گردشگری ایران / کاخ ساسان کجاست؟

کاخ ساسان یا به روایتی دیگر کاخ سروستان قدیمی ترین گنبد آجری کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، کاخ ساسان یا به روایتی دیگر کاخ سروستان قدیمی ترین گنبد آجری کشور است و در زمان پادشاهی بهرام گور از سلسله ی ساسانیان ساخته شده است.

آخرین بررسی های باستان شناسی در مجموعه کاخ سروستان نشان می دهد که این مجموعه ساسانی در دوره اوج شکوه خود حدود 30 هکتار وسعت داشته است.

بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / دریاچه گهر کجاست؟

این کاخ از سنگ و گچ ساخته شده است. بخش مرکزی این کاخ، ۱۳ متر طول و ۱۸ متر ارتفاع دارد و یک حیاط که دارای کنبد است در آن تعبیه شده است. قسمت اصلی این بنا در ضلع شرقی است که دارای دو ایوان بزرگ و کوچک است. ایوان اصلی به تالار مرکزی و سپس به حیاط منتهی می شود. تالار بزرگ کاخ ساسانی سروستان، سقفی مرتفع و گنبدی شکل دارد که در حاشیه زیر سقف آن بقایای گچبری بسیار زیبا هنوز هم قابل مشاهده است و نشانه هایی از هنر اصیل معماری در آن زمان دارد.

 کاخ ساسان

طاق های گنبدی این بنا با آجر زده شده است. این کاخ نسبت به دیگر بناها و آثار مربوط به دوره ی ساسانیان، از معماری و نقشه ی پیچیده و بسیار کامل تری برخوردار است.بیشتر پژوهشگران داخلی و خارجی از ابتدا تا کنون، این که این اثر مربوط به دوره ی ساسانیان در( قرن ۵ میلادی) و پادشاهی بهرام پنجم که به بهرام گور مشهور است را، تایید کرده اند. البته با بررسی مساحت و نوع معماری نسبتا ساده تر آن به نسبت یک کاخ شاهی، آن را یک آتشگاه معرفی کرده اند و محلی مقدس و عبادتگاه می دانند و عده ای نیز آن را استراحتگاه و یا شکارگاه سلطنتی برای فصل شکار یا سفر خانواده سلطنتی و یا مهمانان آنان می دانند.

کاخ سروستان در استان فارس و در 9 کیلومتری جنوب شهر سروستان و در مسیر روستای نظرآباد در دشتی وسیع جای گرفته است. این کاخ از جنس سنگ و گچ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =