از خواص گیاه ترخون چه می دانید؟

ترخون یکی از گیاهان معطر نسبتا پر استفاده می باشد که به عنوان سبزی نیز تولید و مصرف می گردد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، گیاه ترخون به دلیل طعم تند و رایحه دل‌انگیزی که دارد به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌شود. این گیاه از محبوب‌ترین طعم‌دهنده‌های غذا در فرانسه محسوب می‌شود و با توجه به کاربردهای فراوانی که دارد، "پادشاه سبزیجات" را در این کشور به خود اختصاص داده است. دم‌کرده ترخون، آرام‌بخش اعصاب بوده و در رفع خستگی و بی‌خوابی مؤثر است. جویدن برگ‌های آن نیز نقش بسزایی در تسکین دردهای ناحیه دهانی و دندان‌ها دارد. مصرف این سبزی جادویی همراه غذا علاوه بر افزایش اشتها باعث جذب بهتر غذا می‌شود و از ابتلا به بیماری‌های روده پیشگیری می‌کند.

گل های زرد رنگ این گیاه بصورت گل آذین خوشه در انتهای ساقه اصلی نمایان می شوند. نام گونه این گیاه (دراکونکولوس) از کلمه دراگون به معنای اژدها گرفته شده است و علت این نامگذاری اثرات شفابخش این گیاه در درمان نیش خوردگی انسان از مارها و حیوانات سمی می باشد.

نیازهای اکولوژیکی و پراکنش

برخی از محققین منشا این گیاه را شمال و مرکز آسیا معرفی کرده اند ولی عده ای دیگر منشا آن را شمال و غرب آمریکا می دانند. در مناطق گرم و آفتابی دارای رشد و میزان مواد موثره مطلوبی است و همچنین قادر است سرمای زمستان را بخوبی تحمل نماید. اگرچه برخی از منابع علمی این گیاه را به عنوان یک گیاه بسیار رطوبت دوست معرفی نموده اند ولی مشاهدات بنده خلاف این موضوع را نشان داد. خاک هایی با بافت متوسط را می پسندد و در خاک های شور بسختی رشد می نماید.

ترکیبات شیمیایی و فرآوری

خشک کردن این گیاه در محل سایه سبب حفظ رنگ و میزان مواد موثره آن می گردد. البته استفاده از خشک کن های صنعتی در مورد این گیاه رونق فراوانی دارد و بدین منظور از دمای 40 درجه سانتیگراد استفاده می شود. مهمترین ماده موثره این گیاه اسانسی به رنگ زرد کم رنگ است که میزان آن بین 1 تا 3 درصد گزارش شده است. مهمترین اجزای اسانس ترخون عبارتند از استراگول (40 تا 70 درصد)، آلفا پینن، بتا پینن، لیمونن، میرسن و ... .
تاثیر مصرف گیاه ترخون بر دستگاه گوارش

ویتامین‌های A و C، نیاسین، پیریدوکسین، فولات، ریبوفلاوین موجود در ترخون، خاصیت آنتی‌اکسیدان داشته و در بهبود سوخت و ساز بدن و ترشح صفرا موثر است؛ بنابراین روند طبیعی هاضمه را بهبود می‌بخشد و ناراحتی‌های معده، مشکلات دستگاه گوارشی و سوءهاضمه را رفع می‌کند. مصرف این گیاه در رفع بی‌اشتهایی عصبی، سکسه، نفخ شکم و یبوست مؤثر است. علاوه بر این ترخون یک ادرارآور طبیعی است و به دفع مواد اضافی بدن از این طریق و تعادل مایعات آن کمک می‌کند.

تاثیر گیاه ترخون بر عملکرد قلب و مغز

ترخون دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است. همچنین برگ‌های این گیاه سرشار از پتاسیم است که نقش مؤثری در بهبود عملکرد کلیه‌ها، کبد و قلب دارد. پتاسیم به انقباضات قلبی کمک، رگ‌های قلبی را از آسیب حفظ کرده و بدین ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. از سوی دیگر برگ‌های ترخون حاوی میزان بالایی آهن و ویتامین C است که نقش شایانی در از بین بردن مشکلاتی نظیر کم‌خونی دارد. آهن موجود در ترخون به تنفس سلولی کمک می‌کند و با بهبود وضعیت گردش خون و توزیع اکسیژن در بدن، منجر به افزایش بهره‌وری جسم و مغز می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =