۳۰ درصد کارمندان تمام وقت مدارس سما، تبدیل وضعیت خواهند شد

معاون آموزش عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد با بیان این که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کارمندان تمام وقت مدارس سما، تبدیل وضعیت خواهند شد، گفت: این همکاران حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر خواهند بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، نشست خبری با موضوع «فرارسیدن مهرماه و بازگشایی مدارس سما» با حضور محمد بطحایی معاون آموزش عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد شنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

بطحایی در این نشست، ضمن گرامیداشت نام و یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس به مناسب هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: معاونت آموزش عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد دو بخش تفکیک شده دارد. بخش اول در حوزه مدارس سماست و بخش دوم در حوزه مهارت و کارآفرینی است.

معاون آموزش عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد با اشاره به این که ۷۶۸ مدرسه سما در سراسر کشور به جز یک استان وجود دارد، افزود: در برخی استان‌ها تعداد مدارس سما زیاد هستند؛ اما در برخی دیگر کافی نیست. به همین دلیل، اولین هدف ما استقرار مدارس در استان‌های مختلف است.

وی با تصریح بر این که باید توازن مدارس در کشور برقرار شود، گفت: در برخی مناطق کشور، تعداد مدارس بیش از حد زیاد است. در این راستا در سال گذشته دو مدرسه جمع شده‌اند و در عوض در استان‌هایی که تعداد مدارس کافی نیستند، چند مدرسه تاسیس شده‌اند.

بطحایی با بیان این که ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس سما تحصیل می‌کنند، یادآور شد: البته توزیع دانش‌آموزان هم در سطح کشور متفاوت است. تاکنون حدود ۷۶ هزار دانش‌آموز ثبت نام قطعی داشته‌اند و احتمالا این تعداد افزایش تا آغاز سال تحصیلی خواهد داشت.

معاون آموزش عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد درباره برنامه‌های ویژه این دانشگاه برای مدیران مدارس گفت: از ۶ ماه قبل در جلسات با مدیران در مورد چالش‌های پیش روی مدارس گفت‌وگو کرده‌ایم و به همت مدیران مدارس برخی مشکلات را بررسی کردیم.

وی سال گذشته را یکی از موفق‌ترین سالها در آموزش نیروی انسانی دانست و افزود: در این سال حدود ۵۵ مدیر مدرسه بر اساس شیوه‌نامه‌ای انتخاب شده، دوره آموزشی گذراندند و بعد وارد کار شدند. همچنین معاونین، مربیان بهداشت و تربیت بدنی و آموزگاران سه پایه اول تا سوم دبستان هم آموزش دیدند.

بطحایی با بیان این که امیدواریم از اواسط آبان مدارس به صورت حضوری بازگشایی شود؛ اما با این وجود مدارس سما در مناطقی که قرمز نباشند و از مراجع ذی صلاح اجازه بگیرند، حضوری خواهند بود، ادامه داد: مدارس سما کم جمعیت هستند و امکان برگزاری حضوری کلاس‌ها وجود دارد.

معاون آموزش عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد درباره دیگر فرصت‌های آموزشی مدارس سما افزود: فلسفه برای کودکان را در دوره ابتدایی شروع کرده‌ایم. همچنین طرح‌های قرآنی مانند طرح قدس، طرح طوبی آغاز شده‌اند.

وی به تاسیس دارالقرآن در مدارس سما اشاره کرد و گفت: دارالقرآن به صورت متمرکز همه فعالیت‌های قرآنی را راهبری می‌کند. در راستای پاسداشت زبان فارسی هم در سال گذشته، گلستان سعدی مبنای جشنواره سعدی شناسی قرار گرفت و امسال گلستان و بوستان سعدی مبنای این جشنواره است.

بطحایی در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره سنتی آیین‌های سرزمین من هم در راستای آموزش آیین‌های سنتی ایران از سال گذشته برگزار شد.

معاون آموزش عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد بخش دوم فعالیت معاونت خود را در حوزه مهارت و کارآفرینی دانست و افزود: دانشگاه آزاد در سال گذشته قدم بسیار بزرگی برداشت. به این معنا که در راستای نامگذاری سال جدید از سوی رهبری به سال مقررات‌زدایی و شناسایی موانع تولید، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تاسیس شدند.

وی افزود: خوشبختانه پیشرفت خوبی در این زمینه به دست آمده است و حدود ۱۱۶ دانشکده در سال آینده به تدریج خواهیم داشت. این دانشکده‌ها قصد دارند آموزش‌های مهارت را جایگزین مهارت آکادمیک کنند یعنی دقیقا موارد مورد نیاز بازار کار.

بطحایی با بیان این که پیش بینی این است که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکده ها مشغول به تحصیل شوند، یادآور شد: البته برخی از این افراد از آموزشکده‌های مهارت آمده‌اند.

معاون آموزش عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد به شکل‌گیری مدارس عالی مهارت در دانشکده‌های کارآفرینی اشاره کرد و گفت: حدود ۷۰ مدرسه در سال تحصیلی آینده شکل خواهد گرفت که افراد را در دوره‌های سه تا پنج ماهه آماده فعالیت در بازار خواهد کرد.

وی با تاکید بر این مدارس عالی مهارت حلقه مفقوده‌ شکل‌گیری ارتباط دانشگاه و بازار بود، افزود: اقدام دیگر، برگزاری طرح پویش در راستای برقراری ارتباط بین دانشگاه و بنگاه اقتصادی بود. این طرح در ۱۰  استان کشور برقرار شد.

بطحایی با تصریح بر این که توافق بین دانشگاه آزاد و بنگاه اقتصادی کمک می‌کند که دانشجو در بنگاه اقتصادی مشغول به کار شود، خاطرنشان کرد:  طرح پویش برای دانشجو زمینه اشتغال فراهم می‌کند.

معاون آموزش عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد در ادامه خاطرنشان کرد: اقدام دیگر راه‌اندازی ۲۱ مرکز کاربنیان است. همچنین با همکاری سازمان آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، ۴۰ مرکز مشاوره شغلی تاسیس شده‌اند که ارائه خدماتشان محدود به دانشجویان دانشگاه آزاد نیست. این مراکز تاثیر زیادی در اشتغال دانشجویان دارد.

وی درباره اقدامات این معاونت در سال تحصیلی آینده، افزود: واحد یادگار امام به عنوان واحد دانشگاهی مهارت و کارآفرینی اختصاص پیدا کرد و در مدت پنج سال همه ظرفیت یادگار امام به کارآفرینی اختصاص خواهد یافت. این مدل جدیدی از سازمان دهی است که در تهران امتحان می‌شود و اگر موفق باشد تسری خواهیم داد.

بطحایی درباره پذیرش در دانشکده‌های کارآفرینی گفت: عموم رشته‌های این دانشکده بر اساس سوابق تحصیلی خواهد بود. در یکی دو سال اول از ظرفیت هیئت علمی موجود استفاده خواهد شد؛ اما در سال‌های آینده باید از اعضای هیئت علمی متخصص استفاده شود. منظورم استفاده از استاد کاران حرفه‌ای و خبره است. حتی می‌توان این افراد را پس از ارزیابی به استخدام به عنوان هیئت علمی درآورد.

معاون آموزش عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز درباره بیمه و قرارداد معلمان حق‌التحریر مدارس، اظهار کرد: برای کاهش مشکلات معلمان، قرار است؛ مدارسی که سه سال متوالی دارای سودآوری بودند، اسامی معلمانی که پنج سال سابقه کار تمام وقت دارند را به ما اعلام کنند و این همکاران پس از بررسی از حالت ساعتی به قراردادی تبدیل وضعیت داده شوند.

وی افزود: حدود سه ماه است که بر روی این موضوع کار شده و منابع مالی بررسی شده‌اند. این طرح بین ۲۵ تا ۳۰ درصد همکاران را دربرمی‌گیرد که حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =