برنامه‌ آموزش‌  وپرورش برای ۸ میلیون کودک

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: ۸ میلیون کودک زیر 6 سال داریم که باید برای تمام آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم و در این راستا اقداماتی انجام شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، علیرضا حاجیان‌زاده رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره تشکیل این سازمان، اظهار کرد: سبقه تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، رهنمود و مطالبه مقام معظم رهبری در سال گذشته در اجلاس رؤسای مدیران آموزش و پرورش بود؛ یکی از تأکیدات ایشان، مسأله مهدکودک‌ها بود

وی افزود: پیرو آن بیانات، شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد موضوع شد و جلساتی با حضور وزرای آموزش و پرورش، رفاه و دیگر مسؤولان برگزار و پیشنهاداتی تنظیم شد که به مقام معظم رهبری تقدیم شد و ایشان در پی نوشت مکتوبی به سه نکته اشاره کرده بودند مبنی بر اینکه سازمان یا مرکزی برای این کار تشکیل شود؛ زیرمجموعه آموزش و پرورش باشد و تاکید بر تسریع کار داشتند که این پی‌نوشت مبنای ورود شورا به این کار شد.

* ۸ میلیون کودک زیر 6 سال داریم

حاجیان‌زاده ادامه داد: در یک مرحله طی یک ماده واحده‌ای، اصل کار تصویب و در مرحله بعد، اساسنامه سازمان تصویب شد و تقریباً اسفند ماه 99 ابلاغ شد و در همان مصوبه پیش‌بینی شده بود که مقدمات تشکیل سازمان نهایی شود و هیأت امنا، رئیس سازمان را بعد از پیشنهاد وزیر انتخاب و معرفی کند که این اقدام، اواخر خرداد ماه انجام شد و هیأت امنا تشکیل شد؛ وزیر آموزش و پرورش، بنده را به عنوان رئیس پیشنهاد داد که به تأیید هیأت امنا رسید.

وی با تأکید بر اینکه در ایجاد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هیچ سابقه قبلی وجود ندارد و از صفر، کار را شروع کردیم، ادامه داد: با یک مخاطب گسترده و حساس مواجهیم یعنی ۸ میلیون کودک زیر 6 سال داریم که باید برای تمام آنها برنامه ریزی داشته باشیم.

*50 هزار مهد و پیش‌دبستانی زیرمجموعه سازمان تعلیم و تربیت کودک

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره برنامه‌ریزی برای کودکان گفت: برنامه‌ریزی به معنای این نیست که همه کودکان به مهدکودک بروند بلکه تعدادی در منزل و در کنار خانواده هستند و باید برای آنها در جهت توانمندسازی خانواده‌ها برنامه‌ریزی کنیم یعنی محتوایی چون قصه و بازی و مسائل تربیتی را تهیه کنیم.

 وی اضافه کرد: بخش دیگر مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها هستند که به لحاظ آماری 16 هزار مهدکودک مجوزدار از سازمان بهزیستی داریم و حدود 30 هزار مرکز پیش دبستانی زیرمجموعه آموزش و پرورش داریم و 14 دستگاه هستند که مهدکودک و مهدقرآن هایی با مجوز داخلی آن دستگاه‌ها دارند.

حاجیان‌زاده تصریح کرد: تقریباً در مجموع 50 هزار مهد و پیش دبستانی باید زیرمجموعه سازمان ملی تعلیم و تربیت قرار گیرند و با استانداردهای جدید مجوز بگیرند.

وی افزود: تا زمانی که استانداردها و دستورالعمل‌ها در حال تدوین هستند، برای آنکه کار متوقف نشود به همه کشور ابلاغ کردیم که مهدکودک‌هایی که از بهزیستی مجوز دارند همان مجوزها تمدید می‌شوند و پیش دبستانی‌ها هم که در اختیار آموزش و پرورش بوده‌اند با همان سازوکار ادامه می‌دهند تا استانداردهای جدید را تدوین کنیم.

* تا پایان سال 1401 مجوزها را تمدید کرده‌ایم

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه تا پایان سال  1401 مجوزها را تمدید کرده‌ایم، گفت: اگر استانداردها زودتر آماده و تصویب شوند فراخوان می‌دهیم تا مراکز مجوزهای جدید اخذ کنند.

وی با بیان اینکه حدود 4 تا 5 هزار مهدکودک زیرمجموعه دستگاه‌ها هستند، افزود: 14 دستگاه هستند که مهدکودک هایی زیرمجموعه دارند مثلا در مساجد، ادارات، شهرداری در خانه محلات و غیره هستند که آمار دقیقی در اختیارمان نیست و تک تک صحبت کردیم یا سپاه و بسیج 3000 مهدکودک با گرایش قرآنی عمدتا در مساجد دارند.

* به جد دنبال تولید محتوا برای پیش‌دبستانی‌ها و مهدهای کودک هستیم

حاجیان‌زاده با تأکید بر اینکه به جد دنبال تولید محتوا برای پیش‌دبستانی‌ها و مهدهای کودک هستیم، ادامه داد: کمیته‌ای را تحت عنوان کمیته تولید محتوا تشکیل دادیم که در حال تدوین محتوا هستند.

وی اظهار کرد: برای سال تحصیلی پیش رو یک کاری را به صورت موقت ارائه می‌دهیم یعنی محتواهای موجود که توسط دستگاه‌ها و نشرهای مختلف تهیه شده در کمیته مربوط بررسی می‌شود و آنها که مورد تأیید هستند معرفی می‌شود و مهدها می‌توانند از آنها استفاده کنند.

* معتقدیم کتاب محور نباید باشیم

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: منظور از محتوا صرفاً کتاب نیست بلکه گوش دادن و دیدن مهارت‌هایی هستند که مورد توجه هستند؛ معتقدیم کتاب محور نباید باشیم بلکه باید فعالیت محور باشیم.

وی ادامه داد: مربیان ما باید بیاموزند که چگونه با بچه‌ها کار کرده و چگونه فعالیت کنند که بچه‌ها از نظر هوشی، اجتماعی و مقدمات مختلف برای یادگیری آماده شوند. به ویژه برای مناطق دوزبانه به شکل خاص‌تر برنامه‌های یادگیری زبان فارسی را به ویژه در یکی دو سال قبل از دبستان تأکید داریم که انجام دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =