احتمال تغییر شکل رتبه‌ بندی معلمان به افرایش حقوق

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه اجرای رتبه‌ بندی معلمان متناظر با هیأت علمی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و ظاهرا شدنی نیست، از تغییر شکل رتبه‌بندی خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره رتبه‌ بندی معلمان اظهار کرد: 10 سال است براساس قوانین برنامه‌های پنج ساله کشور و سند تحول بنیادین هدف‌گذاری شده است که رتبه‌ بندی بین معلمان انجام شود و تا سال گذشته اتفاق نیفتاده بود تا اینکه مجلس یازدهم آغاز شد و بنده به تقاضای همه اعضای کمیسیون آموزش مجلس از دولت پیگیر وضعیت رتبه‌بندی شدم.

بیشتر بخوانید

لایحه رتبه‌ بندی معلمان بالاخره تصویب خواهد شد؟

وی افزود: 25 اسفند 99 لایحه رتبه‌ بندی معلمان از سوی رئیس جمهور سابق به صورت عادی به مجلس فرستاده شد و در کمیسیون آموزش بررسی اولیه را انجام دادیم همچنین 96 درصد نمایندگان مجلس به کلیات رتبه‌بندی در صحن مجلس رای دادند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: شاکله رتبه‌بندی ایراداتی داشت که آن را اصلاح کردیم و این اصلاحات در مفاد لایحه دولت تغییراتی ایجاد کرد به‌ویژه در ماده 7 لایحه و 5 گروهی که از یک تا پنج پیش‌بینی کرده بودند، در کمیسیون آموزش برای این رتبه‌ها عناوینی را انتخاب کردیم که برگرفته از رتبه‌های دانشگاهی بود از جمله آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم و حقوقی که برای این رتبه‌ها باید پرداخت می‌شد، مشخص کردیم.

منادی همچنین اضافه کرد: طبق قانون مجلس نمی‌تواند بالاتر از آنچه که دولت پیش‌بینی کرده است تغییراتی در لایحه ایجاد کند و اگر یک ریال بار مالی داشته باشد شورای نگهبان آن را رد می‌کند. در کمیسیون آموزش مجلس پیشنهاد دادیم و 80 درصد حقوق هیأت علمی را مبنا قرار دادیم، آقای نوبخت با بنده تماس گرفتند و به دفتر او رفتم و اسامی 5 گروه که حقوقشان متناظر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها بود، ارائه شد.

وی درباره اهداف رتبه‌ بندی معلمان مطرح کرد: با آقای نوبخت که صحبت کردیم تایید کرد اعتبار رتبه‌بندی را تامین می‌کنیم اما یک باره نامه محرمانه آقای نوبخت برای آقای قالیباف آمد که ما این پول را نداریم؛ اهداف رتبه‌ بندی بدین شرح است که به منظور کیفیت بخشی به فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص و شایستگی، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی و توسعه نظام‌مند شایستگی‌های حرفه‌ای و تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی هدف‌گذاری می‌کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اینکه قرار بود رتبه‌ بندی معلمان از ابتدای سال اجرایی شود، مانع چیست؟ متذکر شد: از زمانی که لایحه تصویب و ابلاغ شود اجرا خواهد شد قبل از اینکه دولت شروع به کار کند لایحه رتبه‌ بندی را تصویب کردیم و آقای نوبخت به ما قوت قلب داد که پول آن تامین خواهد شد و بعد از آن اقای نوبخت را به کمیسیون دعوت کردیم که در تماس تلفنی با اعضای کمیسیون اطمینان داد که این پول تامین می‌شود و چند روز بعد بنده به صورت مکتوب نامه نوشتم تا بدانیم هزینه رتبه‌بندی چقدر می‌شود.

منادی درباره اینکه اعلام شد رتبه‌بندی معلمان متناسب با بودجه 1400 تغییر می‌کند به چه معناست؟ متذکر شد: نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه سابق برای ما آمد که براساس جزء یک بند و تبصره قانون بودجه امسال، 20 هزار میلیارد تومان به عنوان منبع برای رتبه‌بندی قابل استفاده است اما این 20 هزار میلیارد در بودجه خواهر و برادر دارد و اگر حاصل شود و اموال به فروش برود دستگاه‌های دیگر نیز از این بودجه سهم دارند.

وی بیان کرد: در جایی از لایحه رتبه‌ بندی گفته است حقوق معلمان 25 درصد بیشتر از حقوق متوسط تمام کارکنان دولت شود، وزیر آموزش و پرورش قبلا گفته بود رتبه‌بندی را در بودجه 1400 با اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی لحاظ کردیم که بنده گفتم 15 هزار میلیارد تومان و معلمان درخواست داشتند که با 30 هزار میلیارد تومان، رتبه‌بندی را امسال اجرا کنیم، اگر کمیسیون مجلس بر همان رتبه‌بندی متناظر با هیأت علمی بایستد، آقای نوبخت گفت 200 هزار میلیارد تومان و آقای قالیباف و سایرین گفتند 160 هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد و کل بودجه وزارت آموزش و پرورش 116 هزار میلیارد تومان است، ظاهرا این شدنی نیست ولی اگر کمیسیون بر روی این موضوع ایستاد به صحن علنی مجلس برای رای گیری می‌رود.

تغییر شکل رتبه‌ بندی معلمان

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: روش دیگری که بیان کردند این است که اولین کاری که رتبه‌ بندی معلمان می‌کند این است که قد معلمان را به لحاظ کیفیت، مهارت و علم می‌سنجد و اگر حقوق معلمان 25 درصد بیشتر از حقوق متوسط کارکنان دولت که الان حدود 6 و نیم میلیون تومان است، باشد، حقوق معلمان یک میلیون و 750 هزار تومان افزایش می‌یابد و اگر 50 درصد اعمال شود 3 میلیون و 200 هزار تومان افزایش می‌یابد که این نیز خوب است و برای معلمان حدود 3 تا 5 میلیون تومان افزایش حقوق رقم می‌زند، پیشنهاد این است معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره معلم کارامد و استاد معلم را داشته باشیم که استاد معلم بالاترین افزایش حقوق را خواهد داشت.

منادی متذکر شد: در باره این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد و در قبال کیفیت معلمان حقوق آنها افزایش پیدا می‌کند و منبع اعتبار آن بودجه 1400 است و رئیس سازمان برنامه و بودجه حق جابجایی دارد، بند و تبصره دو می‌گوید، اعتبار لازم از محل فروش اموال تامین شود اما الان اموال فروخته نشده است و می‌توانند محل اعتبار آن را جابجا کنند.

وی درباره اینکه اگر بودجه رتبه‌ بندی معلمان مشروط به بودجه سنواتی شود انتقادهایی انجام می‌شود، بیان کرد: وقتی اسم ردیف در بودجه است می‌توانیم در سقف بودجه 1400 اعتبار آن را تامین کنیم و اگر حقوق معلمان 25 درصد بیشتر از حقوق کارکنان دولت باشد به 14 هزار میلیارد تومان اعتبار و اگر 50 درصد باشد به 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این کار باید با هرعددی که باشد، شروع شود و در آینده آن را ارتقا دهیم و حتی برای کارکنان بخش اداری که معلم هستند و بازنشسته‌ها نیز پیش‌بینی‌هایی داریم و باید منتظر مصوبه کمیسیون آموزش مجلس باشیم.

انتای پیام/

کد خبر: 1111010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • معلم IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      4 2
      رتبه بندی را ابتدا با ۳۰ هزار میلیارد تومان شروع کنید و مابقی بودجه آن را طی ۵ سال تامین کنید که به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برسد و بشود حقوق آن را مطابق ۸۰درصد اعضای هیات علمی کرد .
    • معلم زحمتکش IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      2 0
      با سلام و عرض ادب مجلسی های عزیز یک ماه با حقوق ما زندگی کنند، اگر زنده ماندن من حاضرم پاداش 30 سال خدمتم را تقدیم شان نمایم. متأسفانه وقتی دنبال رأی هستند به یاد ما هستند، الآن که باید یاور ما باشند به خواب غفلت فرو رفته اند.
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      3 0
      تورا خدا تو اینقدر منت نگذارید کاشکی 20سال سابقه را برا بازنشستگی بزارم از این گدا خونه برای بیرون
    • سعید نبیونی IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      1 0
      سلام فرهنگیان اعم از باز نشسته وشاغلین از این همه موش وگربه بازی خسته شدند والا به خدا خودتان را جای دیگران بگذارید اینقدر با روح وروان مردم بازی نکنید
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      واقعا باید این طرح اصلاح شود. اینکه معلم مقاله و کتاب بنویسد تا حقوقش اصاف شود بی منطق است اول اینکه معلم باکیفیت وقت اینکار را ندارد مگر اینکه به افراد دیگر پول بدهد، بنویسند و این مضحکه است. و اینکه بررسی شایستگی معلم درسرکلاس چگونه است؟ این تدریس که با حضور افراد سازمان صورت گیرد کاملا ساختگی است و استرس برای معلم و دانش آموز. به اعتقاد من به عنوان معلم براساس همین رتبه های موجود پایه،ارشد و... حقوقی درشان معلم با توجه به سنوات و مدرک اضافه شود. و این قضیه تمام شود