ماجرای تجمع سراسری معلمان / بدون رتبه‌بندی مدرسه بی‌مدرسه

معلمان در روزهای اخیر تجمعات گسترده‌ای در سراسر کشور داشتند و خواهان اجرای طرح رتبه‌بندی بودند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در آستانه ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید قرار داریم اما حال  و روز معلم‌ها چندان خوش نیست. چند روزی است که تجمعات متعدی با حضور معلم‌ها  در  سراسر کشور برگزار می‌شود. این تجمعات به شکل  سراسری هستند و تقریبا در بیشتر استان‌ها برگزار شده‌اند. در این گزارش نگاهی داریم به مطالبات آن‌ها از مسئولان که  در ادامه  می‌خوانید. 

آن‌ها  می‌گویند که جامعه یک میلیونی معلم‌ها از خواهش و  تمنا خسته شده‌اند و می‌خواهند تجمعات را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهند. معلم‌های معترض به شرایط فعلی حتی اعلام کردند که با  شروع سال تحصیلی جدید درصورت عدم رسیدگی به مطالباتشان آموزش را چه مجازی و چه حضوری تعطیل خواهند کرد. 

نماینده فرهنگیان  معترض در تشریح  مطالباتشان به ایسکانیوز گفت: ما فرهنگیان بعد از ده سال تلاش‌های بی‌نتیجه امروز حق و حقوق خودمان  را می‌خواهیم. مهم‌ترین مطالبه ما از مسئولان اجرای طرح رتبه بندی معلمان براساس  ۸۰ درصد همترازی هیات علمی دانشگاه است. 

این معلم  که ۱۵ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش دارد عنوان کرد: خط فقر ده میلیون تومان است اما هیچ معلمی در کشور انقدر حقوق نمی‌گیرد. چرا باید میان کارمندان دولت تبعیض قائل شوند؟  ما  هیچ‌گونه امکانات رفاهی نداریم و پنج میلیون حقوق می‌گیریم که سه میلیون آن را قسط می‌دهیم. حتی سه روز پیش یک معلم ریاضی برای پنج میلیون تومان خودکشی کرد. 

افزایش حقوق راهکار نیست، رتبه‌بندی را اجرا کنید 

او توضیح داد که افزایش حقوق راهکار موقتی و  مسکن است و ما  با آن  موافق نیستیم؛ مطالبه اصلی ما فقط اجرای رتبه‌بندی است. طرح رتبه‌بندی معلمان باید براساس سند تحول بنیادین اجرا شود. اجرای طرح همتراز با اعضای هیات‌علمی دانشگاه خط قرمز ما است. 

معلم‌ها ویدیوهای متعددی در فضای مجازی منتشر کرده‌اند که در آن با حذف اپلیکیشن شاد به صورت نمادین اعلام می‌کنند که تا رسیدن به نتجه مطلوب آموزش را شروع نخواهند کرد. این درحالی است که طرح رتبه‌بندی معلم‌ها علی‌رغم وعده‌ها هنوز در بروکراسی اداری و پیچ و خم‌های مجلس مانده است اما تجمع‌کنندگان شعار می‌دادند که «بدون رتبه‌بندی مدرسه بی‌مدرسه». 

گره رتبه‌بندی عدم تامین اعتبار و بودجه است 

برخی مشکل اصلی اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی معلمان را عدم تامین اعتبار لازم می‌دانند اما از طرفی جزئیات طرح هم کامل اعلام نشده و گمانه‌زنی‌ها در مورد آن بسیار است. طرحی که قشر بزرگ فرهنگیان کشور را شامل می‌شود باید جامع و کامل باشد و ابهامی در جزئیاتت آن وجود نداشته باشد. 

مسئله ضمن خدمت‌ها، تالیفات و ملاک‌های لازم برای  سنجش سطح کیفی معلمان پیچیدگی‌های خاص این طرح است که به آسیب‌شناسی و بررسی همه جوانب نیاز دارد اما لزوم تسریع در روند رسیدگی و اتحاد نهادهای ذی‌ربط برای رسیدن به نتیجه و اجرای هرچه  سریع ‌تر بیش از پیش احساس می‌شود. 

اگر به دنبال گره ده ساله رتبه‌بندی معلمان بگردیم به موانع مالی می‌رسیم. از همان سال ۹۴ که قرار شد گام اول اجرا شود، بن‌بست مالی سد راه طرح رتبه‌بندی شد. پس از آن اگر از اصلاحیه‌هایی که مجلس در این سال‌ها برروی طرح اعمال کرده بگذریم دعوای همیشگی برسر تامین اعتبار بوده و هست. 

گفتنی است که طرح رتبه‌بندی معلمان قرار است در صورت اجرا معلمان را به لحاظ کیفیت، مهارت و علم بسنجد و اگر حقوق معلمان ۲۵درصد بیشتر از حقوق متوسط کارکنان دولت که الان حدود شش و نیم میلیون تومان است، باشد، حقوق معلمان یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان افزایش یابد و اگر ۵۰ درصد اعمال شود، سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یابد و درواقع برای معلمان حدود سه تا پنج میلیون تومان افزایش حقوق رقم بزند، پیشنهاد این است که معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم کارآمد و استاد معلم داشته باشیم که استاد معلم بالاترین افزایش حقوق را خواهد داشت. 

منادی؛ رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آخربن خبرها از روند رتبه‌بندی را اینگونه شرح می‌دهد: وقتی اسم ردیف در بودجه مطرح است، می‌توانیم از سقف بودجه ۱۴۰۰ اعتبار آن را تامین کنیم و اگر حقوق معلمان ۲۵درصد بیشتر از حقوق کارکنان دولت باشد به ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار و اگر ۵۰ درصد باشد به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این کار باید با هرعددی که باشد، شروع شود و در آینده آن را ارتقا دهیم و حتی برای کارکنان بخش اداری که معلم هستند و بازنشسته‌ها نیز پیش‌بینی‌هایی داریم و باید منتظر مصوبه کمیسیون آموزش مجلس باشیم. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1111458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • آموزگار IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      2 0
      با 10 سال سابقه رسمی و لیسانس بدون هیچ قسط و وامی خالص دریافتی بنده 4میلیون تومن هست!!! معلم دانشگاه هم در دوران کرونا تعطیل بوده و مشکلات کار با بچه های ده ساله رو نداده اما با رای نمایندگان خیانت کار بین 6تا14 میلیون افزایش حقوق داشتن. معلمان با هزینه خود و وسایل شخصی خود دوران کرونا را سپری کردن فقط بخاطر مردم و دانش آموزان. به راحتی میتونستیم تعطیلش کنیم چون امکاناتی نداده بودن. کدوم کارمند بانک و شرکت نفت و دادگستری حاضر به جای من کار کنه و 40 تا بچه رو در یک کلاس تحمل کنه با حقوق 4 تومن. هر کسی حاضره همین پیام منو ریپلای کنه. ما معلمان خسته شدیم کلاس درسو تعطیل کردیم تا رتبه بندی اجرا بشه. ده ساله فقط دروغ شنیدیم دیگه بسه. تجمعات ادامه دارد...