برای تصدی این مسئولیت برخوردار است و در عین حال تحصیلات عالی و مرتبط با حوزه مسئولیتش نیز دارد.

وی افزود: امروز ما در بحث وزارتخانه ارتباطات نیاز به متخصصانی داریم که در حوزه های مختلف صاحب تجربه باشند، در این وزارتخانه 10 هزار نیرو مشغول فعالیتند. 100 هزار نیرو مختص زمانی بود که هنوز مخابرات خصوصی سازی نشده بود و آقای زارع پور سال ها تجربه مثبت در حوزه عملکردی خود دارد و در دوره 5 ساله مسئولیت خود در وزارت ارشاد نیز عملکرد خوبی داشته است.

نماینده مردم آبادان در مجلس تصریح کرد: در توسعه خدمات الکترونیکی در وزارت ارشاد خدمات زیادی ارائه کرده است و قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزار را اجرایی نمودند. همچنین شناسایی صاحبان سایت ها بخش دیگری از خدمات ایشان بود و ایشان در سال 89 به عنوان مدیر برتر وزارت فرهنگ مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی با اشاره به دوره مسئولیت وزیر پیشنهادی ارتباطات در قوه قضائیه، گفت: بخش زیادی از رضایتمندی مردم از این قوه مربوط به خدمات الکترونیک است که به همت آقای زارع پور راه اندازی شد و 5 و نیم میلیون مراجعه مرگ و میر به قوه را کاهش داد و 10 درصد زمان رسیدگی به پرونده ها را کم کرد. ایشان راه اندازی سامانه های فراوان و اپلیکیشن های نظیر استعلامات الکترونیکی و آنلاین کردن دادگاه ها را در کارنامه خدمات خود دارد اما ما انتظارات نیز از ایشان در حوزه وزارت ارتباطات داریم.

محفوظی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار داریم ایشان در جهت خارج شدن انحصار اپلیکیشن های خارجی از فضای مجازی کشور و راه اندازی شبکه ملی ارتباطات و اجرای آن به نفع مردم و بهره مندی علوم جامعه از مزایای آن برنامه های عملیاتی و اجرایی ارائه کنند.

 موافق وزیر پیشنهادی / یوسفی: حکمرانی دیجیتال و توسعه شبکه ملی اطلاعات از برنامه های زارع پور است

مجتبی یوسفی در نشست علنی نوبت مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم در موافقت با برنامه های وی گفت: کابینه توانمند و به تعبیر مقام معظم رهبری جوانِ مومنِ انقلابی یعنی حضور کارآمدترین و متخصص ترین افراد در حوزه های مختلف که بتواند در شرایط حساس کنونی مشکلات مردم را حل کند، لذا داشتن برنامه و کارنامه مشخص که وزرا در هر حوزه بتوانند تحول گرا باشند یا در مقابل رانت و تعارض منافع اقدام موثر انجام دهند و مرغوب لابی ها نشوند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: ما افتخار می کنیم که جوانان در کنار پیشکسوتان حضور داشته باشند، اما جوان بودن به معنای جوانی برای مجلس موضوعیت ندارد، بلکه کارآمدی بسیار مهم است.

وی با اشاره به تحصیلات مرتبط زارع پور در حوزه زیرساخت اظهار کرد: در وزارت ارتباطات دو ساحت وجود دارد؛ نخست در حوزه توسعه زیرساخت هاست که باید کار فراوان انجام شود و به برکت نظام جمهوری اسلامی تاکنون اقدامات خوبی در این حوزه انجام گرفته است و دیگری در حوزه نرم افزار، مدیریت منابع و حکمرانی در فضای مجازی است که امروزه به فضای حقیقی تبدیل شده و بیشترین تصمیم گیری ها و معیشت اقتصاد مردم به فضای مجازی گره خورده است.

یوسفی ادامه داد: وزیر پیشنهادی ارتباطات در حوزه نرم افزاری باید برنامه و شهامت تحول داشته باشد که زارع پور در سوابق خود این موضوع را ثابت کرده است. وی با راه اندازی مرکز فضای دیجیتال در وزارت ارشاد و دستگاه قضایی، به حفظ مالکیت معنوی و حق مالکیت افراد در پیگیری مسائل خود کمک شایانی کرده است. ساماندهی نیروهای شرکتی در پرداخت حقوق  از دیگر درخواست های نمایندگان است که خدمت رئیس جمهور نیز بیان کرده و همه وزرا باید برای نیروهای شرکتی و بازنشستگان خود برنامه مشخصی داشته باشند که وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز وعده هایی در این زمینه داده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم تصریح کرد: حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین المللی از اولین برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات است، ما نباید تنها به صورت سنتی در بازارهای بین المللی حضور پیدا کنیم، لذا ایجاد پهنای باند و توسعه ارتباطات و مبادلات اینترنتی برای ما بازارهای جدید ایجاد خواهد کرد. همچنین در حوزه شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار در حوزه زیرساختی از دیگر برنامه های آقای زارع پور است. ما برای ایجاد دولت هوشمند و دیجیتال طبق برنامه های توسعه کشور و کاهش مراجعات مردم به ادارات باید این شبکه ملی را راه اندازی می کردیم که تاکنون محقق نشده و در برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات عنوان شده است.

عضو هیات رئیسه مجلس یادآور شد: توسعه اقتصاد دیجیتال از دیگر برنامه های آقای زارع پور است. اقتصاد مردم در فضای مجازی برای نمایندگان مهم است، اما بحث مالکیت و حق مالکیت آنها باید مورد توجه و ساماندهی قرار گیرد. همچنین حمایت از شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از برنامه های وزیر پیشنهادی مطرح شده، ما نباید تنها مشکلات اقتصادی مان را با توسعه کارخانجات تولیدی حل کنیم، لذا در حوزه دیجیتال باید برنامه داشته باشیم و به سهم 10 درصدی طبق برنامه ها برسیم که در برخی کشورها این میزان به 35 درصد رسیده است.

وی به برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات در حوزه توسعه زیرساخت ها در روستاها اشاره کرد و گفت: 3.5 میلیون دانش آموز در روستاهای ما حضور دارند و 20 درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می دهند، لذا در شرایط فعلی کرونا که موضوع آموزش و پرورش در فضای مجازی از اهمیت بسیاری برخوردار است و نادیده گرفته شده، وزیر پیشنهادی ارتباطات در برنامه های خود به توسعه زیرساخت های روستاییان و دسترسی دانش آموزان به اینترنت پرسرعت تاکید دارد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات: در صورت رأی اعتماد مجلس، صدای مناطق محروم در دولت سیزدهم خواهم بود

عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در تشریح برنامه ها و سوابق خود، گفت: از نمایندگان تشکر می کنم که نقطه نظرات کارشناسی خود را به عنوان موافق و مخالف مطرح کردند؛ متولد سال 59 شهرستان اسلام آباد غرب از استان کرمانشاه هستم و در صورت رأی اعتماد صدای مناطق محروم در دولت سیزدهم خواهم بود.

وی ادامه داد: عضو هیات علمی گروه شبکه های کامپیوتری دانشگاه علم و صنعت که یکی از دانشگاه های برتر کشور و تحصیلاتم لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در همین رشته است و در دوره پسا دکتری هم در حوزه نسل جدید شبکه های رایانه ای را در دانشگاه صنعتی شریف و استرالیا گذراندم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سابقه راه اندازی تاسیس و اداره مرکز توسعه فناوری دیجیتال را در 15 سال پیش در کارنامه خود دارم، گفت: افتخار می کنم که اولین مجموعه ای بودیم که دغدغه ساماندهی، حمایت و حضور پرقدرت در فضای مجازی را داشتیم و در دورانی که مدیریت مجموعه را برعهده داشتم ساز وکار لازم برای حمایت جوانان ایرانی فراهم شد.

زارع پور یادآور شد: در دوران مسئولیت اینجانب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صدها شرکت به معنای امروزی دانش بنیان درحوزه تولید محتوای دیجیتال شکل گرفت و در سال 90 بیش از 20 میلیون دلار صادرات نرم افزارهای فرهنگی را داشتیم، همچنین در حوزه قوه قضائیه هم با کار و مجاهدت شبانه روزی همکارانمان با انجام اقدامات خاصی کار مردم را تسهیل و مراجعات میلیونی آن ها را کاهش دادیم و این مسیر تداوم خواهد داشت.

وی خطاب به نمایندگان، افزود: به عنوان یکی از میلیون ها تربیت یافته مکتب امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان جوان گام دومی آماده ام که تجربه تخصصی و اجرایی 15 ساله ام و همچنین آشنایی با تجربیات جهانی را در صورت رأی اعتماد شما به کار گیرم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =