از خواص گیاه رازک چه می دانید؟

رازک با نام عمومی Hops که به عربی حشیشه الدینار نامیده می شود، گیاهی است علفی، چند ساله و بالا رونده. این گیاه 2 پایه بوده و اعضای آن پوشیده از تارهای خشن است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، رازک با نام عمومی Hops که به عربی حشیشه الدینار نامیده می شود، گیاهی است علفی، چند ساله و بالا رونده.این گیاه 2 پایه بوده و اعضای آن پوشیده از تارهای خشن است.برگ های گیاه، متقابل، دندانه دار و مرکب از 3 تا 5 لوب نامساوی است. گل های نر به صورت مجتمع و گل آذین خوشه هستند.گل های ماده، به صورت مخروط مانند سفید مایل به حنایی می باشند.قسمت مورد استفاده گیاه، مخروط های ماده(گل های ماده) آن است که دارای بوی معطر و مطبوع با طعم تلخ است.این گیاه بیشتر در نواحی شمال ایران از جمله گرگان، چالوس، تنکابن، رشت، لاهیجان و آستارا می روید.

رازک گیاهی است که در صنعت ساخت ماءالشعیر به صورت گسترده‌ای کاربرد دارد. این گیاه که طعم تلخی به این نوشیدنی‌ها می‌بخشد، خواص درمانی متعددی دارد و می‌توان از این گیاه به عنوان یک گیاه دارویی استفاده نمود.شناخته‌شده‌ترین اثر رازک، درمان اختلالات خواب می‌باشد. دمنوش رازک در نقاط مختلف دنیا، به منظور کاهش استرس، اضطراب، بی‌قراری، بی‌خوابی، تنش‌های عصبی، بیش فعالی، عصبانیت، تحریک‌پذیری و ... کاربرد دارد.

گیاه رازک و معجزه این گیاه

تاریخچه:

کاربرد عمده ی رازک در تولید ماءالشعیر به دلیل طعم تلخ آن است. عصاره ی رازک به عنوان طعم دهنده در غذا و صنعت نوشابه سازی مصرف می شود.

در قدیم، از خاصیت مُدر بودن آن استفاده می شد. دیگر مصارف سنتی آن، درمان انقباضات روده ای، بیماری سل، سرطان و التهاب مثانه بود.

حمام کردن در وان زوائد حاصل از تخمیر رازک، تأثیر جوان کننده دارد و برای رفع مشکلات قاعدگی موثر است.

برخی اوقات، در افرادی که رازک می چیدند، اثرات آرام بخش مشاهده می شد و به همین جهت از گل های رازک، به عنوان مُسکن استفاده می کردند. گاهی نیز به منظور رفع مشکلات عصبی، گل های رازک را در بالش می گذاشتند. عصاره برخی از انواع رازک به دلیل خاصیت نرم کنندگی، در فرآورده های پوستی به کار می رود

ترکیبات مهم:

این ترکیبات عبارت هستند از:

مواد تلخ از جمله آسیل فلوروگلوسیدهای موجود در رزین،

اسانس به میزان 3/0 تا 1 درصد که حاوی میرسن، لینالول، فارنزن و کاریوفیلن است،

تانن به میزان 2 تا 4 درصد،

فلاونوئید

کاربرد رازک

رازک به عنوان یک فاکتور نگه‌دارنده و طعم‌دهنده در صنایع غذایی بالأخص برای تهیه ماءالشعیر استفاده می‌شود و مسئول طعم تلخ در ماءالشعیر است.

رازک در کرم‌ها و لوسیون‌های مخصوص پوست نیز کاربرد دارد.

در تهیه شکلات، کیک و ژلاتین هم از رازک استفاده می‌شود.

داروهای گیاهی حاوی رازک روز به روز در حال گسترش می‌باشند.

رازک و تناسب اندام

در مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها صورت گرفت مشخص شد که عصاره رازک از افزایش وزنی که بعد از مصرف غذاهای پرچرب ایجاد می‌شود؛ پیشگیری می‌کند. در این مطالعه کاهش وزن و کاهش گلوکز ناشتا با مصرف زانتوهومول مشاهده شده است. زانتوهومول (xanthohumol) ماده شیمیایی است که از گیاه رازک گرفته می‌شود و اثرات مفیدی بر نشانگرهای سندرم متابولیک دارد و سندرم متابولیک که منجر به بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت می‌شود را کاهش می‌دهد. البته از طرفی این گیاه محرک اشتها است و باعث افزایش ترشحات معده، بهبود هضم، کاهش نفخ و ... می‌شود.

تسکین دردهای مفصلی با رازک

آنزیم سیکلواکسیژناز، باعث بروز واکنش‌های التهابی در بیماران مبتلا به آرتریت می‌شود. داروهای بیماران مبتلا به انواع بیماری‌های مفصلی مانند آرتریت روماتوئید، آرتروز، نقرس و ... فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناز را مهار می‌کنند. عصاره رازک هم مانند این داروها عمل می‌کند و بعد از سرکوب آنزیم سیکلواکسیژناز، علائم التهابی و دردهای مفصلی را کاهش می‌دهد. همین مسئله توان بالقوه رازک را برای درمان آرتریت نمایان می‌کند. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که اسیدهای تلخ موجود در رازک، فرآیندهای التهابی را بلوکه می‌کنند و در اثر مصرف عصاره رازک فاکتورهای التهابی و فاکتورهای نکروزکننده تومور کاهش می‌یابد.
فرآورده های دارویی:

حدود 70 فرآورده ی آرام بخش از رازک در آلمان وجود دارد. در انگلستان حدود 60 فرآورده از آن تهیه می گردد که همگی به عنوان آرم بخش استفاده می شود.

تهیه چای:

یک لیوان آب در حال جوشیدن را بر روی نیم گرم گیاه له شده یا پودر بریزید و 15 دقیقه صبر کنید؛ سپس صاف کرده و میل نمایید.

نگهداری:

رازک باید دور از نور و در هوای سرد نگه داری شود. حداکثر مدت نگهداری یک سال است.

عوارض جانبی:

مصرف رازک ممکن است در بعضی افراد حساسیت پوستی ایجاد کند. علت آن مربوط به گرده های گیاه است.

مهم ترین اثرات گزارش شده رازک:

آلرژی زا، ضد درد، ضد باکتری، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، معرق، هضم کننده، ادرارآور، قاعده آور، استروژنیک، مُلین، خلط آور، قارچ کش، خواب آور، شیرافزا، مُسهل، مخدر، مقوی اعصاب، مقوی معده، آرام بخش، مقوی رحم، ضد کرم و کاهش دهنده ی میل جنسی.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =