گردشگری ایران / دشتهای لاله واژگون

دشت دالانی الیگودرز با دوهزار و 900 هکتار وسعت در یکی از ارتفاعات منطقه حفاظت شده اشترانکوه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، در روستای دالانی استان لرستان، در دامنه کوه هایی همچون مورزرین، قالی کوه، شاه کول و نسارتخت دشتی قرار گرفته که در فصل بهار، گردشگران و مسافران زیادی برای تماشای آن به لرستان سفر می‌کنند. دالانی با وسعت دو هزار و نهصد هکتار دشتی از لاله‌های واژگون که به سوسن چلچراغ و اشک مریم نیز معروف هستند را در آغوش گرفته است.

بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / کویر ریگ جن کجاست؟

این گل‌ها که به اشک سیاوش هم معروف‌اند، افسانه‌ای به دنبال خود دارند؛ عده‌ای معتقدند که در زمانی که گرسیوز، فرمانده سپاه توران، با تیغ خود گردن سیاوش را درید، لاله واژگون شاهد آن ماجرا بود. از آن به بعد غم این ماجرا بر او سایه افکند و رویش سرخ شد. با همه ی غصه‌هایش سرش را به پایین انداخت و برای بی گناهی سیاوش گریه کرد. اشک‌های لاله واژگون در واقع شیره بی‌رنگی هست که در درون آن‌ها قرار دارند و گاهی از آن سرازیر می‌شوند. لرستان استانی یا طبیعت زیبا و بکر که در فصل‌های گرم سال افراد زیادی جذب آن می‌شوند.

گردشگری

این استان در غرب ایران قرار گرفته و آب و هوای کوهستانی آن به دلیل مجاورت با کوهستان های عظیم همچون زاگرس است. اداره حفاظت محیط زیست شهرستان الیگودرز به منظور معرفی و حفظ این سرمایه طبیعی ملی در هفته هوای پاک اقدام به برگزاری جشنواره در دشت لاله های واژگون می کند. در این جشنواره مسئولین به همراه عشایر خونگرم الیگودرز، مردم را با تنوع زیست محیطی منطقه و ارزش حفظ و نگهداری آن آشنا می‌کنند. در این جشنواره، منظره‌ای زیبا از طبیعت دشت‌های دالانی به همراه موسیقی سنتی بختیاری و سرنا نوازی در خصوص طبیعت، اجرای رقص سنتی و آیینی بختیاری و اجرای مراسم فرهنگی، ساعاتی خوش و دلپذیر را برای شما رقم خواهد زد. برای اقامت در این‌ منطقه می‌توانید به هتل هایی که الیگودرز وجود دارند بروید یا در طبیعت این منطقه چادر به پا کنید و کمپ بزنید.

قرار گرفتن این دشت زیبا در ارتفاعات اشترانکوه و احاطه شدن توسط کوههای دیگری همچون مورزرین قالی کوه شاه کول و نسارتخت زیبایی آن را صد چندان کرده است

مجموعه این مناظر چشم نواز و بی بدیل باعث شده همه ساله خیل عظیم گردشگران و دوستداران طبیعت از سراسر کشور به این منطقه سرازیر شوند. در این دشت زیبا ومنحصر به فرد دو نوع نادر از گلهای لاله واژگون به نامهای ‘سوسن چلچراغ’ و ‘اشک مریم’ با ارتفاعی بالغ بر 120 سانتی متر می روید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =