بورسیه تحصیلی/ شرایط مهاجرت تحصیلی به روسیه چیست؟

مهاجرت تحصیلی به روسیه انتخاب عاقلانه‌ای است برای کسانی که قصد دارند در کشوری نزدیک به ایران و با هزینه‌های پایین‌تر نسبت به اروپا یا آمریکا ادامه تحصیل بدهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مهاجرت تحصیلی به روسیه دارای مزایایی مانند نزدیکی به ایران و هزینه‌های پایین‌تر نسبت به کشورهای دیگر است. البته برای کسانی که قصد دارند پس از تحصیل در روسیه به ایران برگردند، مهم است که در دانشگاه‌های مورد تایید ایران تحصیل کنند تا مدرک‌شان پذیرفته شود. 

پویا احمدی دانشجوی سال آخر رشته توریسم و هتلداری در دانشگاه شماره یک تغذیه روسیه است که با وی در مورد مراحل پذیرش در دانشگاه‌ها و شرایط زندگی در روسیه گفت‌وگو کردیم.

احمدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با بیان این که زندگی در روسیه هزینه کمتری نسبت به کشورهای دیگر مانند کانادا دارد، اظهار کرد: به طوریکه هزینه سه ماه زندگی در کانادا برابر با هزینه یکسال زندگی در روسیه است.

این دانشجوی رشته توریسم و هتلداری با اشاره به این که پذیرش در روسیه نیازی به مدرک زبان ندارد، افزود: به دلیل ارتباط خوب ایران و روسیه، مهاجرت به روسیه برای ایرانی‌ها از کم‌ریسک‌ترین و کم هزینه‌ترین مهاجرت‌هاست. همچنین فراِیند ویزا گرفتن در روسیه آسان‌تر از سایر کشورهاست.

وی با تاکید بر این که کسی که قصد دارد به روسیه بیاید حتما باید یک دوره کالج زبان روسی یا پادفک بگذراند، گفت: در این دوره زبان روسی از صفر آموزش داده می‌شود و همچنین دروس پایه مانند زیست، شیمی، ریاضی و فیزیک متناسب با رشته‌ای که در آینده می‌خواهند انتخاب کنند.

احمدی با بیان این که در پایان پادفک، یک امتحان سطحی برگزار می‌شود که بیشتر دانشجویان در این امتحان پذیرفته می‌شوند و مدرک پادفک دریافت می‌کنند، افزود: به کمک مدرک پادفک می‎توان دیپلم آبی گرفت و سپس برای پذیرش و ثبت نام در دانشگاه کورس اصلی اقدام کرد.

تحصیل در روسیه به زبان روسی آسان‌تر است یا انگلیسی؟

این دانشجوی توریسم و هتلداری با تاکید بر این که در کشور روسیه به دو زبان انگلیسی یا روسی می‌توان تحصیل کرد، یادآور شد: البته چون انگلیسی زبان مرسومی در روسیه نیست و اصلا روس‌ها انگلیسی بلد نیستند، گزینه‌های کمتری برای تحصیل وجود دارد.

وی با اشاره به این که زبان روسی، زبان خیلی سختی است و معمولا خود روس‌ها هم در این زبان مشکل دارند، یادآور شد: البته باید توجه داشت که صحبت کردن در خیابان با درس خواندن در دانشگاه خیلی متفاوت است.

آیا دانشجویان می‌توانند کار دانشجویی و درآمد داشته باشند؟

احمدی با بیان این که دانشجویان در روسیه می‌توانند به صورت پاره وقت کار کنند، یادآور شد: کار کردن در روسیه نیاز به دانستن زبان روسی، پاسپورت یا مدارک کار دارد که دانشجویان در ابتدای ورود به روسیه هیچ کدام از این‌ها را ندارند. به همین دلیل بهتر است به اندازه سال اول پس‌انداز داشته باشند و از سال‌های بعد به دنبال شغل باشند.

این دانشجوی رشته توریسم با تصریح بر این که دانشگاه موظف نیست برای دانشجویان کار دانشجویی فراهم کند، گفت: اما دانشجویان می‌توانند به مرور با افزایش مهارت در رشته خودشان وارد کارآموزی شوند و درآمد داشته باشند.

هزینه خوابگاه در مسکو روسیه

وی درباره گرفتن خوابگاه یا اجاره مسکن در مسکو روسیه، گفت: زندگی در خوابگاه‌های دولتی به راحتی زندگی در خانه شخصی نیست؛ اما هزینه کمی دارد که حدود ماهانه هزار و 500 روبل روسیه می‌شود.

احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: گزینه دیگر برای دانشجویان، خوابگاه‌های غیردولتی هستند که هزینه آن‌ها بر اساس امکاناتی که دارند، تعیین می‌شود. برخی هم ترجیح می‌دهند سوئیت یا آپارتمان اجاره کنند که قیمت آن‌ به فاصله تا مرکز شهر، فاصله تا مترو محلی و نوساز یا قدیمی بودن بستگی دارد و بین 30 هزار تا 50 هزار روبل است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =