گزارش روز چهارم از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی / موافقت کمیسیون‌های مجلس با فاطمی‌امین، زلفی‌گل، اسماعیلی، وحیدی و ضرغامی

یکصد و بیست و سومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم با موضوع بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، یکصد و بیست و سومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم، به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و با حضور 208 نماینده برگزار شد.

گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی صمت/ برنامه ضربتی فاطمی امین برای ساماندهی وضعیت تجارت خارجی

غلامرضا مرحباء، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام احترام؛

مستند به ماده (202) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به ‌پیوست گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص  بررسی صلاحیت و برنامه های

مقدمه:

به استناد اصل (133) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارائه فهرست وزرای پیشنهادی توسط  رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به منظور اخذ رای اعتماد از مجلس و با عنایت به اجرای ماده (202) قانون آیین‌نامه داخلی، برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر و تطبیق آن با با اسناد بالادستی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت و با توجه به ماموریتهای کمیسیون اقتصادی که براساس ماده (48) قانون آیین نامه داخلی مجلس در حوزه امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی فعالیت می‌کند، این کمیسیون، نتیجه اقدامات و ارزیابی‌های خود را ذیل این گزارش در شش بخش زیر به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌نماید.

1- شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

کمیسیون اقتصادی طی نامه شماره 43408 مورخ 23/05/1400 سوابق تحصیلی آقای سیدرضا فاطمی امین را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام نمود که این وزارت طی نامه شماره 113204/7 مورخ 25/05/1400 مراتب فارغ‌التحصیلی وزیر پیشنهادی را در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته مهندسی سیستم‌های اقتصادی اجتماعی از دانشگاه علم و صنعت ایران تایید نمود.

لازم به ذکر است از سوی وزیر پیشنهادی سابقه ایثارگری ارائه نشده است.

2- تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در جلسه مورخ 23/05/1400 کمیسیون اقتصادی

-  ساماندهی وضعیت تجارت خارجی با تدوین برنامه ضربتی برای اصلاح برنامه های تجاری با شرکای بزرگ اقتصادی

-  تسریع در انتصاب رایزنان بازرگانی ایران برای ده کشور برتر تجاری

- اصلاح نظام قیمت گذاری و حذف قیمت گذاری

- تامین به موقع کالاهای اساسی و تنظیم بازار آن براساس دستورالعملهای دولت مبتنی بر قوانین مصوب مجلس

- مدیریت بازار ارز ناشی از صادرات غیرنفتی با اولویت واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای به منظور تولید و صادرات بیشتر

- جهش در ایجاد و تقویت بازارهای صادراتی محصولات کشور

- اولویت گذاری، تنظیم گری و تسهیل فعالیت بخش خصوصی و بنگاه‌های کوچک و متوسط

- همکاری مؤثر در اصلاح قوانین تشکلهای بخش خصوصی (اتاقهای تعاون، اصناف و بازرگانی که در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد)

- بهره گیری هرچه بیشتر و تقویت بازار سرمایه با تاکید بر ظرفیت بورس‌های کالایی

- ارائه برنامه جامع جهت تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی خرد و متوسط

- ارائه برنامه پیشنهادی جهت اصلاح مالیات واحدهای تولیدی

- خروج (مالکیتی و مدیریتی) وزارت صنعت، معدن و تجارت از بنگاه‌داری دولتی با اجرای کامل سیاستهای اصل 44 قانون اساسی

- مدیریت جامع تنظیم بازار از طریق اجرای قوانین و مقررات موجود

3- بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

ارزیابی کمیسیون اقتصادی از بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی در حوزه تجارت داخلی و خارجی با توجه به ماموریتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که این برنامه‌ها در صورت عملیاتی شدن، در سطح قابل قبول قرار دارد.

4- انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

بررسی‌های کارشناسی کلیات برنامه مکتوب و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی حاکی از انطباق موارد مذکور با اسناد بالادستی است؛ البته در مواردی از جمله «احکام قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور» و برخی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نظیر «سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی» و «پدافند غیرعامل» خلاء اعلام سیاست‌های مورد نظر برای اجرا وجود دارد.

5- نتیجه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت،‌ معدن و تجارت

با توجه به برنامه های مکتوب‌ارائه شده، سوابق علمی و اجرایی و استماع توضیحات و پاسخ‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی، اعضای محترم کمیسیون اقتصادی در جلسه مورخ 23/5/1400 آقای سید رضا فاطمی امین را با اکثریت آرا به عنوان گزینه مقبول وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزیابی نمودند.

 6- اولویتهای پیشنهادی کمیسیون

انتظار می‌رود وزیر صنعت، معدن و تجارت علاوه بر تعهد به اجرای تعهدات مکتوب در برنامه و تعهدات شفاهی ارائه شده در کمیسیون، با نقش‌آفرینی مژثر و با اجرای قوانین معطل مانده اقتصادی به سمت اصلاح و اجرای موارد زیر گام بردارد:

- بازنگری در ماموریتهای رایزنان بازرگانی خارج از کشور و تدوین آیین نامه جدید برای اثر بخشی و کارآمدی رایزنان

- تدوین برنامه جامع با همکاری وزارت امور خارجه برای ارتقای جایگاه رایزنان بازرگانی در دیپلماسی اقتصادی

- ایجاد ظرفیتهای مناسب برای ایجاد نمایشگاههای دائمی محصولات ایرانی درخارج از کشور با اولویت ده کشور برتر دارای تعاملات تجاری

- جداشدن از بنگاه داری به روش مستقیم و غیر مستقیم در عرصه اقتصاد ملی در حوزه هایی همانند خودرو،‌ صنایع بزرگ،‌ معادن و سایر موارد مشابه

- اصلاح سیاست‌های تجاری و تعرفه‌ای به‌منظور ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیر ساختن کالاهای تولید داخل برای صادرات؛

- توسعه تعاملات اقتصادی و فناوری با سایر کشورها از طریق توسعه بازارهای صادراتی (کالایی و کشوری) خدمات فنی و مهندسی و کالاهای ایرانی؛

- همکاری مؤثر در چارچوب ضوابط و مقررات بازار سرمایه با بورس‌های کالایی با هدف مدیریت بازار داخل و نیز بهره گیری از ظرفیت‌های رینگ‌های صادراتی برای افزایش صادرات کشور

- اجرای کامل قوانین و مقررات تجاری و بازرگانی کشور به ویژه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

- اجرای کامل و بهره برداری مؤثر از سامانه نرم افزاری جامع یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت؛ شناسایی و رهگیری کالاهای خارجی از بدو ورود تا سطح عرضه؛ شناسه دار کردن کلیه انبارها و مراکز نگهداری کالا؛

- بازنگری و اصلاح مقررات مربوط به صدور کارت بازرگانی برای جلوگیری از تحلفات مربوط

- ارائه گزارش‌های نظارتی دوره ای فصلی در خصوص عملکرد بازرگانی داخلی و خارجی وزارتخانه

گزارش کمیسیون صنایع در خصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت/ ۷۴ درصد برنامه های فاطمی امین منطبق با احکام برنامه است

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از موافقت کمیسیون متبوعش با برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

روح اله عباس پور گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص برنامه ها و صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد.

متن گزارش به شرح زیر است:

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

با سلام و احترام

مستند به ماده 202 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به پیوست گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

1- شرح استعلام:

از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه عالی دفاع ملی که مدرک های ایشان از این ناحیه اخذ شده است.

کارشناسی در رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه فردوسی مشهد

کارشناسی ارشد در رشته مهندسی سیستم های اقتصادی از دانشگاه علم و صنعت

مقطع دکتری در رشته مدیریت راهبردی مورد تائید قرار گرفته است

شرح تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

مهم ترین برنامه ها و راهبردها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون صنایع عبارتند از:

اصلاح ساختار تولید و تجارت

ارتقاء همکاری های بین بنگاهی

مدیریت زنجیره های تامین

اصلاح ساز وکارهای بازار و تنظیم بازار

برنامه های کوتاه مدت که شامل موارد سه گانه زیر است:

بهبود تنظیم بازار

افزایش صادرات

پشتیبانی و رفع موانع تولید در دو سطح عمومی و ویژه

پروژه های تحول:

در کنار راهبردها و برنامه های فوق الذکر 36 پروژه تحول در قالب زیر نیز در نظر گرفته شده است که به طور مبسوط برنامه ها آمده است اما به دلیل ذیق وقت فقط سرتیتر برنامه ها را اعلام می کنیم.

پروژه های زیرساختی توانمندسازی، پروژه های تحول و هماهنگی صنایع کشور، صنایع برق آبی، خودروسازی، لوازم خانگی، ماشین سازی و صنایع معدنی و پروژه های تکمیلی و آمایشی.

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی: برنامه های ارائه شده فوق الذکر از لحاظ کارآمدی، تحول گرایی، مسئله محوری، چابک سازی، توازن بخشی و منطقه ای و توجه به پیشرفت شتابان مناسب است.

انتخاب برنامه های ایشان با برنامه های بالادستی:

تدبیر برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 37 درصد از برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر منطبق و 37 درصد موارد همسو است یعنی 74 درصد؛ نتایج حاصله نشان می دهد که 26 درصد به احکام اشاره ای نشده است.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی با توجه به تحصیلات، سابقه اجرایی و حرفه ای و هم راستایی با جهت گیری های رئیس جمهور:

صلاحیت ایشان مورد تائید می باشد.

نتیجه گیری:

در خصوص توانمندسازی ایشان برای تصدی وزارت صنعت، معدن وتجارت رأی گیری به عمل آمد و صلاحیت ایشان با اکثریت مطلق آراء مورد تائید قرار گرفت.

 جزئیات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت

صلاحیت سیدرضا فاطمی امین برای تصدی وزارت صنعت معدن و تجارت امروز در صحن علنی مجلس بررسی شد؛ موافقان او را فردی پاکدست و متخصص معرفی کرده و برنامه های او را دقیق و موثر تشخیص دادند و مخالفان این برنامه‌ها را انشایی و غیر اجرایی می دانند.

صلاحیت سیدرضا فاطمی‌امین برای تصدی وزارت صنعت معدن و تجارت در نشست علنی امروز (دوم شهریور) مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان مخالف و موافق دیدگاه خود را درباره تصدی این وزارتخانه اعلام کردند.

در ابتدای این بررسی سخنگویان کمیسیون های صنایع و معادن و اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گزارش این کمیسیون ها در خصوص تایید بررنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت را قرائت کردند.

سخنگویان این دو کمیسیون، ضمن قرائت گزارش این کمیسیون ها در خصوص استعلام مدارک تحصیلی وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه های وی با اسناد بالادستی کشور، از تایید صلاحیت وی برای تصدی مسئولیت وزارت صنعت، با اکثریت آراء اعضای کمیسیون خبر دادند.

مخالف: برنامه‌های فاطمی امین برای وزارت صنعت انشایی است نه اجرایی

اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی  در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با تاکید بر اینکه وزارت صنعت مرد میدان می‌خواهد، تصریح کرد: وزیری به مجلس معرفی شده است که برای تامین کالاهای اساسی و تنظیم بازار و کنترل قیمت اقلام هیچ برنامه عملیاتی ندارد.

وی گفت: با انتخاب آقای فاطمی امین مطالبه اصلی مردم که تضمین کالاهای اساسی و کنترل قیمت‌هاست، بر زمین خواهد ماند و موجب ناامیدی بخش زیادی از مردم از دولت خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قیمت سیمان از 30 هزار تومان به بالای یکصدهزار تومان و نیز افزایش قیمت میلگرد به بالای 20 هزار تومان به بهانه قطع برق، اظهار داشت: آقای فاطمی امین برای اصلاح این روند چه برنامه‌ای دارد و بگوید که آیا قیمت‌ها به قیمت قبل از قطعی برق برمی‌گردد؟

مطهری با بیان اینکه برنامه وزیر پیشنهادی انشایی است نه اجرایی، خطاب به وی گفت: شما از تنظیم بازار در کوتاه‌مدت و رشد توهمی صادرات گفته‌اید؛ چطور از ارز 4200 تومانی حرفی نزده‌اید؟ آیا می‌دانید امروز چند میلیارد دلار ارز 4200 تومانی به کدام داده می‌شود.

*ابهام در سرفصل‌های برنامه فاطمی امین برای وزارت صمت

 احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی پیشنهادی صنعت ،‌معدن و تجارت اظهار داشت: همین ایام که در مجلس هستیم افزایش قیمت اقلام و خودرو را شاهد بودیم و شاهدیم که برخی از سرفصل های برنامه فاطمی امین برای وزارت صمت دارای ابهام است.

وی خطاب به فاطمی امین افزود: برنامه شما برای تامین نهاده های دامی که پدر روستاییان و دامداران را درآورده چیست و برنامه تان برای احسای واحدهای تعطیل شده ناشی از کرونا و بدهی‌ها چیست؟ همچنین برنامه شما برای ادامه پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان برای صنایع و معادن بسیاری از استان ها چیست؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر فارغ از همه مذاکرات و تعاملات فی مابین به این نتیجه رسیدیم و فردا به رای خودمان بالیدیم، رای اعتماد بدهیم و الا پای اجرای وظیفه خود بایستیم و رای عدم اعتماد بدهیم،گفت: قرار نیست تکلیف شرعی و قانونی عصاره فضائل ملت و مجلس در راس امور فدای رفاقت، هم خطی سیاسی و مصلحت‌های آینده‌نگرانه شود.

وی افزود: کجای انقلاب و اصول انقلاب به ما اجازه داده به یک وزیر ضعیف رای اعتماد بدهیم تا فلان شخص از ما کدورت به دل نگیرد و کجای انقلاب به ما مجوز داده مجلس را در برابر دولت تعطیل کنیم و رسما وکیل الدوله بشویم؟

موافق: فاطمی امین پاکدست، ساده‌زیست و متخصص است

خلیل بهروزی‌فر نماینده مردم شفت و فومن در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: فاطمی امین بسیار نتیجه‌محور و خروجی‌گرا است و حرف کلی نمی‌زند و آنچه که انتظار داریم تا توسط وزرا دنبال شود، در ایشان هست.

وی ادامه داد: فاطمی امین پروژه‌ها را تعریف کرده و آنها را بر اساس زمان و مکان مشخص کرده است و مردم و مجلس می‌توانند نظارت و کنترل خودشان را نسبت به این برنامه‌ها دنبال کنند.

نماینده مردم شفت و فومن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فاطمی امین اعتقاد عمیقی به سیستم نظارت و کنترل بر پایش پروژه‌ها دارد و همه ظرفیت‌ها را برای آن بسیج می‌کند.

بهروزی‌فر با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پاکدست، ساده‌زیست، انقلابی، متعهد و متخصص است، ادامه داد: وی دارای تجارب بسیار سنگینی در حوزه صنعت است و از فرهنگ بسیجی و نگاه میدانی به حوزه صنعت برخوردار است.

* فاطمی امین با همکاری وزارت خارجه به دنبال خنثی سازی تحریم‌ها و توسعه صادرات است

 احمد راستینه نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: همه دنیا دیدند که مجلس انقلابی به راحتی در مورد وزرای پیشنهادی صحبت کرده و به نقد آنان پرداخت حتی در مورد امنیتی‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه هم وضعیت چنین بود و شجاعانه بعد از آن هم بر کل دولت نظارت خواهد کرد.

وی با اشاره به جوان بودن کابینه آیت‌الله رئیسی و دفاع از فاطمی امین به عنوان یکی از وزیران جوان ادامه داد: برنامه عملیاتی وزیر پیشنهادی صمت در حل مسائل این وزارتخانه و سابقه اجرایی درخشان او به ویژه در کار تحولی خارج کردن خودروهای فرسوده و نگاه راهبردی وی سبب شده است تا امروز از برنامه‌های او دفاع کنم.

نماینده شهرکرد در مجلس با بیان اینکه در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت سه نقطه قوت وجود دارد که معاونت نظارت مجلس هم به آن تصریح کرده است؛‌ رعایت چارچوب و اصول برنامه‌ریزی، انطباق کامل برنامه با شرح وظایف قانونی این وزارتخانه، تفکیک اقدامات به دو دوره کوتاه‌مدت و میان‌مدت و تعریف آنها به پروژه‌های عملیاتی.

* فاطمی امین با تحول‌گرایی عملکرد موفقی در بخش‌های مختلف داشته است

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: آقای فاطمی امین وزیر پیشنهادی  صمت علاوه بر داشتن قدرت و توان خوب ایده‌پردازی و داشتن روحیه تحول‌گرایی و داشتن مهارت‌های ادراکی که لازمه جایگاه مهم وزارت در هر کشور و نظامی است عملکرد اجرایی قابل توجهی را دارد.

وی افزود: وزیر پیشنهادی صمت مدتی در ریاست جمهوری همکاری داشتند و موفقیت‌های زیادی داشته‌اند و با اینکه در ریاست جمهوری بودند و به این نهاد ابزارهای مستقیم ندارد و موفق شد از یک موضوعی که هیچ سابقه‌ای در کشور نداشته و یا در حد خیلی اندک بوده است موفق بیرون بیاید مثلاً در موضوع خودروهای دوگانه‌سوز از نزدیک به صفر به حدود یک میلیون خودرو در مدت مسؤولیتی که داشتند رسیدند ضمن اینکه در حوزه خودروهای فرسوده هم عملکرد بسیار ضعیف قبل از خود را تبدیل به یک عملکرد قابل قبول آن هم با نداشتن ابزارهای اجرایی مستقیم را از خود به جا گذاشتند که این کار را با یک نگاه فرابخشی و استفاد از ابزارهای مختلف عملیاتی کردند.

* برنامه‌های فاطمی امین توجه ویژه‌ای به معیشت مردم دارد

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی قدردانی از رییس جمهوری برای معرفی کابینه‌ای جوان، انقلابی و متخصص اظهار داشت: ما باید برای کشور به معنای واقعی فکر کنیم آقای فاطمی امین بهترین گزینه برای این وزارتخانه است.

وی بابیان اینکه مردم کشور در شرایط حاضر درگیر ویروس منحوس کرونا شدند، خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی در کشور خوابیده است و برای اینکه شرایط رو به بهود شود باید ابتدا به وزیر پیشنهادی وقت بدهیم و بعد مطالبه کنیم. به عبارتی ابتدا باید مشکلات سرمایه در گردش و تهیه مواد اولیه کارگاه‌های تولیدی را برطرف شود.

وزیر پیشنهادی صمت: باید عقب ماندگی ها را جبران کنیم/ تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است

بعد از شنیدن دیدگاه‌های موافق و مخالف در مجلس سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: ما برای تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ وظیفه سنگینی داریم و باید عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

وی ادامه داد: وزارت صمت بسیار متنوع است. متاسفانه شاهد آشفتگی‌های در بازار هستیم و سیمان به یکباره به ۵ برابر می رسد دولت کجاست؟ تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است و برای رفع آن به ۲ تا ۳ سال وقت نیاز است. رشد نقدینگی، تولید و نرخ ارز در تورم نقش دارند.

وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: در دولت سیزدهم هدف گذاری شده تورم در سال ۱۴۰۲ به نصف تورم سال ۹۹ برسد و بعد به سمت تک رقمی شدن حرکت کند.

فاطمی امین خاطر نشان کرد: به زودی شاهد بازگشت قیمت سیمان به قبل از قطعی‌های برق خواهید بود. دولت مردمی و مجلس انقلابی با همراهی هم می توانند کشور را جلو ببرند.

وی تاکید کرد: دولت و وزارت صمت نباید بنگاه داری کنند اما موظف به بازار سازی هستیم. وظیفه خودم می دانم خود را شریک بنگاه‌ها بدانم نه رقیب. وظیفه ما پشتیبانی بخش خصوصی است. ما باید محیط کسب و کار را تقویت کنیم.

بر اساس این گزارش رای گیری از مجلس درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت بعد از بررسی صلاحیت تمام وزرا در صحن علنی مجلس انجام خواهد شد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم

صلاحیت محمدعلی زلفی‌گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری امروز(سه شنبه 2 شهریور) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد و موافقان و مخالفان تصدی وی بر وزارت علوم به طرح دیدگاه‌های خود را در نقد و بررسی سوابق و برنامه‌های اعلامی مطرح کردند.

در ابتدای این بررسی، رضا حاجی پور در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم گزارش کمیسیون آموزش مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

در این گزارش تاکید شده است: بررسی برنامه های کتبی و شفاهی پیشنهادی جناب آقای دکتر زلفی گل نشان دهنده تسلط نسبی وی بر مسائل آموزش عالی کشور بوده و با عنایت به اینکه ایشان دارای پیشینه مناسب در مدیریت دانشگاه و انجام تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان می باشند و همچنین برنامه هایی برای ایجاد تحولات مناسب در دانشگاهها ارائه نموده اند و متعهد به بکارگیری مدیران توانمند، جوان و انقلابی در مدیریت دانشگاهها برای اجرای برنامه های مذکور گردیدند، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موافقت نمود.

مخالف: وزیر پیشنهادی علوم تجربه کافی ندارد/ زلفی گل موضع‌اش را در باره فتنه بیان کند

سید علی یزدیخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: برخی از وزارتخانه‌ها مانند بهداشت یا صنعت، مربوط به زمان فعلی است اما برخی وزارتخانه‌ها مانند آموزش و پرورش و علوم آینده‌ساز هستند.

وی تصریح کرد: گزینه وزارت آموزش و پرورش که مشخص شد نه کارنامه و نه برنامه و نه تجربه کافی دارد و در باره گزینه وزارت علوم نیز به شخصیت دکتر زلفی گل احترام می‌گذاریم اما محدوده عمل و تجربه ایشان دانشگاه همدان بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مواضع سیاسی گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در 8 سالی که اساتید ما شدیدا تحت فشار بوده‌اند هیچ جمله انتقادی از ایشان در این زمینه نشنیده‌ایم و در خصوص مهاجرت نخبگان نیز موضع خنثی دارد و انگیزه‌ای برای متقاعد کردن نخبگان برای ماندن و خدمت کردن ندارد.

نماینده مردم تهران در بخش دیگری با با اشاره به همکاری زلفی گل با مصطفی معین در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 84 گفت: ایشان به محض انتخاب رئیس جمهور در سال 84 از معاونت دانشگاه همدان استعفا داده است؛ حالا در همین تریبون برائت خودش را از خاتمی و سران فتنه اعلام کند.

یزدیخواه با بیان اینکه به محض رسانه‌ای شدن معرفی زلفی گل به عنوان وزیر پیشنهادی علوم شور و شعف خاصی در میان گروه اصلاح‌طلبان ایجاد شده اظهار داشت: ایشان دانشمند محترم و برجسته‌ای است اما اگر بحرانی مانند کوی دانشگاه یا فتنه 88 پیش بیاید آیا ایشان توان مدیریت دانشگاه‌ها را دارد؟

* آقای رئیسی کابینه را اصلاح و به سمت دولت جوان حرکت کنید

 روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: آقای رئیسی ما در 6 ماه انتظار تحول داریم بماند در 4 سال بنابراین آقای رئیس جمهور به ما اعتماد کنید و کابینه را اصلاح کرده و به سمت دولت جوان انقلابی حرکت کنید و ما پشت شما هستیم.

وی افزود: یک نکته مهم در وزارت علوم پدیده وارونگی بازار کار است که تحصیل کردهای ما بی کار تر از بی سودان ما هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس تخصص، تعارض منافع، جوان گرایی و آرمان خواهی را 4 ویژگی جدی برای تشکیل دولت اسلامی عنوان و تصریح کرد: وزارت علوم، وزارت تخصص ها است؛ زلفی گل استاد تمام شیمی بوده و مقالات ISI زیادی دارد و همچنین استاد نمونه و پژوهشگر سلامت است اما وزارت علوم چه نسبتی با وی دارد.

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران در بخشی از اظهارات خود با انتقاد از اینکه نیمی از وزرا برنامه تحول ندارند، گفت: برنامه های زلفی گل سیاست های کلی و حرف های قشنگی است.

* برنامه های زلفی‌گل کلی است و قابلیت ارزیابی ندارد

در ادامه  حسین رجایی نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با وی با بیان اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی کلی است، اظهار داشت: در برنامه‌های ارائه شده بازه زمانی برای اجرا مشخص نشده و این برنامه‌ها قابل ارزیابی و سنجش نیست.

رجایی در بخشی از مخالفت خود به عضویت وزیر پیشنهادی علوم در شورای بورس دانشجویان در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در سال 93 از ظلم بزرگی که به دانشجویان بورسیه شد صحبت کردند و خواستار احقاق حق این دانشجویان شدند اما هنوز مشکل این دانشجویان حل نشده است.

وی تصریح کرد: منظومه فکری آقای زلفی‌گل و جریان فکری ایشان نامشخص بوده و موضع‌گیرهای سال‌های اخیر ایشان محل بحث است.

*در برنامه‌های زلفی گل به خوابگاه‌ سازی، کنکور و سهمیه‌های آن بی توجهی شده است

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مخالفت با تصدی وزارت علوم از سوی زلفی گل، گفت: سوابق علمی آقای زلفی‌گل قابل تقدیر و وی از مفاخر علمی رشته شیمی هستند اما به نظر اینجانب تک بعدی بودن زلفی گل مانع از نگاه جامع به همه رشته‌های دانشگاهی و رشته‌های نوین و میان رشته‌ای است. بنا نیست وضع موجود که به روزمرگی نزدیک شده است ادامه پیدا کند و پذیرفته نیست در گام دوم انقلاب اسلامی، تربیت بی‌هدف دانشجو، رساله‌های سزاوار بایگانی و ارتقاء صوری اساتید دانشگاه ادامه پیدا کند بلکه بایستی گام‌های موثری در تراز گام دوم انقلاب برداشته شود.

ویس کرمی گفت: راهبری آموزش عالی را کسی می‌تواند انجام دهد که در موارد علوم مختلف و تحول دانشگاه‌ها صاحب نظر و صاحب سبک باشد و با تشکیل چند جلسه بسیج اساتید و همایش‌های صوری این مهم محقق نمی‌شود. ریز و دقیق شدن آقای زلفی‌گل در رشته شیمی باعث شده حتی در برنامه‌نویسی هم به برخی از مسائل توجه کامل نداشته باشند.

این نماینده مجلس بیان کرد: عدم برنامه در تأمین خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی، عدم برنامه در تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت علوم، عدم برنامه برای حمایت از دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی، عدم برنامه برای تقویت مجلات علمی ای اس آی داخلی، عدم برنامه در خصوص قطب‌های علمی که بیش از 150 مورد است، عدم ارائه برنامه کارساز و دقیق در مورد پذیرش دانشجو، کنکور و سهمیه‌های 31 گانه این آزمون از دیگر مسائلی است که در برنامه‌های پیشنهادی آقای زلفی گل وجود ندارد.

موافق: وزیر پیشنهادی علوم روحیه جهادی دارد

 محمدخدابخشی نماینده مردم الیگودرز در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر روحیه جهادی وزیر پیشنهادی و اشاره به اینکه وی تعامل مناسبی با نمایندگان دارد، گفت: 126 نفر از نمایندگان تقاضای صحبت در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی داشتند، از جمله ذوالنوری، فلاحی، فرشادان، رحیم زارع، مهرداد گودرزوند چگنی، کیوان مرادیان، سید غنی نظری و... می خواستند در دفاع از وزیر پیشنهادی صحبت کنند که نشان دهنده این است که او می تواند ارتباط خوبی با نمایندگان برقرار کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: نوع نگاه زلفی گل به کشور متناسب با نگاه آقای رئیسی است، چرا که در انتخابات برای او ستاد زدند. در واقع نگاه ایشان متکی بر استفاده از ظرفیت های داخلی کشور است و قطعاً همکارانی که در وزارتخانه انتخاب خواهند کرد، با همین نوع نگاه خواهد بود، بنابراین دکتر ایزدخواه و یزدی خواه نباید نگرانی داشته باشند.

خدابخشی در پاسخ به برخی انتقادات به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: شخصیت ایشان انقلابی و بابصیرت است و کارنامه موفقی در دوران فتنه 88 داشته است، در دانشگاه بوعلی سینای همدان از حضور چهره های مسئله دار جلوگیری کرد و از آیت الله العظمی نوری حمایت قاطع کرد، در دورانی که برخی افراد به مواضع انقلابی ایشان انتقاد می کردند. همچنین تزریق مدبرانه نیروهای بسیجی  در دانشگاه ثابت کرده که در مسیر اسلام، انقلاب و استکبارستیزی گام برمی دارد.

* زلفی‌گل یک شخصیت علمی بین‌المللی بوده و به دنبال مسأله‌محور کردن دانشگاه‌ها است

بهزاد رحیمی نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی دیگر از موافقان وزیر پیشنهادی علوم  اظهار داشت: قطعا کسی که در دانشگاهی مانند دانشگاه بوعلی‌سینا 8 سال مدیریت کرده و با هسته‌های علمی سر و کار داشته، کمتر از اداره وزارتخانه عمل نکرده و آنجا هم خودش یک وزارتخانه کوچک بوده است.

رحیمی در بخش دیگری گفت: هم اکنون در حال انتخاب وزرایی هستیم که باید در تراز انقلاب اسلامی باشند؛ دکتر زلفی‌گل نوجوانی‌اش را از جبهه‌ها آغاز کرده و به افتخار جانبازی نائل شده است.

وی افزود: زلفی‌گل علیرغم همه پیشنهادات از طرف دانشگاه‌های بزرگ جهان، ماندن در کشور و کار کردن در کنار جوانان را ترجیح داده است و ایفای نقش یک شخصیت علمی بین‌المللی مهمترین امتیاز وی است و باید برای انتخاب وی به رئیس‌جمهور محترم مرحبا گفت.

* به شرطی از زلفی گل حمایت می‌کنیم که تحول خواه باشد

احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: انتخاب آقای زلفی گل به عنوان شهروند نمونه و مدیر جهادی و انقلابی و همچنین نامگذاری یک خیابان در همدان به نام وی در زمان حیاتش از جمله مواردی است که معرفی وی را توجیه می‌کند.

وی افزود: وجهه بسیجی آقای زلفی گل در عرصه‌های مختلف باعث شده دبیر مجمع بسیج اساتید استان باشد و همچنین وی چند بار در محضر رهبر معظم انقلاب سخنرانی کرده و ایده بنیاد ملی نخبگان را مطرح کرد که خود مأمور به راه‌اندازی آن شد. همچنین وزیر پیشنهادی علوم در سوابق خود ریاست دانشگاه همدان را برعهده داشت که باید گفت دانشگاه، خود نمونه کوچکی از وزارتخانه است.

نادری در بخشی از اظهارات خود یادآور شد: در سال 88 وزیر پیشنهادی علوم درِ دانشگاه همدان را مقابل فتنه‌گران بست و مواضع انقلابی وی زبانزد دوستان همدانی است و اینکه می‌گویند چرا برخی افراد خاص از او حمایت می‌کنند باید گفت پاسخ وی این بوده که برخی از آنها را حتی یک بار هم ندیده ضمن اینکه باید نظر متدینین انقلابی مانند کامران دانشجو را هم دید که وی را تأیید کرده است.

وی البته تاکید کرد : مجلس از وزیر پیشنهادی علوم حمایت می‌کند به شرطی که چهره تحول خواه گذشته خود را نگاه داشته و از متخصصان در بدنه وزارتخانه و دانشگاه استفاده کند.

* زلفی گل چالش‌های تولید علم و جامعه دانشگاهی را می‌شناسد

عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی تاکید کرد: آقای زلفی گل دارای تجربه در محیط دانشگاهی کلان و صاحب نام با روحیه‌ای تحول‌گرا است، کسی که آموزش عالی، دانشگاه و نیاز دانشگاه‌ها را به خوبی می‌شناسد و مفهوم علم و وزانت آن را درک کرده است.

وی با تاکید بر اینکه بی‌تردید توانمندی فناورانه موجب اقتدار دانشگاهی در حوزه دیپلماسی و اقتصاد می‌شود تصریح کرد: مجلس انقلابی خردمند با حمایت از اندیشمند فرهیخته این پیام را به جامعه دانشگاهی مخابره می‌کند که نگاه مجلس در مسیر اقتدار ملی است.

درخشان گفت: وزیر پیشنهادی وزارت علوم از جنس محرومیت بوده و آن را به خوبی می‌شناسد و برای برون رفت از آن برنامه دارد.

وزیر پیشنهادی علوم: فتنه 88 آغاز مشکلات خارجی برای ما شد

پس از استماع سخنان مخالفان و موافقان نوبت به محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم،‌ تحقیقات و فناوری رسید تا دفاعیات خود را مطرح کرد. وی اظهار داشت: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطح چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند یقینا عاقبت به خیر نخواهد شد.

وی افزود: به عنوان یک سرباز علمی نظام جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران و شهدای هسته ای و سردار سلیمانی را قرار می‌دهم چرا که این عزیزان عاقبت بخیر شدند و مسیرشان در راستای اهداف مقدس نام جمهوری اسلامی بود و مردمی و خادم مردم بودند.

زلفی گل ادامه داد: بخشی از دوران ریاست دانشگاه در دوران فتنه 88 بود و عزیزان می‌دانند دانشگاه بوعلی سینا بین 13 تا 15 هزار نفر جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی ترین دانشگاه‌ها هست و به لطف خداوند فتنه 88 را طوری مدیریت کردیم که هیچ‌کس آسیب ندید.

وی افزود: فتنه 88 آغاز مشکلات خارجی برای ما شد و دشمن ما نسبت به براندازی نظام به خیال خام خودش امیدوار شد. چگونه می توانیم با کسانی که این ضرر را به نظام و کشورمان زدند در یک خط باشیم؟ اگر کسی آبرویش را از طریق نظام کسب می‌کند، مردانگی حکم می کند که‌ آبرویش را برای نظام هزینه کند چه گونه با کسانی که در بزنگاه‌ها از نظام و انقلاب دفاع و آبروی خود را هزینه نمی کند هم خط باشیم؟ سیاستمداران آمریکا بدانند دست سردار ما را قطع کردند و کمترین هزینه اش قطع دست آنان از این منطقه خواهد بود.

بر اساس این گزارش رای گیری برای تعیین سرنوشت گزینه پیشنهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی صلاحیت تمام وزرا در صحن علنی انجام خواهد شد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 2 شهریور) مجلس شورای اسلامی بررسی شد و موافقان و مخالفان به نقد و بررسی برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی پرداختند. 

در ابتدای این بررسی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی گزارشی برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد را تایید کرد.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به قرائت این گزارش اعلام کرد: بر اساس گزارش کمیسیون فرهنگی، ۵۶ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اسناد بالا دستی منطبق و ۳۳ درصد موارد همسو بوده است. مورد مغایر نیز یافت نشده است.

مخالف: آقای اسماعیلی دغدغه فرهنگ دارند اما برنامه خیر 

 محمد علیپور نماینده مردم ماکو در مجلس در صحن علنی مجلس و در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه اینکه اولویت فرهنگ در کنار اقتصاد از نکاتی است که مقام معظم رهبری در پیام خود بمناسبت آغاز بکار مجلس یازدهم بر آن تاکید داشتند، گفت: علت مخالفت من به دلیل دغدغه هایی است که در خصوص فرهنگ دارم.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران از سال ها قبل مورد تاخت تاز تهاجم فرهنگی قرار دارد، تصریح کرد: متاسفانه عدم تناسب سوابق تحصیلی و شغلی وزیر پیشنهادی  با این حوزه را شاهد هستیم، این وزارتخانه از دو مقوله فرهنگ و ارشاد تشکیل شده و متولی مسائل حیاتی کشور است.

علیپور افزود: وزاتخانه فررهنگ و راشاد اسلامی مسائلی چون مطبوعات، فرهنگ و هنر را پوشش می دهد، پس شخصیتی را نیاز دارد که توانمند این حوزه باشد و دارای وجاهت قابل قبولی در این حوزه باشد، بر همین اساس اینجانب آقای اسماعیلی  را مناسب این وزارتخانه نمی دانم.

نماینده مردم ماکو در مجلس با بیان اینکه با شیوع کرونا ویروس عرصه فرهنگی کشور و فعالین این حوزه با مشکل جدی رو به رو شد، اظهار داشت: مطبوعات و سینماهای ما تعطیل شدند و با مشکل روبه رو شدند، وزیر پیشنهادی چه برنامه و تدابیری برای خروج از این چالش ارائه داده است؟ برنامه های آنچنانی را شاهد نبودیم، دغدغه دارند ولی برنامه عملی خیر.

 صالحی: برنامه اسماعیلی فاقد راهبردها و استراتژی‌های مناسب است

مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مجلس هم در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: یکی از ضعف های اصلی آقای اسماعیلی کلی بودن، فاقد راهبردها، فاقد استراتژی های مناسب برای رسیدن به هدف و نقطه مطلوب در 4 سال آتی است.

وی افزود: قرار بود برنامه شما بر مبنای نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین و به مجلس اعلام شود. آن چیزی که بتواند برنامه شما را از سایر برنامه های قبلی متمایز کند و نقطه امیدی برای 4 سال آینده به جامعه فرهنگی بدهیم به آن معنا مشاهده نشده است.

صالحی با تاکید بر اینکه تناقض گویی های بسیاری در برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، تصریح کرد: شما از سویی دم از مهندسی فرهنگی می زنید و از طرف دیگر فرهنگ را به عنوان یک امر خودجوش درونی می دانید؛ تکلیف این دو را روشن کنید.

* اگر اسماعیلی در گذشته عملکردشفافی داشت نگران نبودیم

در این جلسه همچنین علی یزدیخواه نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس با بیان اینکه اسماعیلی هیچ سابقه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد، گفت: هنوز وارد این وزارتخانه نشده مجامع صنفی و هنری علیه او موضع گرفته است و صحبت‌های او  درباره خانه موسیقی و سینما و هنر باعث شد اهالی سینما و هنر در برابرش گارد بگیرند، همه اهالی سینما و هنر که ضد انقلاب نیستند. الان با حضور او، خانه‌های قرآنی، مجامع مربوط به شعرا، نویسندگان، هنرمندان و رسانه‌های دیجیتال چه موضعی دارند آیا استقبال کردند و چرا در برابر او گارد گرفتند؟

وی افزود: آقای اسماعیلی در کارنامه اجرایی و سوابق خود مدتی معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان بود و این استانداری هم رقمی از جهت میزان بودجه خارج از شمول داشته است. با این حال انضباط مالی در استانداری اصفهان در زمان تصدی گری وی مشاهده نمی‌شود و شاید یکی از مدیرانی که بیشترین اعمال ماده ۹۱ شده‌اند، خود او بود.

* اسماعیلی ارتباط چندانی با بدنه وزارت ارشاد ندارد

علی اصغر خانی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: اسماعیلی دانش آموخته علوم سیاسی است که شاید بتوانند به سختی یکی از وظایف تخصصی این وزارتخانه مهم را اداره و بررسی کند. سوابق وزیر پیشنهادی هم نشان می‌دهد که ارتباط چندانی با بدنه وزارت ارشاد ندارد.

خانی ادامه داد: اینکه در یک پژوهشگاه کار پژوهشی انجام دهیم و باز هم در مرکزی همچون مرکز اسناد انقلاب اسلامی کار پژوهشی به ما محول کنند و از دل سوابق ۲۰۰ اثر تاریخی در بیاید با کدام شرح وظایف این وزارتخانه همخوانی دارد؟ اسماعیلی با کدام پشتوانه قادر به تعامل با نویسندگان و شاغل در رشته‌های تولیدی چند رسانه‌ای، نرم‌افزاری و دستگاه‌های نظارتی هستند؟

وی، عمده مسائل مهم وزارت ارشاد را نظارتی و حمایتی عنوان کرد و گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است مجوز نشریات و اکران فیلم‌های سینمایی را صادر کند و در برنامه‌های او سینمای خانوادگی که امروز بخش اعظمی از مخاطبان ایرانی را تشکیل داده کجاست؟ با کدام رویکرد و با کدام دیدگاه قادر به بازگشت اعتماد به رسانه‌های داخلی است؟

این نماینده مجلس ادامه داد: اسماعیلی باید بداند که اکثر ادارات این وزارتخانه در کشور تقریباً بی اثر هستند و بدیهی‌ترین امورات آن را نمی‌توانند اجرایی کنند. بالاخره خارج کردن این وزارتخانه از حالت انفعال نیازمند فردی است که تسلط کافی بر مباحث پیچیده داشته باشد.

موافق: اسماعیلی به مشارکت‌پذیری در عرصه فرهنگ اعتقاد دارد

 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عرصه فرهنگ به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: آقای اسماعیلی برای مدیریت فرهنگ عمومی کشور معرفی شده است و نه فرهنگ کلاسیک؛ فرهنگ عمومی وسعتی به اندازه کل جامعه دارد و شامل حوزه‌هایی مانند کتاب، مطبوعات، هنرهای تجسمی، هنر هفتم و ادبیات می‌شود.

تقوی با بیان اینکه فرهنگ مایه موجودیت هر جامعه است و پویندگی فرهنگ به روحیه مدیران فرهنگی بستگی دارد، اظهار داشت: آقای اسماعیلی به مشارکت‌پذیری در عرصه فرهنگ اعتقاد دارد چرا که توسعه فرهنگ بدون همکاری مردم امکان‌پذیر نیست.

وی همچنین با تأکید براینکه حضور در عرصه فرهنگ نیاز به یک جوشش درونی دارد، تصریح کرد: وزیر پیشنهاد فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارتباط با اهالی فرهنگ از این جوشش درونی برخوردار است و از آنجا که ارزش‌های اسلامی نیز در بستر آموزش‌های دینی منتقل می‌شود آقای اسماعیلی این ویژگی را دارد.

* اسماعیلی مشکلات حوزه فرهنگ را به خوبی احصا کرده است

 عفت شریعتی نماینده مردم زرند و کوهبنان هم در موافقت با وزیر پیشنهادی با بیان اینکه انقلاب ما به فرموده امام راحل اساسا یک انقلاب فرهنگی بوده است، اظهار داشت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دستیابی به تمدن نوین اسلامی از اهداف مهم برشمرده شده که باید با بهره‌گیری از فرهنگ ناب اسلامی این هدف را مشخص کرد.

وی با تاکید بر لزوم تقویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تعیین تکلیف و اصلاح مدیریت فرهنگی کشور یکی از محورهای اصلی برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر این اساس مشکلات مهم دستگاه‌های فرهنگی را احصا کرده و برای رفع آنها برنامه دارد.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی توجه به مسأله تعدد مراکز تصمیم‌گیر در حوزه فرهنگ و هنر و چاره‌جویی برای آن را از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خواند و گفت: پیشنهاد تشکیل معاونت فرهنگی در نهاد رئیس جمهوری با هدف فرماندهی مرکزی دستگاه‌های فرهنگی کشور و نیز ارتقا جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم‌گیری، از دیگر برنامه‌های آقای اسماعیلی است.

شریعتی تعامل گسترده با رسانه‌ها و بهره‌گیری از نظرات علما و مراجع را از دیگر ویژگی‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی توصیف کرد و اظهار داشت: ارتباط دائمی آقای اسماعیلی با علما و فضلا و نمایندگان رهبر انقلاب در استان‌ها و نیز حوزه‌های علمیه می‌تواند زمینه مناسبی را برای پیشبرد بهتر اهداف این وزارتخانه فراهم کند.

* اسماعیلی برای پویایی فرهنگ و هنر و تعمیق ارزش های ایران اسلامی تلاش کند

حجت‌الاسلام سیدمحمد موحد نماینده کهکیلویه در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با برنامه‌های محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به برنامه های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد، گفت: در گفت وگویی که با جناب آقای دکتر اسماعیلی داشتم، به این باور رسیدم که آمده است تا همه توان و ظرفیت خود را برای حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و مسجد  بکار ببندد و با مشورت و استفاده از نخبگان دینی، علمی و فرهنگی هنری کشور این مهم را  سامان ببخشد.

موحد افزود: حاشیه هایی که در ارائه برنامه های ایشان به وجود آمده، تحلیلی بود که به ایشان داده بودند و همانطوری که چندین بار اعلام کرده اند، این باور و نگاه من نیست و چون ایشان را انسانی صادق می دانم، بر این گفته صحه می گذارم.

وی اظهار داشت: دکتر اسماعیلی آمده است تا با استعانت از خداوند متعال و همکار شما بزرگواران و با عنایت به نزدیکی و شناخت عمیقی که ریاست محترم جمهور از ایشان دارند، با احترام به همه وزرای محترم قبلی این وزارتخانه، موارد ذیل را انجام دهد.

* اسماعیلی توانا در جذب منابع مالی و دارای نقشه راه است

کمال حسین پور نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت:‌ آقای اسماعیلی از چهره های نخبه، علمی و فرهنگی کشور است.

وی افزود: آقای اسماعیلی از جمله مدیران تحول گرای راهبردی سازمان صدا و سیما بوده که به عنوان مجری طرح نظام جامع ارزیابی تولیدات صداوسیما دارای مدیریت میدانی و روحیه جهادی است و با بدنه وزارتخانه و حوزه فرهنگ و ارشاد آشنایی کامل داشته و بر مختصات وزارتخانه اشراف کامل دارد.

نماینده پیرانشهر در مجلس تصریح کرد: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی فردی متعهد، متخصص، خوشفکر و معتقد به چندصدایی در رسانه‌ها و همسو با سیاست‌های کلی و بالادستی نظام است.

وی در بخشی از صحبت‌های خود یادآور شد: اسماعیلی در تدوین برنامه مفصل خود که به مجلس ارائه شده، بر فرهنگ عمومی تأکید کرده و به آسیب شناسی از حوزه های مختلف فرهنگی و هنری پرداخته و راه کارهایی را برای بِهینه سازی این موارد ارائه کرده است.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت گفت: در جای جای برنامه آقای اسماعیلی بر رسیدگی به وضع معیشتی هنرمندان، تقویت صندوق هنر و پرهیز از تصدی گری دولتی و پرداختن به امور نظارتی، هدایتی و حمایتی آن تاکید شده است و برای تحقق اهداف مد نظر در حوزه فرهنگ عمومی، به صورتی دقیق در مورد برنامه زمانی و حتی نهادهای مجری صحبت شده است. وی فردی توانا در جذب منابع مالی برای وزارت متبوع و دارای نقشه راه است. در برنامه‌های وی چالش ها و مشکلات موجود در حوزه‌های هنرهای نمایشی، موسیقی، سینما، کتاب، مطبوعات و فرهنگ عمومی توصیف و راهکارهایی برای رسیدن به وضع مطلوب ارائه شده است.

وزیر پیشنهادی ارشاد: فرهنگ فضای تنفس جامعه است/ به همه انتقادات و پیشنهادات احترام می‌گذارم

پس از طرح دیدگاه‌های موافقان و مخالفان، محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: فرهنگ مجموعه‌ای از بینش ها، گرایش‌ها عادات و سبک زندگی در جامعه و در یک کلمه هویت فردی و اجتماعی است. فرهنگ حال و هوای مردم، جامعه و خود ما است و فضای تنفس جامعه است. وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه را بانشاط و پویا می‌بینیم. البته آلودگی هوا هرچقدر هم باشد، باز خاموش و بی سر و صدا کارش را می‌کند. فرهنگ اینطور است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد خاطر نشان کرد: فرهنگ ریشه اصلی انقلاب ما بوده و هست، اهداف بلند انقلاب مثل عدالت، رفع محرومیت، گسترش معنویت، مارزه با مستکبران در یک کلام حاکمیت اسلام ناب محمدی است.

وی افزود: همه این ارزش‌ها و آرمان‌ها ذاتا فرهنگی و فرهنگ بنیان بوده و هست. همه داد و قیل‌های «ایسم‌های» اجتماعی و سیاسی و غیره ریشه در فرهنگ دارد. اصل انقلاب و دفاع مقدس و دفاع از حرم هم امری فرهنگی بودند.

اسماعیلی تصریح کرد: تمام مجاهدت مجاهدان در تمام عرصه‌ها ریشه در فرهنگ دارند. نزاع امروز منبعث از تقابل فرهنگ‌هاست؛ فرهنگ اصیل توحیدی در مقابل فرهنگ‌های غیرتوحیدی، فرهنگ انقلاب در برابر فرهنگ استکباری و لیبرال سرمایه‌داری آدم‌خور و تقابل‌های دیگر.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز تمام دلبستگان انقلاب و مستضعفان عالم در دنیای پر زرق و برق زورگویان در شبکه‌های شیطانی قد علم کرده و ایثارگری می‌کنند و ملت شکیبا و صبور ایران در صف مقدم این تقابل تاریخ ساز قرار دارند و البته که پیروزی از آن مسلمانان و مستضعفان جهان است. در این تقابل فرهنگی و تمدنی در عرصه مدیریت فرهنگ و هنر، سینما، تئاتر، ادبیات و شعر و موسیقی، تجسمی و همه اینها سنگرهایی راهبردی و بلکه مقدس و مهم برای ما هستند.

اسماعیلی با عنوان این پرسش که چرا فرهنگ راهبردی است؟، بیان داشت: امروز جنگ اصلی در دنیا جنگ شناخت‌ها، جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای است. امروز تمدن شیطانی با موسیقی و سینما و امثال آن تلاش دارد باور و اراده قلبی و رفتار انسان‌ها را به نفع اهداف استعماری و سلطه خواهانه خود دستکاری کند و به زور و پول، انسان‌ها را از هویت خود خالی و منصرف و بلکه منزجر کند. 

وی با تاکید بر اینکه همه رسانه‌ها و صنایع فرهنگی برای ما بسیار با ارزش و عزیز هستند، و با طرح این سوال که چرا فرهنگ مقدس است؟، گفت:  آن هنرمند عزیز، نوازنده چیره‌دست و فیلم‌ساز و بازیگر زبردست و ناشر باانگیزه، آن عنصر فرهنگی بی ادعا و پر کار، با کمترین امکانات در مبارزه با یک تمدن تفصیل یافته دست و پنجه نرم و ریش و گیس سپید می‌کند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: اگر مبارزه فرهنگی مهم‌ترین مبارزه‌هاست پس این عناصر در صف مقدم این کارزار هستند و حمایت از آنها وظیفه شرعی و قانونی بنده است. این فرهنگ ارزش جان دادن دارد.

بر اساس این گزارش، صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پایان رسیدگی به صلاحیت سایر وزرای پیشنهادی به رای مجلس گذاشته خواهد شد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور

صلاحیت احمد وحیدی برای تصدی وزارت کشور در دولت سیزدهم امروز (سه شنبه 2 شهریور) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

در ابتدای این بررسی کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون شوراها و امور داخلی و کمیسیون عمران گزارش‌های خود را از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور قرائت و تائید کردند.

کمیسیون امنیت ملی مجلس نتیجه بررسی خود را در خصوص صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی کشور در سه بخش انطباق مدارک، سوابق و تطبیق با اسناد بالادستی تقدیم مجلس کرد.

در این گزارش تاکید شد: وزارت کشور در بین دستگاه های اجرایی اهمیت بالایی دارد و در استان ها، استاندارانش، در شهرستان ها، فرماندارانش  و در بخش ها، بخشدارانش و در سراسر کشور حدود 3500 مدیر ستادی و صفی زیرمجموعه آن نقش آفرینی می کنند و به عبارتی کارآمدی آن یکی از مولفه های کارآمدی دولت است و وزیر پیشنهادی در برنامه های ارائه شده خود برای تغییر و تحول در همه حوزه ها برنامه دارد. دکتر وحیدی با توجه به تجربه اداره دانشگاه و تجربه زیاد خود می توانند مسائل و مشکلات این وزارتخانه را مدیریت کنند.

کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس هم در گزارش خود تصریح کرده بود: جمع­ بندی درخصوص صلاحیت و انطباق برنامه­ های ارائه شده با اسناد بالادستی وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم جناب آقای احمد وحیدی، کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ایشان را فردی شایسته، توانمند و مطلوب جهت تصدی وزارت کشور تشخیص داد.

در عین حال در گزارش این کمیسیون آمده بود: کمیسیون انتظار دارد ایشان اهتمام ویژه در اجرای برنامه ­های خود در زمان رأی اعتماد داشته باشد و اقدامات اصلاحی درخصوص عملکرد این وزارتخانه به ویژه در حوزه انتصاب استانداران، فرمانداران و مدیران محلی با روحیه جهادی و انقلابی و همچنین هماهنگی بین قوای مقننه و مجریه را در اولویت برنامه­ های اجرائی آن وزارتخانه قرار دهد.

کمیسیون عمران مجلس هم در گزارش خود با برنامه وزیر پیشنهادی کشور موافقت کرد.

مخالف: افزایش قدرت استانداران در برنامه وحیدی مورد قبول نیست

در ادامه این بررسی محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور با اشاره به برخی مشکلات فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور از قبیل فقر، ناامنی، فساد و کارتن‌خوابی و اعتیاد اظهار داشت: ما نمایندگان در برابر این مسائل مسئولیت داریم و وزیر کشور نیز باید در این خصوص برنامه داشته باشد و سؤال این است که این مسائل در کجای برنامه‌های وزیر پیشنهادی قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه وزیر کشور در خصوص افزایش اختیارات فرمانداران و استانداران بیان داشت: وقتی به پست‌های انتصابی قدرت می‌دهیم آنقدر قدرت پیدا می‌کنند که در مقابل نمایندگان هم می‌ایستند در حالیکه باید مانند کشورهای اروپایی به شهرداری‌ها قدرت داده شود تا زمینه خدمت‌رسانی بهتر به مردم فراهم شود.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزایش قدرت استانداران را به معنای بی‌توجهی به مردم و رواج فرهنگ خان‌بازی خواند و گفت: جایگاه احزاب و تشکل‌های مردم‌نهاد نیز در برنامه‌های آقای وحیدی به خوبی معلوم نیست.

صباغیان بافقی گفت: احزاب و تشکل‌های صنفی باید تحت نظارت کشور و مورد حمایت آن باشند اما امروز به این تشکل‌ها و اصناف بها داده نمی‌شود.

موافق: وحیدی توان همگرایی در مسائل مختلف را دارد

سیدالبرز حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور در دولت سیزدهم با بیان اینکه آقای وحیدی از افراد باسابقه در سطوح مدیریتی متفاوت در کشورمان بوده است، اظهار داشت: در پی معرفی کابینه تاکنون، قدرت‌های معاند و رژیم صهیونیستی نسبت به معرفی وحیدی عصبانی بوده‌اند و هرجا دشمنان از موضوعی عصبانی باشند یعنی انتخاب و حرکت ما درست بوده است.

وی ادامه داد: ایشان چهره‌ای شناخته شده برای مردم است؛ در بدو ورود به سپاه بنیان‌گذار نیروی قدس سپاه بوده و در دانشگاه عادی دفاع ملی تحصیل کرده و به جوانب مختلف کشور اشراف دارد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مسئولیت‌های احمد وحیدی از جمله چهار سال وزارت دفاع، عضویت شورای راهبردی روابط خارجی و عضویت مجمع  تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: در رأس وزارت کشور باید کسی قرار بگیرد که در حوزه‌های مختلف صاحب تبحر و اشراف باشد و این ویژگی در آقای وحیدی قرار دارد.

* 13 مشکل مهم کشور در برنامه‌های وحیدی

در همین حال  قدرت الله حمزه شلمزاری هم در موافقت با برنامه های احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور، گفت: در اظهارات آقای صباغیان مخالف برنامه های این وزیر مطالبی مطرح شد که وی با مطالعه کامل برنامه های وحیدی پاسخ سوالات خود را دریافت خواهد کرد.

نماینده مردم اردل، فارسان، کیا، کوهرنگ و دهستان دستگرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر پیشنهادی کشور 8 مورد در خصوص مواد مخدر و 16 مورد درباره احزاب و نهادهای مردمی در برنامه خود مطالبی را مطرح کرده و برنامه این وزیر پیشنهادی بسیار جامع وکامل است.

وی افزود: وحیدی نگین درخشانی در هیات دولت سیزدهم است. برنامه های وی با اشاره به 4 سطح قوانین، اسناد بالادستی، سیاست های کلی نظام، قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات شوراهای عالی کشور تدوین و ساماندهی شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در برنامه های پیشنهادی این وزیر 13 مورد از مهم ترین مسائل کشور مانند معیشت، سرمایه اجتماعی، لزوم آرامش سیاسی، سلامت عمومی، معیشت مردم و صیانت از محیط زیست است که این مسائل نشان دهنده اشراف و جامعیت و توجه وحیدی به مسائل کشور دارد.

وحیدی: اولین نقش وزارت کشور بسیج ظرفیت ها است

بعد از طرح مباحث موافقان و مخالفان، احمد وحیدی وزیر پیشنهادی وزارتخانه کشور در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: برنامه‌ای که تهیه شده مستند به قانون اساسی، سند چشم انداز، بیانیه گام دوم، سیاست‌های کلی نظام ـ که ۱۶ مورد آن به وزارت کشور مربوط است ـ قوانین مصوب و مجلس شورای اسلامی مربوط است.

وی بیان داشت: بر این اساس برنامه‌ها در قالب ۱۳ موضوع اساسی، ۱۸ راهبرد کلان و ۱۴۸ اقدام اجرایی و برنامه‌های محوری که همه این‌ها حول یک محور کلیدی شکل گرفت، تدوین شده‌اند همچنین در جلساتی که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در خدمت نمایندگان محترم بودم ۱۶۷ نماینده برنامه‌ها و دغدغه‌های خود را در قالب ۵۰۸ نقطه نظر اعلام کردند که در قالب ۸ فصل جمع‌بندی شد.

وحیدی درباره این ۸ فصل بیان داشت: ۸۵ مورد در حوزه کارآمدی، ۶۸ مورد در حوزه تعامل دولت و مجلس، ۵۸ نکته درخصوص انتخاب مدیران، ۳۹ نکته در حوزه آسیب‌های اجتماعی، ۲۹ نقطه نظر پیرامون مدیریت بحران، ۲۵ نکته در رابطه با تقسیمات کشور و ۲۳ مورد در حوزه اصلاح قوانین و مقررات بود.

وی ادامه داد: اولین نقش وزارت کشور بسیج ظرفیت ها است. ما در کشور ظرفیت و قابلیت های فراوانی داریم و باید آن رابسیج کنیم. بسیج ظرفیت‌ها، سه هدف عبور از مشکلات اقتصادی، محرومیت زدایی و پیشرفت عمومی کشور را دنبال می‌کند.

وزیر پیشنهادی کشور تصریح کرد: ما خلا هایی داریم که نهاد های واسطه‌ای آن را پر نمی‌کنند و باید وزارت کشور این خلاء ‌ها را پر کند. تعارضات باید حل شود و مدیریت آن جز کارکردهای وزارت کشور است.

وی با تاکید بر اینکه قدرت ملی یک مفهوم یکپارچه است، گفت: حقوق عامه و شهروندی باید حفظ شود. ما باید مرتب الگوهای مشارکت عمومی را خلق کنیم. مردمی سازی توسط این الگوهای مشارکت و تقویت‌ آن‌ها شدنی است.

بر اساس این گزارش اخذ رای مجلس درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور بعد از بررسی صلاحیت سایر وزرای پیشنهادی در نشست علنی پارلمان انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =